• Anonym (Bylle)

Konisering & sex?!

Jag gjorde en konisering för 5 dagar sedan.

Man får inte ha samlag på minst 2 veckor enligt läkaren jag hade.

Men eftersom jag inte längre har några obehag eller känningar, så råkade mer eller mindre jag och min sambo ha sex ikväll.

Det föll mig verkligen ur tanken och jag hade ingen som helst tanke. "Det bara hände" verkligen.

Men har duschat & använt parfymfri tvål & allt.

Så nu till min fråga.

Finns det några andra som gjort samma miss som jag, och fick ni någon infektion lr så?

:(

• Svar på tråden Konisering & sex?!
  • Anonym (Jessi)

Har varit noga med att följa vad gyn säger.

Men då var det inte två veckor för mig var det 4 veckor.

Det finns ju risk att det blir infektioner eller att man försämrar läkningen.

Men om man använder kondom så skyddar man väl något ?

• Flikkan92

Jag gjorde också operation för drygt 2 månader sedan. Till mig sa de också att jag skulle vänta minst 4v.. när man ligger kommer de ju in en del bakterier och det kan knappast vara bra då du har ett öppet sår där inne :-/ jag skulle ha ringt gyn och rådfrågat.

• Anonym (kim)

Inte bra, du har stor risk för infektion... och du riskerar bli steril.

Är det värt det?

• Maddisen29

Jag har gjort det och har för mig jag hade för tidigt då jag börja blöda efteråt .

Nu i efterhand var det väl inte så smart gjort .

Bäst och lyssna på gyn , jag blev inte steril fick 3 barn efter min konisering men skulle råda nu och vänta :)

• Anonym (Bylle)

Jasså? Nej jag fick höra 2 veckor utan bad och samlag. Och att själva "sårskorpan" lossnar efter 7-10 dagar.

Jag började inte blöda eller något efter. Men kommer ju självklart tänka mig för nu.

Virrpanna till & glömma?!

Men finns det någon som fått infektion efter konisering? Eller någon som fick något problem när sårskorpan släppte?

Tack alla för svar.

• MJ1

Hej

Jag hade sex efter konisering tidigare än vad som rekommenderades. Dessvärre fick jag en infektion och segare läkningsprocess. Slutade inte blöda efter 8v! Kan dock inte säga att infektionen berodde på sexet eller inte. Började du inte blöda efteråt så kan det ju vara så att såret är läkt eller att skorpan fortfarande sitter kvar.

Mary

• Smultronpaij

Jag googlade så mycket på allt när jag skulle göra min konisering och efteråt. Det är skönt att höra hur andra har det, så svarar här låångt efteråt så finns en till historia för alla andra därute som är informations torskar precis som jag!

Jag väntade 3 veckor och ca 5 dagar med sex efter min konisering, de tog 9mm av min tapp, det kan nog också spela in på läkprocessen. Men efteråt fick jag ont och började få blodblandade flytningar igen, hos mig rekommenderas 4 veckor avhållsamhet.... så det var bara att vänta ytterligare, kanske hade jag inte behövt det om jag väntat 2 dagar till, vem vet. Ha inte sex innan, varför riskera att få infektioner också? Räcker det inte att kroppen ska försöka bli av med hpv viruset? Vad gör 4 veckor eller 3 när man fått hela livet?

Peace!

Svar på tråden Konisering & sex?!