• Orrenkorren

Ångest åter ångest

Jag har haft sån ångest för dotterns namn så nu har det blivit helt sjukt!! Valde namn efter ca 4 månader efter att ha velat fram och tillbaka mellan några kallade hon olika läänge. Valde ett namn som kändes hyfsat bra och döpte henne ,men nu känns det likt förbaskat inte bra !? Vad är det för fel!? Hon är snart ett år och jag tänker på det och har ångest över namnet varenda dag och vill bara byta men kan inte. Är inte rätt att hålla på byta sådär känns der som.

• Svar på tråden Ångest åter ångest
  • Fru Ve

Ni kan väl fortfarande byta, men i så fall är det ju nu. För hon är ju så stor att hon snart lär sig sitt namn och får en identitet kring det. Brukar du ha svårt att bestämma dig generellt för olika saker? För det låter lite ovanligt att det blir så stort för dig just kring ett namn. Tror du att du skulle bli nöjdare om ni bytte igen eller skulle du ändå tveka? Behåll i så fall det namnet ni har nu-

• Orrenkorren

Jag har generellt svårt att bestämma mig och verkligen svårt i större beslut. Det blir alltid enormt stort för mig och laddat.

Jag törs inte byta igen är rädd folk tycker jag är helt galen.

• Fru Ve
    Orrenkorren skrev 2016-12-16 09:12:27 följande:

Jag har generellt svårt att bestämma mig och verkligen svårt i större beslut. Det blir alltid enormt stort för mig och laddat.

Jag törs inte byta igen är rädd folk tycker jag är helt galen.

Då tycker jag inte du ska byta. För risken är ju stor att det inte känns helt rätt oavsett namn.Förlika dig istället med det namnet du valt. Tänk att det är bara ett namn. Spelar ju ingen roll vad hon heter, hon är ju din dotter på samma sätt ändå. Försök släpp det istället.
  • Anonym (Emsan)

Jag förstår precis vad du menar. Har gjort samma sak själv. Valde mellan några olika namn. jag och pappan till barnet hade dessutom olika namnsmak. Valde ett namn för att jag var stressad då släkten tjatade på mig, ångrade mig sedan och bytte namn . Tyvärr blev jag inte nöjd med det heller mest för att det är svårt att uttala och har ångest varje dag trots att barnet är 2 år nu. Jag trodde det skulle släppa men det har det inte gjort Skulle så gärna vilja byta då jag faktiskt har ett favoritnamn som jag älskar, men det går inte då jag inte orkar ta det med släkten igen plus att hon är för gammal för att byta. Vet inte heller varför jag känner så här och önskar att jag funderat mer på namn före barnet kom. Tråkigt dock att man inte kan "älska" barnets namn.

Jag tycker faktiskt du kan byta om du vill, men det börjar väl blir gränsfall på din dotter snart. Vad är det för namn du vill byta till? Är det ett nytt eller ett av dina tidigare alternativ? Jag kan inte råda dig hur du ska göra, det finns såklart en risk att du ångrar dig igen, eller inte vänjer dig 100%. Kan ni inte börja kalla henne ett namn i smyg och kolla hur det känns först isåfall innan du bestämmer dig. Vad tycker barnets pappa då?

Svar på tråden Ångest åter ångest