• heffaklumpen89

Så himla orolig för ma

Hej! Jag är så sjukt orolig för ma. Vet egentligen inte varför. Har inte varit med om det förut inget vanligt missfall heller men till och med i fredags förra veckan tycker jag att jag haft mycket symtom, i fredags spydde jag även på morgonen. Var då 7+0. Sen dess tycker jag att symptomens blir allt mindre märkbara. Är idag 7+5 och gjorde ett test imorses bara för att kolla och det var starkt pos.

Jag vet att vid MA fortsätter allt efter som kroppen "missat" att fostret dött men min fundering är att om jag fortfarande har höga graviditetshormoner så borde väl alla symptom vara kvar också? Någon som har erfarenhet av detta?

Jag vill helst inte göra vul för mår dåligt psykiskt av gynundersökningar. Finns det något annat jag bör hålla utkik efter för att misstänka MA?

• Svar på tråden Så himla orolig för ma
  • Michfris

Hej, 
    jag har egentligen inget bra svar utan händer det så märker du det. 
    Jag och min fru har haft otåliga MA genom åren och IVF och hela karusellen. 
    Kroppen och naturen har sin gång och sitt sätt och händer det så händer det. 
    Vi vnde ut och in på allt möjligt med kost, vila, ingen alkohol, vila, lite kaffe.. you name it. Ändå så hände det gång på gång. 

Vänd på det istället; var dig själv, ta det lugnt och le nu idag. Det värsta som kan hända är att du tagit ut glädjen i förskott. 

Jag önskar dig all lycka till på vägen och håller tummarna, glöm inte att du även lever för stunden.

• Anonym (slappna av)

Försök att inte oroa dig, vet att det är lättare sagt än gjort då man oroar sig för allt under en graviditet. Försök tänka på att barnet mår bättre om du inte oroar dig. Ta en dag i taget.

• Erla

Min första graviditet slutade med ett MA. Det började med klarröda, mindre blödningar. Sedan försvann alla symptom i v.7 ungefär (6+). Fick göra vul i vecka 9 (8+) som visade att fostret dött ungefär då mina symptom försvann. Det var en mardröm rent ut sagt då jag fick vänta läääänge innan kroppen tog hand om det.

Fick i samband med detta veta att det är ganska vanligt att symptomen avtar runt veckorna 8 och 9. Kallas tydligen spökveckor eller något och statistiskt sett ar ju chanserna större att du fortfarande är gravid och kommer gå hela vägen än att detta skulle vara ett ma :) jag skulle ta det lite lugnt om jag var du. Symptom kan försvinna, komma igen och bete sig lite som de själva vill.

• Anonym (Wenna)

Jag hade ett ma I september. Det upptäcktes i vecka 9.

Hade graviditetsymptom hela tiden, och testen var positiva. Så jag hade ingen aning...

Från och med vecka 8+0 brukar man få göra vanliga ultraljud på magen, kolla upp om det finns möjlighet till det!

• Anonym SE

Det är ingen ide att ta gravtest om man är orolig för MA. Det visar positivt flera veckor efter. Samma vid ofostrig graviditet.

Tyvärr finns det inget man kan göra för att påverka det.

Vill du inte heller göra VUL blir det ju svårt att få ett vettigt svar.

• MajaEvelina

Hej

Jag tänkte bara säga att jag vet EXAKT vilka känslor du har och jag hoppas att det kommer kännas lättare snart. Det jag också vill berätta är att jag som också led av extrem rädsla för missfall i tidig graviditet nu i tredje trimestern drabbats av en lika extrem oro för att barnet ska dö i magen innan förlossningen. Det är en väldigt handikappande rädsla och jag tycker du ska ta upp den med din barnmorska om det inte går över och blir som för mig, även berätta för partner och andra så de kan stötta dig. Jag är inte alls säker på att risken för att det ska bli som för mig är större om man har den här rädslan för missfall du uttrycker nu, men det skulle inte förvåna mig. Stor kram & lycka till!! <3

• tischan

när jag var gravid och fick missfall så visade de sig positivt i nåra dar efter missfallet. 

(går gärna in 
    på min sida och svara gärna eftersom har en fråga ) 

Svar på tråden Så himla orolig för ma