• Signe88

Erfarenheter av hjärntumör, Glioblastom grad 4

Min mamma, insjuknade i början av Maj-16. Det visade sig efter röntgen, operationer och analys av tumör att det rörde sig om Glioblastom grad 4.

Hon genomgick 2 operationer pga att man inte lyckades få bort allt under den första.

När den andra operationen var gjord visade det sig att man sett mer tumör, som man inte vågade ta bort pga det satt så illa till. Hade man tagit bort det så hade man skadat henne.

Hon har efter det genomgått kombinationsbehandling i 6 veckor(strålning och cellgifter) Därefter ett uppehåll, sen cellgifter i 6 cykler( 5 dgr cellgifter, sen vila till dag 28)

Hon har nu gjort 3 av 6 cykler och gjort den magnetröntgen som man gör när halva behandlingen är gjord.

På läkarsamtalet efter röntgen visar det sig att den tumörrest som fanns kvar nu har ökat i storlek.

Läkaren pratade om några alternativ som ev. fanns att tillgå, strålknivsbehandling, annan strålning, cellgifter och ev vaken kirurgi.
    Vad som blir aktuellt i mammas fall vet vi först när de har rådgjort med experter på konferens.

Jag är orolig över att denna tumör har kunnat växa trots alla dessa behandlingar som hon har genomgått. Strålning/cellgifter och ytterligare cellgifter.

Hur snabbt kan det gå, hennes försämring? Vad kan man förvänta sig när det har gått såhär långt?
    Jag skulle bli jättetacksam om ni som har erfarenheter av denna sjukdom vill dela med er av er historia. Hur det har sett ut för er, behandlingsalternativ och förloppet.
    Mvh

• Svar på tråden Erfarenheter av hjärntumör, Glioblastom grad 4
  • Mammat3

Jag vet inget om den formen av cancer men vill bara beklaga att hon behöver gå igenom det. Hoppas hon blir bättre !!!!

• Alfen

Önskar jag kunde ge något svar som lättade ditt hjärta men har ingen erfarenhet av sådana saker. Önskar er all lycka!

• Familjenärlivet

Hej!

Min man insjuknade i april -16. Han genomgick två operationer, strålning i kombination med cellgift i sex veckor och skulle fortsätta i samma cykler du beskriver. Man sa att det skulle dröja ett par veckor efter strålningen innan han kunde bli piggare. Tyvärr blev han inte piggare utan somnade in för ca en månad sedan.

Försämringen gick snabbt.

Jag beklagar verkligen att din mamma , och därigenom ni anhöriga drabbats av denna vidriga sjukdom.

Jag kan kanske inte inge så mycket hopp, men varje individ är ju unik. Fråga gärna om det är något mer du undrar. Kram

• nnnnnnnn

Beklagar verkligen, men du är väl informerad om att det inte finns något bot ännu.
    Lyckade försök har gjorts med försöksdjur, men det är lång väg tills man får prova denna nya behandling på människor.
    För några år sedan var prognosen ca 6 månader efter upptäckt, men vad jag kan se idag efter en snabb sökning på internet så verkar det vara minst 1 - 1,5 år numera. Dvs en stor ökning! Med överlevnad så brukar man mena att ca 50% av patienterna lever efter den tiden.

Skickar mina varmaste önskningar om bot och bättring till alla som har nära och kära som drabbats av denna och andra hemska cancerformer. Hoppas att forskningen gör många nya genombrott under nästa år.

Här finns lite glada nyheter iallafall:

www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-hopp-for-cancersjuka

ki.se/nyheter/nytt-angreppssatt-far-cancerceller-att-explodera

Hittar inget nyare än 2013 och 2014.

• Signe88
    Familjenärlivet skrev 2016-12-18 23:58:19 följande:

Hej!

Min man insjuknade i april -16. Han genomgick två operationer, strålning i kombination med cellgift i sex veckor och skulle fortsätta i samma cykler du beskriver. Man sa att det skulle dröja ett par veckor efter strålningen innan han kunde bli piggare. Tyvärr blev han inte piggare utan somnade in för ca en månad sedan.

Försämringen gick snabbt.

Jag beklagar verkligen att din mamma , och därigenom ni anhöriga drabbats av denna vidriga sjukdom.

Jag kan kanske inte inge så mycket hopp, men varje individ är ju unik. Fråga gärna om det är något mer du undrar. Kram

Hej! Tusen tack för ditt svar. Då blev min mamma och din man sjuka ungefär samtidigt. Hur gammal blev din man? Förstår om Du inte orkar prata om det, men om du orkar får du gärna beskriva hur din man hade det när det blev sämre. Jag undrar lite vad vi framför oss? Hur snabbt kan det gå? Led han mycket? Hur påverkades han kroppsligt när han blev sämre, blev han personlighetsförändrad? Jag har tusen frågor..Men har full förståelse för om du inte orkar prata om det. Hur var det för er i familjen under sjukdomstiden? Har ni fått stöd och hjälp?
     Med vänlig hälsning
  • maxinen

Hej.

Min mamma har glioblastom multiforme och har inte så långt kvar. Du är inte ensam, även om man känner sig ensammast i världen.

Kram

• Lou92

Hej! Först och främst så beklagar jag detta hemska besked.. ?

Min storasyster fick en glioblastom-tumör (grad 4) hösten 2008. Hon behandlades med operation, strålning och cellgifter och trots att statistiken talade emot henne så tog det nästan 10år innan skiten skulle komma tillbaka, hon fick nämligen en ny tumör (samma sort) nu i mars 2017.. Denna gången går den tyvärr inte att behandla på annat sätt än med cellgifter pga. att den sitter så illa till.. Förra röntgen visade att tumören växt och nästa gång ska vi få besked om de ska byta till en annan cellgift som inte gett lika goda resultat statistiskt sätt, men fungerar för några få.. Vi är livrädda. Jag har otroligt stor erfarenhet av denna sjukdom då jag levt nära den i nästan 10år, hör jättegärna av dig på ett mail om du har några frågor ? Jag vet inte hur gammal du är men jag måste säga att organisationen Ung Cancer är FANTASTISK för de som är under 30år och på något sätt drabbade av cancer (både för drabbade och närstående).

• Yoyyo

Vill bara säga att du inte är ensam. Min mamma insjuknade med precis samma tumörsort i mars i år, opererades och fick strålning och cellgifter. Hon har mått jättebra efter behandlingen och varit precis sig själv men har nu helt plötsligt blivit jättedålig igen och ligger på sjukhus. Vi vet inte hur det ska gå. Blir så arg och ledsen att denna fruktansvärda sjukdom finns. Hur har det gått för din mamma? Styrkekramar

Svar på tråden Erfarenheter av hjärntumör, Glioblastom grad 4