• Liljis1937

Kan man anmäla taxi för vårdslöshet i trafik?

Körde hem från jobbet idag i totalt mörker, mycket trafik och dessutom 10 minus och snorhalt så fick ta det väldigt försiktigt. På en 30-sträcka lägger sig en taxi i högerfilen (där man enbart ska ligga om man ska svänga till höger innan ett övergångsställe) och kör om mig (+ en rad bilar bakom mig) in i min fil mitt i en korsning vid ett övergångsstället. Fick ställa mig på bromsen och blev riktigt jävla arg. Kön hade stannat så han fastnade precis framför mig så passade på att ta ett foto av reg-numret. Kan man anmäla detta och vart? Polisen eller taxibolaget? Kommer nån att vet sig? Jag känner att även om det inte leder nån vart så borde denna människa åtminstone få sig en tankeställare.

• Svar på tråden Kan man anmäla taxi för vårdslöshet i trafik?
  • frokenannorlunda

Jag tror nog att du absolut kan ringa taxi bolaget och berätta! Dom kommer ta det vidare och iaf prata med föraren.

• viseversa

Hör av dig till taxibolaget. Men tyvärr kommer det nog inte gå någonstrans. Jag anmälde tex till SL när en busschaffrör körde som en jävla galning och pratade i telefon hela resan och hade noll koll på något omkring sig. Samt att han bromsade in så häftigt att flera bla jag flög genom halva bussen och skadade mig riktigt illa. Fick stora blåmärken på delar av kropen och var dessutom höggravid vid tillfället. SL sa bara att dom "skulle kolla över händelsen" och ignorerade mig sen totalt efter det. Inget mer hände. Dom sket alltså i detta helt fast att deras chafförer INTE får prata i mobil eller smsa när dom kör vilket jag ofta ser samt att jag skickade bilder på mina skador.

Svar på tråden Kan man anmäla taxi för vårdslöshet i trafik?