• Anonym (Irriterad)

Blir hånad för min handstil

Jag har ett handikapp som gör att min finmotorik och spatiala förmågor är nedsatta. Detta gör bland annat att jag har svårt för att forma bokstäver när jag skriver för hand så de blir snygga, samt problem att rita. Folk skrattar då ibland åt hur otydlig min handstil är, även om jag förklarat mina svårigheter. Snart kommer jag skälla ut nästa person efter noter som kommer med hånfulla kommentarer.

Vad är det för fel på folk? Har det nåt med "survival o the fitest" att göra att man ser ner på det som sticker ut? Men man hånar inte folk som sitter i rullstol eller har glasögon på samma sätt.

• Svar på tråden Blir hånad för min handstil
  • Meebo

Jag har alltid haft väldigt dålig handstil och har inga problem med att säga åt folk att sköta sig själv annars så ska jag gladeligen stå där och peka ut exakt allt som är "fel" med den/dem som hånar mig och se vad de tycker om det.

• Anonym (Irriterad)
    Meebo skrev 2016-12-14 11:46:21 följande:

Jag har alltid haft väldigt dålig handstil och har inga problem med att säga åt folk att sköta sig själv annars så ska jag gladeligen stå där och peka ut exakt allt som är "fel" med den/dem som hånar mig och se vad de tycker om det.

Ja jag har för hög toleransnivå, det tar längre tid att reta upp mig än vad det gör för många andra. Men nu är jag trött på det.
  • ellie123

Du får kontra med att nästan alla läkare har ju helt oläslig handstil och det brukar gå relativt bra för dem i livet ändå. 

Vad är det för människor omkring dig som hånar dig för en sån fjantig sak? Är det familj eller vänner? Säg ifrån och låt bli att ta åt dig.

Min pappa har helt oläslig handstil och ju äldre jag blir desto mer liknar min handstil hans. Egentligen mest för att jag inte bryr mig. Det mesta skriver man ju på dator och i övrigt får man väl hanka sig fram, inte är skönskrift nåt som behövs särskilt mycket i dagens samhället.

• Anonym (m)

Jag har också alltid fått kommentarer om handstilen, speciellt i skolan faktiskt (helt sjukt att man hade lärare som sa "men du som är tjej ska väl inte skriva så där slarvigt". Ok de tvär 70-80-talet men ändå. Tur att jag inte tog åt mig. 

Nuförtiden skriver jag nästan allt på dator så det händer inte så ofta. 

Klart du ska fräsa ifrån åt folk, eller så får du kommenterade nåt om dem tillbaka (ful frisyr, fula glasögon, tjock) så fattar de nog att du kände precis likadant som de nu gör när du säger detta.  
    Då kan du förklara att du sa nåt om deras fula hårfärg för att de skulle förstå hur dumt det de själva sa var

• Anonym (Irriterad)
    ellie123 skrev 2016-12-14 11:50:46 följande:

Du får kontra med att nästan alla läkare har ju helt oläslig handstil och det brukar gå relativt bra för dem i livet ändå. 

Vad är det för människor omkring dig som hånar dig för en sån fjantig sak? Är det familj eller vänner? Säg ifrån och låt bli att ta åt dig.

Min pappa har helt oläslig handstil och ju äldre jag blir desto mer liknar min handstil hans. Egentligen mest för att jag inte bryr mig. Det mesta skriver man ju på dator och i övrigt får man väl hanka sig fram, inte är skönskrift nåt som behövs särskilt mycket i dagens samhället.

Det är folk på utbildningen jag går på.
  • sextiotalist

Jag har en estiskt fin handstil, men enligt min sambo, oläslig, han å andra sidan har en läslig, men ful handstil.
    Så hur man än gör, så blir det fel. Så länge jag kan läsa vad personen skriver, så säger jag inget om handstilen. Men däremot har jag tipsat sonen om att, när man gör uträkningar, anstränga sig lite och ställa upp det snyggt, för då minskar risken för slarvfel

• Stårschan

Jag öppnade denna tråd och utgick faktiskt ifrån att TS blev hånad för att hon hade en vacker handstil, som kanske stack i ögonen på folk. Numera skriver ju folk som krattor överallt, så jag har svårt att sätta mig in i att någon på fullt allvar skulle kritisera en enskild individ för det.

TS - stå på dig. Du gör så gott du kan. Satsa på att få det läsligt så behöver du inte lägga ribban högre än så. Vi utan handikapp har ju ingen ursäkt för att skriva så illa som vi gör. (Den sextonåriga upplagan av mig hade skämts ögonen ur sig om hon fick se hur gräslig min handstil är numera! Men så går det när man inte längre skriver flera brev i veckan...)

• Anonym (Tjo)
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-12-14 11:41:43 följande:

Jag har ett handikapp som gör att min finmotorik och spatiala förmågor är nedsatta. Detta gör bland annat att jag har svårt för att forma bokstäver när jag skriver för hand så de blir snygga, samt problem att rita. Folk skrattar då ibland åt hur otydlig min handstil är, även om jag förklarat mina svårigheter. Snart kommer jag skälla ut nästa person efter noter som kommer med hånfulla kommentarer.

Vad är det för fel på folk? Har det nåt med "survival o the fitest" att göra att man ser ner på det som sticker ut? Men man hånar inte folk som sitter i rullstol eller har glasögon på samma sätt.

Många unga har en helt erbarmlig handstil utan att ha det minsta handikapp. de har helt enkelt inte lärt sig skriva ordentligt för hand. Du skriver säkert inte värre än dessa.

Man kan ju vara glad att så mycket skrivs med dator numera. det gör inte så mycket om handstilen är otydlig.
  • Anonym (Tjo)
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-12-14 11:56:32 följande:
    Det är folk på utbildningen jag går på.
    Då ska de skämmas!
Svar på tråden Blir hånad för min handstil