• EmeliesaraB95

Första barnet, hjälp med inköpslista

Om 18 dagar är det dags för det stora ultraljudet och ungefär samtidigt hade vi tänkt att gå ut med att vi är gravida. Då känner jag lite att det även är dags att börja shoppa bebis prylar, men som sagt så är detta första barnet och har väl inte jätte stor koll på vad som behövs när man kommer hem från BB. Kläder behöver ni inte tipsa om det har jag redan massor av

• Svar på tråden Första barnet, hjälp med inköpslista
  • Jill 79

Mina bästa tips är baby nest. Även om bebisen sover i egen säng eller er är det helt överlägset. Sen en babysitter tex baby björns som är från 0 månader. Så ni har någonstans att ha den lilla när du äter, duschar eller bara vill ha händerna fria. Sen någon typ av bärsele /sjal.

• Jill 79

Olika filtar eftersom det lilla barnet inte bör ha täcke. Små handdukar till spyor/dregel.

• Trillian80

Om du tänker amma så är det väldigt skönt med en amningskudde. Men det kan du ju ta senare, det är ju inte alltid amningen fungerar som man tänkt sig.

Spjälsäng, barnvagn och ev babyskydd till bilen kanske är lite väl självklart :)

Febertermometer, salva för skorv (t ex Bepanthen) och för diverse utslag (t ex Inotyol), koksaltlösning i pipett, tvättlappar (torra eller blöta), klorhexidin (används för att göra rent navelstumpen i början), blöjor, alvedon och/eller ipren (suppar, till rumpan är enklast), napp om du vill använda det.

Ev skötbord om ni har plats för ett, annars kan det räcka med en skötbädd som man kan lägga på sängen eller på golvet. Dock är det skönt för ryggen med ett skötbord. :) 

• Trillian80

Badbalja kan också vara bra att ha, finns ju en mängd olika varianter. Även om man har badkar kan det vara skönt att avgränsa det lite, de är ju så små. 

• ika_109

håller med ovanstående babynest är överlägset! Vår lilla hatade babysittern men har man en som gillar den är även den superbra!

Och man klarar sig med mindre än av man tror... kläder till en nyfödd har man för mycket av - jag tror vi hann tvätta våra 3 ggr innan dem var urväxta!

• ika_109

Det är olika, jag vet.. men amningskudde är en onödig utgift enl. oss, det fungerar minst lika bra med en vanlig sovkudde.

• JA77

Salvor och sånt skulle jag vänta med. Det får man i alla startboxar, tex den från Libero. Man kan anmäla sig till deras klubb, sedan får man gratisgrejer. Spjälsäng var onödigt för oss, den stod orörd i 6 mån. Babybest räcker bra. Det enda vi verkligen behövde var vagn, babyskydd och kläder. Resten kan man handla eftersom. 

• Trillian80
    JA77 skrev 2016-12-15 14:01:19 följande:

Salvor och sånt skulle jag vänta med. Det får man i alla startboxar, tex den från Libero. Man kan anmäla sig till deras klubb, sedan får man gratisgrejer. Spjälsäng var onödigt för oss, den stod orörd i 6 mån. Babybest räcker bra. Det enda vi verkligen behövde var vagn, babyskydd och kläder. Resten kan man handla eftersom. 

Det enda jag fick (för 5 och 7 år sedan) var babylotion & babyolja från Barnängen, fick inga apotekskrämer. Jag har testat många olika grejer och tycker ändå att åtminstone inotyolen är grym på röda rumpor. :)
  • fjanten

Det som har varit viktigast för oss var:

Några ombyten kläder i olika storlekar (det är svårt att säga hur fort bebisarna växer i början, men det tog inte lång tid innan vi använde en hel del i strl 62). Fler ombyten om ni inte har egen tvättmaskin.

Vagn

Babyskydd

Babynest (vårt används fortfarande hehe, bebisen är snart ett år...)

Babysitter

Salvor

Badbalja

Tvättlappar i tyg (typ IKEA:s, funkar till spyor och allt möjligt)

Amningskudde (väldigt skönt även om man ska ge flaska)

Termometer

Utöver det har vi haft bärsele, babygym, skötbord, några leksaker, bröstpump mm. Man märker vad som behövs!

• Sunny1995

Barnvagn är det absolut bästa enligt mig.
    Åkpåse (för både vagn och babyskydd)
    Babysitter är ett måste om man vill äta tillsammans.
    Babygym
    Babyskydd
    Spjälsäng/vagga
    Skötbord om man inte vill få ont i ryggen.
    Badbalja
    Badtermometer
    Skötväska
    Torra tvättlappar tycker jag är bäst för att torka spya och liknande, då behöver man bara slänga istället för att tvätta handdukar hela tiden.
    Babyolja
    Ersättning utifall att (maken fick åka och köpa sent på kvällen när vi behövde).
    Nappflaskor
    Nappar (väldigt bra tröst när inget annat hjälper)
    Minifom (om lillen får ont i magen)
    Näsdroppar
    Salva för rumpan
    Alvedon
    Det är väl det som blivit mest använt här, förutom det självklara som blöjor m.m

Babynestet ville våran bara sova i första 2 veckorna.
    Bärselen vill våran bara vara i ibland.

• Stårschan

Plastad frotté
    Amningskupor att ha i BH:n så att man itne läcker bröstmjölk stup i kvarten (framförallt på nätterna så  inte sängen blir sjöblöt)

• Trillian80

Istället för badtermometer kan du doppa armbågen i vattnet, det ska inte kännas varmt eller kallt, då är det lagom för bebisen :)

Plastad frotté i sängen är ett måste hos oss också...
    Amningskupor med, om du har råd så köp ett gäng i tyg då jag tyckte att de i papper liksom luddade sig fast i bröstvårtorna.
    I värsta fall så kan du hyra en bröstpump av BB Tills du köpt en egen ifall du skulle behöva en. Men det skadar inte att ha ersättning hemma, för det är oftast mitt i natten då paniken kommer och affärerna är stängda.... :)

• mammalovis
    ika_109 skrev 2016-12-15 13:39:16 följande:
    håller med ovanstående babynest är överlägset! Vår lilla hatade babysittern men har man en som gillar den är även den superbra!

Och man klarar sig med mindre än av man tror... kläder till en nyfödd har man för mycket av - jag tror vi hann tvätta våra 3 ggr innan dem var urväxta!
    Beror helt på vilket barn man får. Vi hade 10 bodies, 4 par byxor och 4 pyjamasar i storlek 50 samt ca 10 haklappar. Vi fick tvätta jämt för att ha rena kläder, d v s varannan eller var tredje dag med en kräkis som blötte ner halva bodyn (vintertid). Nästa storlek hade varit tokstor då det skiljde ca 6 cm mellan storlekarna på längden på en body. Barnet var 50 cm långt och ganska smal, så prematurblöjor passade bäst ... Andra barn föds stora/tjocka och måste börja med 56 direkt, så dumt att köpa för mycket före födseln innan man vet ...

I 56 har vi alltid fått mycket, så där stämmer ovanståendes påstående bättre.
  • ika_109
    mammalovis skrev 2016-12-21 15:49:57 följande:
    Beror helt på vilket barn man får. Vi hade 10 bodies, 4 par byxor och 4 pyjamasar i storlek 50 samt ca 10 haklappar. Vi fick tvätta jämt för att ha rena kläder, d v s varannan eller var tredje dag med en kräkis som blötte ner halva bodyn (vintertid). Nästa storlek hade varit tokstor då det skiljde ca 6 cm mellan storlekarna på längden på en body. Barnet var 50 cm långt och ganska smal, så prematurblöjor passade bäst ... Andra barn föds stora/tjocka och måste börja med 56 direkt, så dumt att köpa för mycket före födseln innan man vet ...

I 56 har vi alltid fått mycket, så där stämmer ovanståendes påstående bättre.
    Där håller jag med dig helt, det är så olika! Vi fick ingen liten kräkis så våra kläder räckte mer än gott! Som sagt man vet inte vad man får, sen blir det lättare att klara sig med mindre kläder om man t ex har egen tvättstuga än om man har svårt att få tider i en tvättstuga..

• Nittiotvå

Ikeas KRAMA tvättlappar 10 st

(är egentligen små handdukar) för 29 kr / förpackning.

Helt suveräna vid matning om bebis kräks eller om det skulle bli lite söligt.

Svar på tråden Första barnet, hjälp med inköpslista