• Jfja

    Vem har rätt?!

    Hur mycket ansvar ska en 9åring/tredjeklassare kunna ta?

    Scenariot: barnet går i skolan och därefter fritids tills upphämtning av förälder. Skolan har då redan låst (olika byggnader) och varje dag glömmer barnet ta med läxa eller ombyte från skolan till fritids.

    Vuxen 1 får nog och kontaktar då rektor, senare även kommunen för att ändra på skolans låstider för kunna hämta barnets grejer.

    Vuxen 2 anser att det är befängt, att barnet borde klara av det själv. Det är ju en 9åring som borde ha koll på egna läxor och även kläder. Det ska ju bara flyttas från A till B.

    Vuxen 1 hävdar att man måste kunna få kontrollera att alla kläder är hela och rena, att ytterkläderna fortfarande passar osv.

    Vuxen 2 anser att barnet kan ta med sig kläderna till fritids för kontroll någon gång då och då så kan man kolla igenom detta där för att barnet sedan hänger tillbaka på skolan.

    Vuxen 1 får panik över att inte kunna kontrollera och hämta glömda läxor, dessutom synd om barnet som ska behöva kånka på "en massa" kläder.

    Vuxen 2 hävdar att det inte är speciellt mycket begärt och att barnet dessutom borde kunna tala om själv om denne vuxit ur regnbyxorna och även om de gått sönder. Vuxen 2 anser att vuxen 1 förminskar barnet och att det är väldigt konstigt att försöka anpassa hela skolans låsrutiner för att detta barn inte kan ta med sina egna grejer.

    Vuxen 1 hävdar att det är orimligt och tämligen mycket att begära för en 9 åring, medans vuxen 2 hävdar att det är väl bättre att lära barnet ansvara för sina egna grejer än att försöka ändra på något hos kommunen.

    Vuxen 1 ser ingen annan lösning än att få ändrade tider för att själv kunna gå in och hämta det som glömts medans vuxen 2 förslår att börja arbeta aktivt med detta och påminna, påminna och inse allvaret i att det hör skolan till att ansvara över egna både läxor och personliga tillhörigheter. Glömmer man läxan, kan man inte göra den och då blir det tyvärr inget roligt hemma heller. Vuxen 2 frågar hur länge vuxen 1 tänkt hålla koll åt barnet,även i 4 och 5an? Och ska den då lära sig detta över en natt? Nu är vuxen 1 förbannad och diskussionen slut!

    Vem tycker ni har mest rätt här? Är det för mycket eller för lite begärt av en tredjeklassare?

  • Svar på tråden Vem har rätt?!
  • Långbenopluto

    Alla barn i den åldern har olika utveckling så det är omöjligt att säga vad ert barn ska klara av eller inte.

    Man måste se till varje enskilt barn.

    Helt klart verkar ert barn INTE redo för hela det ansvaret, ni måste börja träna detta i lagom takt. Inte slänga allt ansvar på henne på en gång.

  • Anonym (A)

    Tycker vuxen 2 har rätt. En 9-åring klarar av att ta med sig ryggsäcken till fritids och det är inte mycket ansvar att begära av en 9-åring. Glömmer barnet ALLTID att ta med ryggsäcken så tycker jag det brister i uppfostran, säkert jättebra förälder enligt 9-åringen då den säkert får allt serverat på ett silverfat hemma. Men barnet görs en otjänst, då det förmodligen aldrig kommer lära sig ansvara för sina saker så länge föräldern gör allt åt den.

  • Anonym (A)

    Och kontrollera kläder kan man väl då göra på morgonen? Eller är barnet på fritids då med?

  • Jfja
    Anonym (A) skrev 2016-12-17 11:25:07 följande:

    Och kontrollera kläder kan man väl då göra på morgonen? Eller är barnet på fritids då med?


    Detta gäller kläder som finns på skolan jämt, typ skalkläder, gummistövlar och mössa/handskar.
  • Anonym (A)

    Ja? Om man går in och hämtar barnet kan man väl gå in och lämna barnet på morgonen också? Och kontrollera kläderna då?


    Jfja skrev 2016-12-17 11:28:40 följande:

    Detta gäller kläder som finns på skolan jämt, typ skalkläder, gummistövlar och mössa/handskar.


  • Jfja
    Anonym (A) skrev 2016-12-17 11:31:32 följande:

    Ja? Om man går in och hämtar barnet kan man väl gå in och lämna barnet på morgonen också? Och kontrollera kläderna då?


    Jaha nu fattar jag, haha. Ursäkta. Ja, barnet lämnas även på fritids!
  • Jill 79

    Alltså min sjuåring, som är en slarver, klarar att få med sig ryggsäck och läxor med hem med skolbussen varje dag. Ibland glömmer han mössa, vantar eller thermobrallerna kvar. Resultatet blir att han får stå och frysa vid bussen nästa morgon och då brukar han bli noggranare med att ta hem grejerna. Tycker det kan räcka med att någon enstaka gång få komma in och kolla om extrakläder finns på plats och inte urvuxet. Visst är barn olika men om min sjuåring klarar det så borde de flesta nioåriga far göra det. Annars får ni skicka med en checklista åt barnet så han/hon kan bocka av vad som ska med.

  • Anonym (A)
    Jfja skrev 2016-12-17 11:33:16 följande:

    Jaha nu fattar jag, haha. Ursäkta. Ja, barnet lämnas även på fritids!


    Ok, svårare då ja. Men jag håller ändå med om att en 9-åring kan enkelt svara på frågan "passar dina ytterkläder och är de hela?", för även om barnet inte nämner det själv så tror jag att det kan svara om föräldern engagerar sig i att fråga. För det är ett "normalbegåvat" barn vi pratar om eller?

    Det krävs ju mycket mer av skolan att ha extra resurser bara för att kunna hålla skolan olåst för detta barnet.
  • Monchichier

    Jag anser att det är fullständigt uppåt väggarna att ens kontakta rektorn på skolan för att ändra låsrutiner. Helt obegripligt att gå till kommunen med det. Varför inte bara prata med lärare i första hand och be dem påminna om läxor?

    Och vad är det här med att kontrollera kläder? Varför får inte det att göra på morgonen innan skolan om barnet inte kan förflytta kläderna till fritids? Det är väl ändå inte så att detta ska "kontrolleras" varje dag?

    Dessutom börjar det bli dags för tredjeklassaren att börja klara sig själv. Det är bara ett halvår kvar tills mellanstadiet börjar och då kan man bara inte hoovra ovanför barnet hela tiden.

  • Jfja
    Jill 79 skrev 2016-12-17 11:34:16 följande:

    Alltså min sjuåring, som är en slarver, klarar att få med sig ryggsäck och läxor med hem med skolbussen varje dag. Ibland glömmer han mössa, vantar eller thermobrallerna kvar. Resultatet blir att han får stå och frysa vid bussen nästa morgon och då brukar han bli noggranare med att ta hem grejerna. Tycker det kan räcka med att någon enstaka gång få komma in och kolla om extrakläder finns på plats och inte urvuxet. Visst är barn olika men om min sjuåring klarar det så borde de flesta nioåriga far göra det. Annars får ni skicka med en checklista åt barnet så han/hon kan bocka av vad som ska med.


    Tack för ditt svar. Jag håller helt med dig. Problemet med en checklista tex är att vuxen 1 anser att det är ansvaret som är för stort. Att barnet inte ska behöva tänka på det, det är ju ändå bara ett barn och då kommer checklistan gå fetbort. Jag anser ju dock att i 3an är det inte riktigt hopp och lek längre. Det nalkas nationella prov liksom. Stoppa grejerna i väskan, ta med till fritids. Men jag vet inte..
Svar på tråden Vem har rätt?!