Erfarenheter av hjärntumör, Glioblastom grad 4
Min mamma, insjuknade i början av Maj-16. Det visade sig efter röntgen, operationer och analys av tumör att det rörde sig om Glioblastom grad 4.
Hon genomgick 2 operationer pga att man inte lyckades få bort allt under den första.
När den andra operationen var gjord visade det sig att man sett mer tumör, som man inte vågade ta bort pga det satt så illa till. Hade man tagit bort det så hade man skadat henne.
Hon har efter det genomgått kombinationsbehandling i 6 veckor(strålning och cellgifter) Därefter ett uppehåll, sen cellgifter i 6 cykler( 5 dgr cellgifter, sen vila till dag 28)
Hon har nu gjort 3 av 6 cykler och gjort den magnetröntgen som man gör när halva behandlingen är gjord.
På läkarsamtalet efter röntgen visar det sig att den tumörrest som fanns kvar nu har ökat i storlek.
Läkaren pratade om några alternativ som ev. fanns att tillgå, strålknivsbehandling, annan strålning, cellgifter och ev vaken kirurgi.
Vad som blir aktuellt i mammas fall vet vi först när de har rådgjort med experter på konferens.
Jag är orolig över att denna tumör har kunnat växa trots alla dessa behandlingar som hon har genomgått. Strålning/cellgifter och ytterligare cellgifter.
Hur snabbt kan det gå, hennes försämring? Vad kan man förvänta sig när det har gått såhär långt?
Jag skulle bli jättetacksam om ni som har erfarenheter av denna sjukdom vill dela med er av er historia. Hur det har sett ut för er, behandlingsalternativ och förloppet.
Mvh