• Anonym (I valet och kvalet)

Vill inte bo med min kompis, vad ska jag göra?

Drar historian lite snabbt från början: Min kompis och hennes sambo har separerat, och hon och hennes barn (ett barn) (exet är ej bio-pappa) ska nu ha någonstans att bo. Jag har erbjudit henne att de kan bo här, men då menade jag kanske en vecka, kan tänka mig några dagar längre än så också, men absolut inte längre än två veckor. Det är vad jag skulle stå ut. Missförstå mig inte, min kompis är jättetrevlig och hennes barn är väl inte direkt ouppfostrad eller så, men jag vill inte ha människor i mitt hem längre än så. 

Mitt hem ligger nära hennes jobb, och hennes barn kan gå kvar på samma förskola, så hon blev naturligtvis jätteglad. Stämningsläget förändrades helt när jag sa att jag kunde tänka mig en till två veckor. Helt plötsligt började hon försöka övertyga mig om att få stanna längre än så, och hon ställde en massa frågor om varför det inte gick att hon bodde här längre, och hon erbjöd sig att betala en hög summa i hyra för mitt extra sovrum. 

Jag har en stor lägenhet, men inte överdrivet stor och jag vet att vi skulle vara för nära inpå varandra, och det klarar jag inte av. Men som på så många andra orter råder det bostadsbrist här, och hennes kontaktnät här i staden är inte så stort. De flesta bor trångbott, Jag bor ju inte trångbott, så hon antog väl att jag skulle öppna upp mitt hem. 

Känns jobbigt, och jag ångrar att jag ens erbjöd henne att bo här i en vecka. jag bor ensam ifall någon undrar. 

• Svar på tråden Vill inte bo med min kompis, vad ska jag göra?
  • Anonym (a)

Du får väl säga som det är, att du behöver ditt eget utrymme för att må bra men att du ställer upp i två veckor för hennes skull.

• Dixie

Snällt av dig att erbjuda - men en vecka kanske inte alls hjälper - har kompisen ett alternativ efter denna veckan? Var bor hon nu?

Ett alternativ kanske är att din kompis bor kvar i sin nuvarande bostad när hon har sitt barn och kan bo hos dig varannan vecka (när pappan bor med barnet) -jag tänker att det är enklare att ha en kompis inneboende utan barn!

Anonym (a) skrev 2016-12-14 21:02:48 följande:

Du får väl säga som det är, att du behöver ditt eget utrymme för att må bra men att du ställer upp i två veckor för hennes skull.

Ja, det har jag gjort. Problemet nu är att hon frågar vad hon gjort för fel, om jag har något emot hennes barn osv. Hon förstår inte att det inte handlar om henne. Vår vänskap har blivit lidande också. 
    Dixie skrev 2016-12-14 21:05:19 följande:

Snällt av dig att erbjuda - men en vecka kanske inte alls hjälper - har kompisen ett alternativ efter denna veckan? Var bor hon nu?

Ett alternativ kanske är att din kompis bor kvar i sin nuvarande bostad när hon har sitt barn och kan bo hos dig varannan vecka (när pappan bor med barnet) -jag tänker att det är enklare att ha en kompis inneboende utan barn!

Hon bor kvar hos sitt ex, men det vill hon inte göra hur länge som helst. Det var ett bra förslag du kom med, men det går inte att genomföra. Jag vill inte ha en inneboende, och pappan har bara barnet varannan helg. 
  • Anonym (Omg)

Fast det är fan bara pinsamt att du säger att hon kan bo hos dig EN YNKA VECKA!! Då kunde du lika gärna inte sagt något alls enligt mig.

Anonym (Omg) skrev 2016-12-14 21:13:18 följande:

Fast det är fan bara pinsamt att du säger att hon kan bo hos dig EN YNKA VECKA!! Då kunde du lika gärna inte sagt något alls enligt mig.

Jag har sagt en till två veckor. Under den tiden kan hon leta efter en andrahandslägenhet, alternativ leta efter ett boende i utkanten av staden och sedan pendla till jobb. Hon kan även ringa runt till släkt, familj och vänner och höra vad de har att erbjuda. 
  • Anonym (inte tillräcklig)
    Anonym (I valet och kvalet) skrev 2016-12-14 21:17:02 följande:
    Jag har sagt en till två veckor. Under den tiden kan hon leta efter en andrahandslägenhet, alternativ leta efter ett boende i utkanten av staden och sedan pendla till jobb. Hon kan även ringa runt till släkt, familj och vänner och höra vad de har att erbjuda. 
    Men du inser väl att en vecka mer eller mindre i sammanhanget = ingenting alls. Då kan hon ju likaväl bo kvar där hon bor om det bara tar 1-2 veckor att få något annat. Du borde inte erbjudit dig alls i så fall. Ibland är det snällare att låta bli än att göra det halvdant.
    Däremot kanske 1-2 månader skulle göra skillnad. Definitivt 3-4 månader. Kan du tänka dig att tänka om?
  • TigerLilySwe

1-2 veckor är väl ändå inte hjälpsamt, det måste du väl nånstans fatta?! Det är ju en större process så ett par månader minst, det är ju en ganska kort period av ett liv och en vänskap. Jag förstår att det kan kännas jobbigt, men kom igen. Sätt upp lite riktlinjer om rakhet, hänsyn etc och bit ihop. Åtminstone för ungens skull, det blir ju jättetufft som det redan är.

• Anonym (Omg)
    Anonym (I valet och kvalet) skrev 2016-12-14 21:17:02 följande:
    Hur naiv är du? Det är ingen hjälp med 1-2 veckor. Pinsamt att du ens erbjuder dig då. Det bästa hade som sagt varit att hålla truten helt.
    Anonym (inte tillräcklig) skrev 2016-12-14 21:31:53 följande:
    Men du inser väl att en vecka mer eller mindre i sammanhanget = ingenting alls. Då kan hon ju likaväl bo kvar där hon bor om det bara tar 1-2 veckor att få något annat. Du borde inte erbjudit dig alls i så fall. Ibland är det snällare att låta bli än att göra det halvdant.
    Däremot kanske 1-2 månader skulle göra skillnad. Definitivt 3-4 månader. Kan du tänka dig att tänka om?
    Jag förstår att hon behöver en plats att bo på, och att en till två veckor inte räcker. Men nu är det så att hon vill ut ur lägenheten nu med en gång för hon bor med exet (de har bråkat, inget allvarligt, så hon är inte rädd för honom).

Jag har aldrig sagt att hon skulle få bo hos mig under en längre tid, och tycker därför inte att hon har någon anledning till att sura. 
    TigerLilySwe skrev 2016-12-14 21:37:18 följande:

1-2 veckor är väl ändå inte hjälpsamt, det måste du väl nånstans fatta?! Det är ju en större process så ett par månader minst, det är ju en ganska kort period av ett liv och en vänskap. Jag förstår att det kan kännas jobbigt, men kom igen. Sätt upp lite riktlinjer om rakhet, hänsyn etc och bit ihop. Åtminstone för ungens skull, det blir ju jättetufft som det redan är.

Under dessa två veckorna kan hon ringa runt till alla hon känner och höra vad de har att erbjuda, för det har hon inte gjort nu det har hon själv sagt. Jag vet att hon inte har ett stort nätverk här i staden, men hon har kontakter utanför, men hon vill inte pendla. 
  • Anonym (Ytrew)

Det är ju ingen som tvingar väninnan att bo hos TS om nu 1-2 veckor inte anses vara någon hjälp.

En vän till mig blev "utkastad" av sin partner och flyttade in hos en gemensam vän. Han letade överallt, använde alla kontakter och fixade ett nytt boende på mindre än en vecka. Ja, han fick flytta till en förort längre ut på tunnelbanelinjen men nog tyckte han att de dagar han bodde hos vår vän var till hjälp för honom.

• Anonym (Kille)

Problemet här är väl främst barnet. Vad händer efter en till två veckor om ts väninna inte funnit en lägenhet som omedelbart står redo för inflyttning? Vad är plan B? Blir det då hotell för väninnan kanske det hade varit bättre att bo med exet hela tiden. För att flytta tillbaka till exet efter en vecka tar nog emot väldigt mycket.

Jag förstår dig fullständigt, jag skulle nog inte heller vilja att nån vän för nära inpå i mitt utrymme en längre tid (och vissa av mina vänner skulle jag inte stå ut med 1 vecka tror jag....). Däremot har jag ju i alla fall inte hjärta att vräka personen ifråga och skicka ut henne på gatan med barn o allt nån vecka innan jul. Risken är nog stor att det dröjer några veckor innan boendefrågan löser sig. Jag tror du nästan får ha det i åtanke innan du låter henne flytta in.

Självklart beror ju det på hur långt ts väninna kan pendla och vilka ekonomiska förutsättningar hon har. Pengar löser ju alltid sådant här rätt snabbt...

Anonym (Ytrew) skrev 2016-12-14 21:59:46 följande:

Det är ju ingen som tvingar väninnan att bo hos TS om nu 1-2 veckor inte anses vara någon hjälp.

En vän till mig blev "utkastad" av sin partner och flyttade in hos en gemensam vän. Han letade överallt, använde alla kontakter och fixade ett nytt boende på mindre än en vecka. Ja, han fick flytta till en förort längre ut på tunnelbanelinjen men nog tyckte han att de dagar han bodde hos vår vän var till hjälp för honom.

Det är det jag försöker säga här. Det är mitt hem och då måste jag få bestämma hur länge jag vill ha gäster, utan att hon ska bli upprörd. 
    Anonym (Kille) skrev 2016-12-14 22:13:46 följande:

Problemet här är väl främst barnet. Vad händer efter en till två veckor om ts väninna inte funnit en lägenhet som omedelbart står redo för inflyttning? Vad är plan B? Blir det då hotell för väninnan kanske det hade varit bättre att bo med exet hela tiden. För att flytta tillbaka till exet efter en vecka tar nog emot väldigt mycket.

Jag förstår dig fullständigt, jag skulle nog inte heller vilja att nån vän för nära inpå i mitt utrymme en längre tid (och vissa av mina vänner skulle jag inte stå ut med 1 vecka tror jag....). Däremot har jag ju i alla fall inte hjärta att vräka personen ifråga och skicka ut henne på gatan med barn o allt nån vecka innan jul. Risken är nog stor att det dröjer några veckor innan boendefrågan löser sig. Jag tror du nästan får ha det i åtanke innan du låter henne flytta in.

Självklart beror ju det på hur långt ts väninna kan pendla och vilka ekonomiska förutsättningar hon har. Pengar löser ju alltid sådant här rätt snabbt...

Ja, barnets bästa kommer ju först. Exet är inte elak, tvärtom, för honom kan de bo kvar ett tag till, det är hon som vill ut, och jag förstår henne. Men jag vill inte ha några inneboende.
    Barnet är inte jobbigt, det är min kompis som är värre. Hon är sällskapssjuk och kan ringa en efter klockan nio på kvällen bara för att hon vill prata, trots att jag har sagt till henne flera gånger att jag går och lägger mig tidigt (och går upp tidigt) och måste varva ner på kvällarna. Befarar att det kommer bli ännu värre om jag bor med henne. 

Svar på tråden Vill inte bo med min kompis, vad ska jag göra?