• ris och ros

    Hur gör ni med era barn hemma åk 1-5 !!!

    Hej!

    Jag har en utländsk bakgrund, där min lärokunskap i hemlandet är väldigt olika än här i Sverige. Barnen har en agenda där de skriver vad de har läxor varje dag. Det bli väldigt lätt för mig som en mamma att följa barnen speciell att alla böcker är hemma, elever ta böckerna till skolan enligt schema.

    Mina barn är födda i Sverige men läser svenska ämnet som Svenska Som Andraspråk eftersom de klarar inte lika bra som svenska barn. Svenska språket har påverkat också andra ämnen p.g.a de förstår inte riktigt nyckel ord i NO eller SO. Matte är de väldigt duktiga.

    Jag vill inte skylla att det är bakgrundet för jag har släkt med utländsk bakgrund och deras barn läser svenska ämnet precis som svenskarna.

    Frågan är :

    En daglig routin för att hjälpa mina barn få en uppföljning i alla ämnen? Kanske ett namn på ett häfte med frågor och svar?

    De tycker inte alls att läsa böcker, jag försöker tvinga dem så gott som jag orkar. Men matte och andra skollämnen har jag ingen tillgång till dem. När jag frågar läraren, svarar hon att det kommer bli bra och barnen får inte ta böcker hemma. Jag försöker hitta på frågor, men det tar tid och jag får huvudvärk.

    Jag är så rädd om mina barn kommer att göra om klassen p.g.a något som jag inte har varit tillräckligt bra att hjälpa dem.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Hur gör ni med era barn hemma åk 1-5 !!!
  • Dixie

    Jag tror det bästa är att de får läsa mycket, om de får bra flyt i sitt läsande kommer det ju bli enklare med övriga ämnen också! Kanske ni ska gå till biblioteket och de får välja böcker de vill läsa, roligare att läsa om de valt böckerna själv!

Svar på tråden Hur gör ni med era barn hemma åk 1-5 !!!