Anonym (Vi) skrev 2016-12-14 22:09:08 följande:
Vad annorlunda det ser ut runt om i landet! Konstigt med tanke på att sjukvården regleras av samma lagar vad gäller patientinformation m.m.
Jag födde en son för 6 månader sedan (första barnet). Då han låg i vidöppet läge tog förlossningen lång tid och han syresatte sig dåligt vid krystandet och återhämtade sig inte optimalt alls vilket ledde till att man valde att ta till sugklocka. Jag fick en total sfinkterruptur.
Jag minns tyvärr inte särskilt mycket från födelseögonblicket men jag minns att jag fick upp sonen på bröstet en kort stund och därefter fick jag höra att jag fått en större bristning som måste sys på operation. Jag fick komma direkt till operationssalen där jag blev kvar i 5-6 timmar pga att läkaren som sydde blev tvungen att invänta kollega som kunde sy ihop det sista då hon själv inte fick till det. Det gjorde att jag missade värdefull tid med min förstfödde men jag är självklart tacksam över att de gjorde ett ordentligt och noggrant jobb!
Dagen efter kom läkaren som sytt mig och förklarade hur jag skulle leva den närmsta tiden vad gäller kost och träning. Jag fick utskrivet Diklofenak och Alvedon, vilka jag inte behövde ta då jag inte hade någon smärta alls (vilket jag häpnar över än idag). Dessutom fick jag Paraffin och Inolaxol för magen och tarmarna.
Barnmorskan som var med vid förlossningen gick igenom journalen med mig och då klarnade det hela lite, dock vet jag än idag inte vilken grad jag har på skadan (har jag fattat det rätt att total ruptur kan vara både grad 3 och 4?).
Var på efterkontroll efter 3 månader, väldigt snabbt besök. Gynekologen sa att det egentligen var mest intressant för den som sytt att se hur det läkt (?) men nu hade hon som gjort det semester. Hon kontrollerade knipförmågan och sa att den var vad man kunde begära efter omständigheterna, vilket inte sade mig så mycket egentligen. Dessutom påpekade hon att jag absolut inte fick göra knipövningar förrän efter 6 månader/när jag slutat amma/ammar 2 ggr per dag eller när jag fått mensen tillbaka. Detta var ny info för mig men jag började ändå knipa efter 3 månader och har inte fått några besvär av det.
Eftersom jag nu flyttat till annat län har jag inte gått på någon mer kontroll därefter och vet inte om det skulle ha gjorts någon sådan heller. Jag hade dock hemskt gärna velat gå på ännu en kontroll för att veta att allt är OK. Kanske kan man höra av sig till det nya landstinget och be om att få göra en kontroll här?
Idag har jag inga större besvär. Blöder om jag är hård i magen men vet inte om det kan vara hemorrojder eller om det härrör från skadan. Dessutom har jag bråttom till toan vid nr 2 men hoppas att det kan avhjälpas med bäckenbottenträning.
Skulle gärna vilja ge sonen ett syskon om det går men skulle aldrig våga föda vaginalt igen. Jag skulle få panik och vara rädd för att gå sönder lika mycket igen.
Ja, det är läskigt att det har betydelse var man bor/får vård. Var födde du? Vad innebär vidöppet läge?
Det blev nästan sugklocka för mig också, läkaren var i salen och hade förberett men när hon skulle sätta sugklockan så krystade jag ut henne själv. Jag var dock inte medveten om att det var hon som förlöste, det har jag senare läst i journalen och min vanliga bm berättade det. Hon sa också något i stil med "jaha, var det läkaren som förlöste...ja de är ju inte lika vana som barnmorskorna så det kanske kan ha bidragit till att du fick en större bristning". Det känns ju inte särskilt kul att veta, om det nu stämmer. Vill dock minnas att både bm och någon koordinator-bm som var inne när jag födde hade sina händer lite överallt...
Jag känner som du att jag är väldigt glad över att jag syddes på operation med bättre ljus, redskap och personal som är vana. Det kändes också bra att få träffa sjukgymnast på BB som jag även fick komma på återbesök till för ett par veckor sedan. Bm som var med kom upp till BB och berättade vad som hände under förlossningen ca ett dygn efter att dottern föddes. Men just då var jag nog inte mottaglig för informationen.
Det jag är ledsen över är att jag inte fick någon information om min bristning eller hur de åtgärdat detta. Och som sagt att jag inte fick vara med min familj. Jag fick upp dottern på bröstet, visste dock inte kön då så frågade trött "vad blev det för nåt" och minns att barnmorskan verkade lite besvärad när hon svarade "vet inte, vi får kolla strax". Hon lyfte sedan upp bebisen så jag kunde se att det var en flicka och sedan sa hon till barnläkaren (som de kallat på tidigare och som kom lagom till att hon föddes) att han nog behövde ta med sig bebisen. Sagt och gjort...de kom tillbaka med henne i en kuvös ett tag senare, kanske 15-20 min, och sa att hon skulle vårdas på neo och sen försvann de. Jag fick ligga kvar i förlossningssalen ca 3 timmar innan jag fick komma till op. som tog runt 1,5 timme och sedan uppvak i ca 1,5 timme innan jag fick träffa henne och min sambo. Just då var jag så fruktansvärt trött, hade haft värkar i 25 timmar och bara sovit några minuter åt gången i början. Jag hade även krystvärkar länge, eller jag tror att det är länge iaf, ca 3,5 timmar. Så pga tröttheten upplevde jag det inte som jobbigt just då men nu är det jättejobbigt att tänka tillbaka på. Min vanliga bm på mvc tycke att det verkade konstigt att jag inte kunde fått vänta på neo på op. Tillståndet för min dotter var inte allvarligt då.
Jag fick som sagt en grad 3 bristning, partiell sfinkterruptur kallar de det. Tror inte att en total sfinkterruptur kan vara grad 3, men det är bara en gissning.
Hur länge är "normalt" att ha krystvärkar med första barnet? Någon som vet?