• MalinJL

Knepig situation ????

För 1 år och 9 månader sen föddes vår Viking. Hmm vart ska jag börja!!! Jo situation är denna. Min man och hans pappa hade kanske inte världens bästa kontakt med varandra innan Viking kom, men iaf inget tjafs dom emellan. Hans pappa har en särbo som han har haft en relation med sen min man var väldigt ung. Idag är vi 27&28år. Denna kvinna har i sin tur en dotter flera år äldre än min man, en dotter varken min man någonsin haft en relation med. Inte sett henne som sin syster, aldrig bott ihop. Varken umgås eller hörs på stora högtider. Har aldrig ens grattat varandra på sina födelsedagar. Har inte ens varandras nummer.

5 månader efter Vikings födelse skulle vi ha namnkalas. Då varken jag eller min man är några firare av oss, inte ens när det gäller födelsedagar, så bestämde vi att på namnkalaset endast bjuda dom närmaste till oss. För att hålla namnkalaset så litet som möjligt. Det resulterade i att min mans pappas särbo dotter, som vi inte umgås med eller anser ha en relation till blev ju inte bjuden.

Eftersom denna kvinna inte vart bjuden så har min mans pappa tagit avstånd från sin son och sitt barnbarn. Han dök upp på namnkalaset själv men inte på Vikings 1 års kalas ett halvår senare. Då vi inte heller bjöd in  henne. Han anser att hela hans familj ska få komma om han är bjuden, vilket HAN då anser denna bonusdotter över 30 år vara, "familj" alltså. Han har även två söner till som är min mans hel och halvbror. Eftersom dom också är runt 30 års åldern får dom såklart egna inbjudningar.

Sen 1 års kalaset i mars har min mans pappa tjafsat och bråkat om denna inbjudan. Min man har flertal ggr då sagt att vi bjöd inte hennes dotter då vi varken har en relation eller brukar umgås med henne. Vi valde att ha ett litet kalas med dom allra närmsta. Men detta köper inte hans far. Utan fortsätter tjafsa om detta och säger att han accepterar detta men måste då tyvärr backa nästa gång det blir kalas för sitt barnbarn.  Han kommer inte dyka upp om inte hans särbos dotter i över 30 års åldern som numera har en sambo och ett kommande barn på g. En person som aldrig varit bjuden på något innan vi fått barn och inte heller nånsin bjudit oss på saker. En person vi inte har ett nummer till och som vi helt enkelt inte känner inte blir bjuden.

Va fan gör man???

• Svar på tråden Knepig situation ????
  • Alvina

Märkligt beteende av din svärfar. Jag kan förstå om hon var ung och fortfarande bodde hemma hos modern, då jag anser att man bjuder hela hushåll, men då hon sedan länge är vuxen och flyttat hemifrån för länge sedan och ni dessutom inte tidigare haft någon kontakt med henne, så förstår jag inte varför han tar så illa upp för att ni inte bjuder henne, särskilt som hon inte själv bjudit in er till något under dessa år. Har ni bra kontakt med hans fru?

Vad ni ska göra? Det är din svärfars val att inte umgås med er längre, så låt honom tjura. Det är ert kalas och ni bestämmer vilka ni vill bjuda. Ni ska inte göra någonting, enligt mig. Han kommer säkert komma till insikt förr eller senare...

• Mizzys

Så löjligt beteende av din svärfar.

Att ta upp kontakten med den här "systern" då, är det något ni vill? Hur känner hon om det hela?

Ni kanske dka träffas och prata för husfridens skull? Ni kanske upptäcker en ny vän.

• Erik12358

Frågar han om vad det är för nåt som egentligen är problemet!

Låter snarats som att han där har lyckats hitta ett väldigt obskyrt litet problem som han kan gömma sig bakom och skylla på och att det egentligen ligger något annat bakom egentligen.

• MalinJL
    Alvina skrev 2016-12-16 07:27:44 följande:

Märkligt beteende av din svärfar. Jag kan förstå om hon var ung och fortfarande bodde hemma hos modern, då jag anser att man bjuder hela hushåll, men då hon sedan länge är vuxen och flyttat hemifrån för länge sedan och ni dessutom inte tidigare haft någon kontakt med henne, så förstår jag inte varför han tar så illa upp för att ni inte bjuder henne, särskilt som hon inte själv bjudit in er till något under dessa år. Har ni bra kontakt med hans fru?

Vad ni ska göra? Det är din svärfars val att inte umgås med er längre, så låt honom tjura. Det är ert kalas och ni bestämmer vilka ni vill bjuda. Ni ska inte göra någonting, enligt mig. Han kommer säkert komma till insikt förr eller senare...

Jo tillslut påpekade jag detta om åldern med. Att hon självklart hängt på om om var typ under arton och bodde hemma fortfarande. Men som sagt har ingen vidare kontakt med hans fru/särbo heller.
  • Dixie

Farfar har ju valt sida - uppenbarligen tycker han att hans sambos vuxna dotter är viktigare än sitt eget barnbarn - vilket låter konstigt, men om detta är så viktigt så får han ju låta bli att komma! Jag hade fortsatt bjuda farfar, men aldrig den vuxna kvinnan ni inte har ngn relation med - så får farfar tacka nej om han inte vill komma!

• MalinJL
    Myloveolivia skrev 2016-12-16 07:40:03 följande:

Så löjligt beteende av din svärfar.

Att ta upp kontakten med den här "systern" då, är det något ni vill? Hur känner hon om det hela?

Ni kanske dka träffas och prata för husfridens skull? Ni kanske upptäcker en ny vän.

Jo nu för en månad sen fick jag nog då min man ringde mig på arbetstid och börjar få ångest över hela situation. Då hans pappa vägrar släppa att vi inte bjudit hela hans familj. Men det var ju liksom inte det som var poängen här. Utan vi bjöd ju dom vi umgås mest med. Så jag slängde iväg ett sms till denna kvinna. Där jag skrev att det pågår ett tjafs mellan Niklas och sin far om hur vidare vi skulle bjudit henne på namnkalas osv. Undrade lite hur hon tyckte i detta fall då det handlade även om henne. Och jag förklarade för henne att vi valt ett litet namnkalas med dom allra närmsta vi anser att vi umgås och har en relation med. Och att vi tyvärr inte bjudit henne där.

Hon började tala om hur vidare vi behandlar min mans far och ur vidare vi är mot min mans mormor och sen började hon säga att hon inte ger så mycket för oss som personer men att vi är ju familj. Och bla bla bla. Men inget om att hon tyckte vi skulle bjudit henne. Hon snarare attackera oss tillbaka med en massa annat skit och sa att detta tjafs hade hon inget med och göra.!! Man börjar ju undra??? Och ja självklart skrev jag ihop ett sms till min mans far också. Där jag skrev att Niklas nu börjar må dåligt över detta tjafs och att jag nu hade hört av mig till hans särbos dotter då allt detta handlar om henne. Förklarade då även för honom IGEN att vi bjöd enbart personer vi umgås med och som vi anser har en relation till. Och att hon inte är en av dom för oss tyvärr. Men nu är det så att vi vill bara att detta tjafs ska få ett slut och att du accepterar vårat val. Nej åter igen fick jag nått dumt svar av honom som handlade om hans val och så vidare. Då jag svarade till han igen och skrev att detta handlar inte om dina val och vilka du anser tillhöra din familj och så vidare utan det handlar om min man och om hans val och tycke i det hela. Men nej det köper han inte heller utan efter samtalet som min man hade med sin far igår så säger han att han måste då backa från sitt barnbarns kalas och så vidare om vi gör så här. Alltså allvarligt!! Jag bliiiiir knäpp....
  • MalinJL
    Dixie skrev 2016-12-16 08:47:32 följande:

Farfar har ju valt sida - uppenbarligen tycker han att hans sambos vuxna dotter är viktigare än sitt eget barnbarn - vilket låter konstigt, men om detta är så viktigt så får han ju låta bli att komma! Jag hade fortsatt bjuda farfar, men aldrig den vuxna kvinnan ni inte har ngn relation med - så får farfar tacka nej om han inte vill komma!

Tyckte likadant jag med. Men min man vill ge med sig och låta hans far typ få rätt i denna fråga, då han vill att min svärfar ska ha en bra relation med både honom och sitt barnbarn. Men jag tänker inte ge mig. Man beter sig inte såhär. Och vad blir det för relation då detta alltid kommer hänga med oss. Till Vikings 2 års kalas kommer vi nog även bjuda ännu mindre folk och ha ett mysigt litet kalas hemma. Och då tänker jag inte bjuda nån som träffat min son en gång och nån vi i stort sätt inte känner.
Svar på tråden Knepig situation ????