• Anonym (Behöver all pepp i världen nu för att jag ska ta steget)

20 år för sent. Hjälp mig

Jag är 20 år försenad med mitt körkort. Jag tänkte på fredag nu eller aldrig. Jag tror inte på mig själv för 5 öre. Nu behöver jag all pepp och tips som finns att jag ska lyckas. Jag tänkte på fredag går jag in på bilskolan. Jag borde ha tagit det här för 20 år sen. Men självförtroendet är i botten.

• Svar på tråden 20 år för sent. Hjälp mig
  • Anonym (Aldrig för sent)

Min respektive tog körkort vid 35 års ålder. Jag känner två som har tagit körkort efter fyllda 40. Alla tre gick bara in på körskolan en dag och började köra.

Så det är absolut inget ovanligt, speciellt i storstäderna. En av de tre jag nämnde fick berättat för sig av körskoleläraren att den äldste som tagit körkort via dem var 66 år.

Då är det väll bara att ta tag i det. Har du några tips som man ska tänka på? Tack för ditt svar.

• DetVarSomFan

Jobbar som receptionist på trafikskola. Absolut inte ovanligt med elever i din ålder. 

Har du körkortstillstånd klart? Om det är det så tycker jag att du kör igång så fort du kan, innan du hinner ångra dig Skrattande

• CeciliaK

Jag tog körkort som 30-åring. Ingen som tyckte det var konstigt. En trafikskolelärare sa att "äldre" elever ofta behöver ta lite fler lektioner eftersom de är mer medvetna om riskerna med bilkörning. Men det innebär ju egentligen bara att vi är bättre förare än tonåringarna!

Det kan vara bra att ibland testa att köra med en annan lärare än den man brukar ha - i synnerhet om du tycker att ngt moment är svårt. Se till att köra i mörker, starkt solljus, spöregn mm på körskolan. Jag tog körkortet en sommar och det var skitdumt - sen satt jag där på vintern och hade aldrig skött hel/halvljus eller skrapat en ruta...

Heja dig!

• Anonym (Minna)
    Anonym (Behöver all pepp i världen nu för att jag ska ta steget) skrev 2016-12-12 14:55:05 följande: