• Ersson89

Hjärtljud. Orolig!

Hejsan! Jag är i v 13. Började lyssna med doppler efter hjärtljud redan i v 12. Har alltid kunnat hitta hjärtslagen men inte idag.

Kan det va så att barnet "gömmer" sig? Det behöver väl inte betyda att barnets hjärta inte slår?

Mvh johanna

• Svar på tråden Hjärtljud. Orolig!
  • MartingaleFootprints

Vanligt att det ibland är svårt att hitta hjärtljuden, speciellt så tidigt när barnet är så litet och har rätt mycket rum att röra sig på.

För övrigt är det omdiskuterat hur säkert det är att använda doppler, om du inte redan vet om det.

• Carambolan

Det finns en anledning till att de flesta barnmorskor inte lyssnar efter hjärtljud förrän i vecka 20+. Det är väldigt lätt hänt att barnet vänder sig så att det är svårt att hitta, vilket bara skapar stress.

• milli79

Tänk på att doppler stressar barnet väldigt. Min BM sa t.om att de flyttar sig pga att de blir stressade. Att börja med det så tidigt är därför inte att rekommendera.

• Lia4

Som andra skrivit är det alldeles för tidigt att lyssna på hjärtljud.

• Moorii

Skulle definitivt inte bli orolig för att du inte hör hjärtslagen nu, det är väääldigt tidigt! Fostret har många gömställen ännu. Jag började lyssna vecka 16 och inte ens då hörde jag något varje gång. Som någon skrev så skapar det mer stress än lugn om man försöker lyssna så tidigt. Jag hade väntat med det några veckor till!

• Ersson89

Tack för svar! Jag ska göra kub test på måndag så allt visar sig förr eller senare.

• Ivana1988

det är därför man ska använda dessa bara om man kan vara lugn fast man inte hittar... sen vet man inte vad man hittar heller, det kan vara navelsträngen man hör och inte själva hjärtat (det låter som häst galopp) och då måste man veta var ryggen ärJ ta det lugnt, det är inget konstigt och tom BM kan ha svårt att hitta innan kanske v25 för det finns för mycket plats i magenJ

Svar på tråden Hjärtljud. Orolig!