• Anonym (Stella)

Vem ska stå på husförsäkringen?

Om Johan äger huset men det är Sara som bor och är mantalskriven i huset vem ska stå på husförsäkringen då? Ägaren till huset eller den som faktiskt bor där?

Om Sara inte står på försäkringen så har hon ju inget skydd som drulleförsäkring, reseförsäkring och diverse annat som ingår i en husförsäkring.

Hur ska eller borde det se ut rent lagligt? Vems namn ska husförsäkringen vara i? Ägarens eller den som bor där?

• Svar på tråden Vem ska stå på husförsäkringen?
  • Kerubmamman

Johan ska rimligtvis betala husförsäkringen. Sedan kan Sara skaffa sig en egen hemförsäkring. 
    Hyr hon huset? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Stella)
    Kerubmamman skrev 2016-12-13 18:00:18 följande:
    Johan ska rimligtvis betala husförsäkringen. Sedan kan Sara skaffa sig en egen hemförsäkring. 
    Hyr hon huset? 
    Det är inte någon fråga mellan Johan och Sara om vem som ska betala. Det är ointressant i frågan.

Är hus och hemförsäkring olika saker och vad är skillnaden?

Om Johan och Sara är överens om vem som ska betala räcker det med en husförsäkring då och vem ska den stå på isf? Eller måste man ha hus och hemförsäkring?

Hur gör man lättast om en person äger huset och en annan bor där? Vem som betalar är som sagt ointressant i frågan.

• MsM84

De behöver varsin försäkring, Johan behöver skydda huset han äger och Sara sina saker. Försäkringen brukar bara täcka de som har ett gemensamt hushåll, alltså är sambo eller liknande.

• Anonym (Sunt förnuft)

Det finns ingen lag som tvingar en att ha varken villa eller hemförsäkring. Det ligger i hennes intresse att ha försäkring om något händer.

• sextiotalist
    Anonym (Stella) skrev 2016-12-13 17:52:57 följande:

Om Johan äger huset men det är Sara som bor och är mantalskriven i huset vem ska stå på husförsäkringen då? Ägaren till huset eller den som faktiskt bor där?

Om Sara inte står på försäkringen så har hon ju inget skydd som drulleförsäkring, reseförsäkring och diverse annat som ingår i en husförsäkring.

Hur ska eller borde det se ut rent lagligt? Vems namn ska husförsäkringen vara i? Ägarens eller den som bor där?

Villaförsäkringen tecknar fastighetsägaren och sedan får Sara ha en egen hemförsäkring
  • Haskel
    Anonym (Stella) skrev 2016-12-13 18:11:17 följande:
    Det är inte någon fråga mellan Johan och Sara om vem som ska betala. Det är ointressant i frågan.

Om Johan och Sara är överens om vem som ska betala räcker det med en husförsäkring då och vem ska den stå på isf? Eller måste man ha hus och hemförsäkring?

Hur gör man lättast om en person äger huset och en annan bor där? Vem som betalar är som sagt ointressant i frågan.
    En husförsäkring täcker enbart huset.
    En hemförsäkring täcker det som finns i huset.

Normalt sett har man en villa/hemförsäkring, ofta omnämnd som villaförsäkring.

I det här fallet ska Johan ha en villaförsäkring skriven på sig.
    Sara ska ha en hemförsäkring skriven på sig.

Vem som sedan betalar dem, är ointressant för försäkringsbolaget.
  • sextiotalist

Husförsäkringen täcker skador på huset. Hemförsäkringen lösöre.

Sedan kan man självklart teckna en försäkring som omfattar både lösöre och fastigheten. Sara tecknar en försäkring som skyddar henne och Johan tecknar en försäkring som skyddar fastigheten
  • Kerubmamman

Eftersom Johan äger huset så bör han, för sin egen skull, skaffa en husförsäkring så att han får ersättning om nåt händer fastigheten. Jag är tveksam till att försäkringsbolagen låter en skaffa villaförsäkring på nåt som man inte äger. 
    Sara skaffar en hemförsäkring av samma typ som en hyresgäst eftersom hon bara behöver skydda sig och sitt bohag. Även Johan behöver skydda sin egendom där han bor idag. 
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Kerubmamman skrev 2016-12-13 18:22:38 följande:
    Eftersom Johan äger huset så bör han, för sin egen skull, skaffa en husförsäkring så att han får ersättning om nåt händer fastigheten. Jag är tveksam till att försäkringsbolagen låter en skaffa villaförsäkring på nåt som man inte äger. 
    Sara skaffar en hemförsäkring av samma typ som en hyresgäst eftersom hon bara behöver skydda sig och sitt bohag. Även Johan behöver skydda sin egendom där han bor idag. 
    Hon behöver även skydda sig för ev skador på fastigheten som hon orsakar. Installerar hon en diskmaskin och det blir vattenskada så blir det dyrt utan försäkring.
  • Anonym (Stella)

Tack för alla svar! Skrattande

Så den där vanliga villaförsäkringen täcker inte Sara eftersom att dom inte är sambo och ägaren inte bor i huset?

Normalt sett har man en villa/hemförsäkring, ofta omnämnd som villaförsäkring. - Citat Haskel

Om Sara inte behöver skydda möbler med en försäkring vad har hon för orsak då att skaffa en hemförsäkring? Vad täcker en sån mer ingående?

• Kerubmamman
    Anonym (Stella) skrev 2016-12-13 18:30:02 följande:
    Tack för alla svar! Skrattande

Så den där vanliga villaförsäkringen täcker inte Sara eftersom att dom inte är sambo och ägaren inte bor i huset?

Normalt sett har man en villa/hemförsäkring, ofta omnämnd som villaförsäkring. - Citat Haskel

Om Sara inte behöver skydda möbler med en försäkring vad har hon för orsak då att skaffa en hemförsäkring? Vad täcker en sån mer ingående?
    Som (Sunt förnuft) skrev: det täcker även skador som Sara orsakar i byggnaden. 
    Hon går miste om  reseförsäkring, drulle och allt sånt. 
  • Anonym (Stella)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2016-12-13 18:28:56 följande:
    Hon behöver även skydda sig för ev skador på fastigheten som hon orsakar. Installerar hon en diskmaskin och det blir vattenskada så blir det dyrt utan försäkring.
    Skulle inte Johans villaförsäkring täcka den? Varför inte isf? Det är ju mest troligt han som har installerat den också med tanke på att han äger huset?
  • Anonym (Stella)
    Kerubmamman skrev 2016-12-13 18:32:34 följande:
    Som (Sunt förnuft) skrev: det täcker även skador som Sara orsakar i byggnaden. 
    Hon går miste om  reseförsäkring, drulle och allt sånt. 
    Reseförsäkring, drulle och sånt är ju bra att ha förstås och det får hon inte på Johans försäkring eftersom att dom inte bor ihop? Hon måste alltså ha en egen hemförsäkring för att få det? Men om hon ägde fastigheten så skulle allt ingå i villaförsäkringen? Men hon kan inte stå på en villaförsäkring eftersom att hon inte äger fastigheten?

• Kerubmamman
    Anonym (Stella) skrev 2016-12-13 18:38:48 följande:
    Reseförsäkring, drulle och sånt är ju bra att ha förstås och det får hon inte på Johans försäkring eftersom att dom inte bor ihop? Hon måste alltså ha en egen hemförsäkring för att få det? Men om hon ägde fastigheten så skulle allt ingå i villaförsäkringen? Men hon kan inte stå på en villaförsäkring eftersom att hon inte äger fastigheten?

Nej, eftersom hemförsäkringen (som ingår i husförsäkringen) täcker ens hem/hushåll, de brukar utgå från folkbokföringen. 
    Ja, det skulle sannolikt ingå i villarförsäkringen, men jag törs inte lova nåt eftersom det kan variera mellan försäkringsbolagen.

Om hon får teckna en försäkring på en fastighet hon inte äger, det får försäkringsbolaget svara på. 
  • Anonym (Stella)
    Kerubmamman skrev 2016-12-13 18:44:10 följande:
    Nej, eftersom hemförsäkringen (som ingår i husförsäkringen) täcker ens hem/hushåll, de brukar utgå från folkbokföringen. 
    Ja, det skulle sannolikt ingå i villarförsäkringen, men jag törs inte lova nåt eftersom det kan variera mellan försäkringsbolagen.

Om hon får teckna en försäkring på en fastighet hon inte äger, det får försäkringsbolaget svara på. 
    Ursäkta om ni tycker att frågorna är korkade men jag är nybörjare. Skäms Vad behöver jag uppge till ett försäkringsbolag när jag ringer dit?

Behöver jag bara ge mitt personnummer, adressen och säga att jag behöver en hemförsäkring så är det klart? Det är inte av intresse för försäkringsbolaget att jag inte äger bostaden väl? Behöver jag svara på en massa andra frågor också?

Måste det uppges på folkbokföringen eller någon annan myndighet också förresten eller är det här bara mellan försäkringsbolaget och mig själv?
  • sextiotalist
    Anonym (Stella) skrev 2016-12-13 20:12:24 följande:

Ursäkta om ni tycker att frågorna är korkade men jag är nybörjare. Vad behöver jag uppge till ett försäkringsbolag när jag ringer dit?

Behöver jag bara ge mitt personnummer, adressen och säga att jag behöver en hemförsäkring så är det klart? Det är inte av intresse för försäkringsbolaget att jag inte äger bostaden väl? Behöver jag svara på en massa andra frågor också?

Måste det uppges på folkbokföringen eller någon annan myndighet också förresten eller är det här bara mellan försäkringsbolaget och mig själv?

Det brukar räcka. Det är bara en affär mellan dig och försäkringsbolaget. Ingen myndighet bryr sig om sådant.
  • Anonym (Stella)
    sextiotalist skrev 2016-12-13 20:16:46 följande:
    Det brukar räcka. Det är bara en affär mellan dig och försäkringsbolaget. Ingen myndighet bryr sig om sådant.
    Bra att veta så att man inte gör fel och missar något viktigt. Så personnummer, adress och hemförsäkring tack räcker så är det klart? Tack alla som har svarat och hjälpt till.
Svar på tråden Vem ska stå på husförsäkringen?