• Ingensolstråle

Är det okej att köpa en gåva/julklapp till chefen?

Har en underbar chef och hon har ställt upp och ordnat ett undantag för mig när det gäller mitt schema då min sambo fått ändrade arbetstider och vi inte har någon som kan hämta vår son från förskolan annars. Är ganska nyanställd så uppskattade verkligen det då jag trivs väldigt bra på mitt arbete! Skulle vilja ge henne en liten julklapp som tack, absolut inget dyrt men är fundersam om det skulle anses vara fel? Vad tycker ni? Och ni som är chefer hade ni uppskattat det eller hur hade ni känt? Jag är säkert inte den enda hon hjälpt på det viset men var inget jag tog för givet då jag var medveten om arbetstiderna så var lite inställd på att behöva byta jobb eller att sambon.

Presenter har andra gett till chefen men det har varit i samband med att de slutat eller att man lagt ihop några stycken till födelsedag. Nu är det ju från mig personligen så blir ju kanske en annan grej då?

• Svar på tråden Är det okej att köpa en gåva/julklapp till chefen?
  • vikkey

Jag jobbar som butikschef och har fått en liten symbolisk julklapp av en anställd som, precis som du, var tacksam av olika anledningar. Jag tyckte det var en fin gest, men hade inte tagit emot den om det varit ngt dyrt - nu handlade det om hundrakronorsklassen.

Min far var egenföretagare innan pension, och fick varje jul en flaska av en av sina anställda - en ung kille som kom till Swe o pappa gav honom en chans att komma in på arbetsmarknaden i en bransch som annars eftersträvar utbildad personal etc. Den unga killen var otroligt tacksam över den chans han fått (och verkligen förvaltade!) och pappa blir fortfarande lite blank i ögonen när han pratar om att han fick en julklapp av killen varje år. :)

• Ingensolstråle
    vikkey skrev 2016-12-15 23:38:18 följande:

Jag jobbar som butikschef och har fått en liten symbolisk julklapp av en anställd som, precis som du, var tacksam av olika anledningar. Jag tyckte det var en fin gest, men hade inte tagit emot den om det varit ngt dyrt - nu handlade det om hundrakronorsklassen.

Min far var egenföretagare innan pension, och fick varje jul en flaska av en av sina anställda - en ung kille som kom till Swe o pappa gav honom en chans att komma in på arbetsmarknaden i en bransch som annars eftersträvar utbildad personal etc. Den unga killen var otroligt tacksam över den chans han fått (och verkligen förvaltade!) och pappa blir fortfarande lite blank i ögonen när han pratar om att han fick en julklapp av killen varje år. :)

Tack för svaret. Det jag hade tänkt köpa ligger i den prisklassen, skulle aldrig så mycket mer pengar på något sådant men ville på något sätt visa att jag är tacksam för att hon ställde upp för mig.
  • findusen

Jag gav min chef lite te, hon älskar te! Då hade ja varit anställd typ 2 månader men hon hade gnäller över att maken är skitdålig på presenter och hon fick knappt något så de lilla blev hon glad för! Senare visade hon sig vara en riktigt dålig chef så ja byter jobb nu men något litet tycker jag man kan ge :) som ni sa, 100 sek klass och så länge de inte är något olämpligt ;)

hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
Svar på tråden Är det okej att köpa en gåva/julklapp till chefen?