• VäntanochLängtan

240-dagarsvillkoret

Hej! 

Jag frågor angående 240-dagarsvillkoret. 

Min situation är som följer:
    Började en tidsbegränsad heltidstjänst 5 september 2016 som jag har till 31 mars 2017, alltså en tjänst på drygt 6,5 månader. Således kan jag få en SGI grundad på denna tjänsts inkomst. 

Den 15 maj 2017 börjar jag en ny heltidstjänst, men kommer nog att börja den tjänsten med att vara föräldraledig då det är i slutat av min graviditet som tjänsten börjar. 

Glappet 1 april till 14 maj som jag kommer vara arbetslös tänker jag vara inskriven på arbetsförmedlingen som aktivt arbetssökande.

Jag är beräknad att få barn 15 juni 2017. 

1. Enligt mig så borde jag hinna uppfylla 240-dagarsvillkoret på detta sätt när det blir den 3 maj. Tänker jag rätt? Visst kan jag ta föräldraledigt från min nya anställning från första dagen 15 maj till förlossning då utan att det påverkar 240-dagarsvillkoret på något sätt? Anledningen att jag blir förvirrad är om det är 240 dagar då villkoret ska vara uppfyllt eller om det är 240 dagar NÄRMAST bf då det ska vara uppfyllt. Att vara inskriven på arbetsförmedlingen står överallt som sgi-skydd, men står ingenstans att föräldraledighet räknas som det. Men det finns väl ingen knappt som INTE tar ut en enda dag med föräldrapenning före bf, så då måste väl detta skydda SGi:n och 240 dagarsvillkoret vara uppfyllt. Hoppas ni förstår min förvirring.

2. Behöver jag ens skriva in mig på arbetsförmedlingen första arbetslösa vardagen efter min första tjänst, eller gäller regeln som säger att min SGI ändå är skyddad eftersom man inte behöver skriva in sig på arbetsförmedlingen förrän efter 3 månader när man haft en anställning på minst 6 mån innan man blev arbetslös? Det hinner ju inte gå 3 månader från det att jag blir arbetslös till att min nya anställning börjar.
  • Svar på tråden 240-dagarsvillkoret
  • pigglet

Ok, börjar med att säga att jag inte vet säkert. Det här är bara vad jag tror, ring försäkringskassan och kolla!

240-dagarsvillkoret är att man ska ha JOBBAT 240 dagar, 8 månader. Det har inget med SGI att göra, en helt annan regel. Din SGI är skyddad sista 6 månaderna av graviditeten, så när du väl har jobbat ihop till den kan du vara ledig bäst du vill - det kommer inte påverka din SGI.

Men jag tror inte att du kan komma upp i de 240 dagarna på något annat sätt än att faktiskt jobba ihop dem.

Svar på tråden 240-dagarsvillkoret