• Anonym (Behöver all pepp i världen nu för att jag ska ta steget)

20 år för sent. Hjälp mig

Jag är 20 år försenad med mitt körkort. Jag tänkte på fredag nu eller aldrig. Jag tror inte på mig själv för 5 öre. Nu behöver jag all pepp och tips som finns att jag ska lyckas. Jag tänkte på fredag går jag in på bilskolan. Jag borde ha tagit det här för 20 år sen. Men självförtroendet är i botten.

• Svar på tråden 20 år för sent. Hjälp mig
  • Anonym (Aldrig för sent)

Min respektive tog körkort vid 35 års ålder. Jag känner två som har tagit körkort efter fyllda 40. Alla tre gick bara in på körskolan en dag och började köra.

Så det är absolut inget ovanligt, speciellt i storstäderna. En av de tre jag nämnde fick berättat för sig av körskoleläraren att den äldste som tagit körkort via dem var 66 år.

Då är det väll bara att ta tag i det. Har du några tips som man ska tänka på? Tack för ditt svar.

• DetVarSomFan

Jobbar som receptionist på trafikskola. Absolut inte ovanligt med elever i din ålder. 

Har du körkortstillstånd klart? Om det är det så tycker jag att du kör igång så fort du kan, innan du hinner ångra dig Skrattande

• CeciliaK

Jag tog körkort som 30-åring. Ingen som tyckte det var konstigt. En trafikskolelärare sa att "äldre" elever ofta behöver ta lite fler lektioner eftersom de är mer medvetna om riskerna med bilkörning. Men det innebär ju egentligen bara att vi är bättre förare än tonåringarna!

Det kan vara bra att ibland testa att köra med en annan lärare än den man brukar ha - i synnerhet om du tycker att ngt moment är svårt. Se till att köra i mörker, starkt solljus, spöregn mm på körskolan. Jag tog körkortet en sommar och det var skitdumt - sen satt jag där på vintern och hade aldrig skött hel/halvljus eller skrapat en ruta...

Heja dig!

• Anonym (Minna)
    Anonym (Behöver all pepp i världen nu för att jag ska ta steget) skrev 2016-12-12 14:55:05 följande:

Jag är 20 år försenad med mitt körkort. Jag tänkte på fredag nu eller aldrig. Jag tror inte på mig själv för 5 öre. Nu behöver jag all pepp och tips som finns att jag ska lyckas. Jag tänkte på fredag går jag in på bilskolan. Jag borde ha tagit det här för 20 år sen. Men självförtroendet är i botten.

Jag säger kör hårt! Fixa körkortstillstånd och gå till en körskola. Ofta har de bra tips och man kan lägga upp en personlig plan. Berätta gärna att du är lite nervös så kommer de stötta dig. De är vana vid att ha alla möjliga sorters elever! Stort lycka till! Detta fixar du!! :)
  • Anonym (Receptionisten)
    DetVarSomFan skrev 2016-12-12 17:25:19 följande:

Jobbar som receptionist på trafikskola. Absolut inte ovanligt med elever i din ålder. 

Har du körkortstillstånd klart? Om det är det så tycker jag att du kör igång så fort du kan, innan du hinner ångra dig 

Hej! Kapar tråden lite, ska på aebetsintervju i morgon som receptionist på en trafikskola! Har receptionsvana men inte från trafikskola (och inte heller körkort)

Något tips? Något speciellt jag ska tänka på? :D så att man kan glänsa lite extra ;)

Tack för alla tips...

• Anonym (Heja)

Men hej! Jag var i exakt samma sits för ett år sen, 20 år efter alla andra och IMORN har jag uppkörning. Helt sjukt, det trodde jag aldrig. Du fixar det! Säg på körskolan att du vill ha nån som är van vid nervösa elever (antar att du är det), det gjorde jag och fick en jätterutinerad 60-plussare som varit guld!

Heja dig!

O lycka till.

Nu har jag tagit första lektionen. Va lite ryckigt . Men det kommer gå bättre för varje gång. Fick rätt person. Så det kändes jätte bra....Finns det mer jag ska tänka på. Så tipsa gärna. Tack :)

• Anonym (+)

Antar att du menar 20 år efter att småortsungar i allmänhet tar det
    Ingen fara. Inte för att jag förstår din stress att ta det men antar att du har bra anledningar (själv bor jag så att man slipper köra, har många i min bekantskapskrets som inte har körkort, och fler som inte har bil/kör fast de har det).
    Min svägerska tog i alla fall körkort som 60+ och tyckte att hon skulle behöva det (skilde sig från bilkörande snubbe som talat om för henne i alla år att hon inte skulle klara det). Tror knappast att du har svårare för dig än hon hade

Svar på tråden 20 år för sent. Hjälp mig