• Anonym (Reina)

Att älska någon som har barn utan att vilja leva familjeliv...

Jag och min partner har ett problem som tär väldigt mycket på oss båda, och jag känner att jag behöver lite input från andra som kanske har varit med om samma sak. 

Jag är tillsammans med en helt underbar man (vi kan kalla honom Micke). Vi har nu varit tillsammans i 5 månader, men vi har en längre historia bakom oss. Vi har känt varandra i snart 8 år och har stått varandra väldigt nära sedan dess. Vi har varit tillsammans en gång förut, men det tog slut efter några månader för vi var så unga och hade olika personliga problem som vi behövde hantera enskilt. När vi först träffades var jag gravid, jag är ung förälder och pappan är fysiskt frånvarande. Jag har i princip uppfostrat mitt barn själv, hen är 7 år och det senaste året har varit väldigt intensivt (dels pga 6-års"trots", dels pga saker som har hänt med hens pappa, samt att jag då har ingått ett seriöst förhållande). Mitt barn är i övrigt väldigt väluppfostrad, hjälpsam, social och lätt att tycka om, vilket även Micke tycker, och de båda tycker om varandra väldigt mycket.

Problemet ligger dock i att Micke inte känner sig redo att leva familjeliv och att ha en s.k. papparoll/vara låtsaspappa till mitt barn. Jag kan tillägga att detta är inget som jag tycker att han behöver vara just nu heller, utan det kommer ju naturligt tänker jag när man har varit tillsammans längre och vardagen blir som den blir med barn och allt liksom. Jag kan inte helt beskriva exakt hur han känner eller vilket som är det jobbiga med det hela, men jag ska försöka utifrån det han har sagt till mig. 
    Innan jag går in mer på det måste jag dock säga att förutom detta problemet har vi ett fantastiskt förhållande och när vi senast blev tillsammans var vi överens om att detta är något som vi båda känner att vi vill få att fungera. Vi känner båda otroligt starkt för varandra och har aldrig känt så stark kärlek förut. Jag vet att det kanske låter cheesy, men jag trodde inte att sån här kärlek fanns på riktigt innan jag insåg hur jag kände för honom. Att göra slut pga detta är därför helt uteslutet. Det måste finnas en lösning!

Som det är nu, är detta i princip det enda hindret för att vi ska kunna leva tillsammans så som vi vill. Och jag försöker ha tålamod och låta det kännas mer naturligt för honom, men som jag ser det tycker jag att han kan göra mer för att lösa detta, dock kan jag ju inte sätta mig in i exakt hur det känns för honom och han tycker att han gör allt han kan för att det ska kännas okej. Att vara hemma hos oss när barnet är här är inga större problem just nu, men när det kommer till att göra saker med vänner då jag skulle kunna ta med mitt barn, känner han att det är ett jätteproblem, vilket leder till att vi endast kan göra saker tillsammans med hans vänner utan mitt barn. Alltså känner jag mig ofta utesluten när han egentligen vill att jag ska vara med och jag också vill vara med. För mig är det inga problem att ha med mitt barn, det är ju så jag har levt i 7 år liksom, men han vill absolut inte det. 
    Jag tror att det han är "rädd" för är själva ansvarsdelen. Att känna att han behöver hjälpa till med barnet, säga till hen om hen gör något dumt, att behöva anpassa sitt liv och sina aktiviteter efter barnet osv. Som jag ser det är det dock inget jag förväntar mig att han ska göra. Det är ju mitt barn och mitt ansvar så länge jag är i närheten. Men han ser det som att om han vill leva med mig behöver han också vara bonuspappa till barnet, vilket han alltså inte känner sig redo för än.

Det kanske låter som att det bästa vore att ge det mer tid, men problemet är att detta tär så mycket på oss båda (för han vill såklart inte känna som han gör) att jag nu börjar känna att det har skapat en spricka som bara blir större och större om vi inte gör något åt det redan nu..

Jag vet inte om jag egentligen behöver säga något mer just nu, jag hoppas att ni förstår vårt problem, annars är det bara att ställa frågor så ska jag svara så gott jag kan. 

Är det någon som har varit med om samma sak? Oavsett om ni ser det från min synvinkel eller hans, hur har ni löst det? Vad skulle ni ge oss för råd för att få det att fungera? 

Jättetacksam för all hjälp vi kan få! <3

• Svar på tråden Att älska någon som har barn utan att vilja leva familjeliv...
  • Anonym (Klara)

Ni har varit tillsammans i 5 månader, och jag förmodar att ni inte bor tillsammans.

Så varför inte ta det så lugnt, varför inte respektera hans önskan att vänta, han säger ju själv att han vill ta ansvar men är inte redo ännu. 

• Brumma

Jag är bonusförälder och tog/fick en föräldraroll. Det kändes självklart och min man och jag hade samma tankar om det. Men, jag vet flera bonusföräldrar som bara "plockar russinen ur kakan" så att säga och det går bra det oxå. Men NI måste vara överens om det - det kommer knappast fungera en längre period om du i hemlighet går och har förväntningar att han skall ta en föräldraroll och han i sin tur går och känner att han aldrig kommer ta en sådan roll...

Jag skulle prova med att sänka förväntningarna på att killen skall bli bonuspappa. Det KAN bli så i framtiden - jag fick ju tex ingen föräldraroll förrän vi levt ihop ett bra tag :)

Det kanske räcker med att ha som "krav" att han blir en extra vuxen? Dvs du sköter fortfarande all markservice såsom hämtning/lämning på skola, läxläsning, vab osv.

Men, även killen behöver ju fundera och kompromissa.. Lever ni ihop måste ditt barn kunna följa med på barnvänliga aktiviteter. Om det är fler barn med och det är barn välkomna vill säga. Så att hans motstånd inte kommer pga att det inte är fler barn med och ditt barn då blir ett hinder för resten av de som är med? Svårt att säga mer exakt eftersom vi inte vet vilken sorts aktiviteter du menar:)

Men du har ett barn, och även om han inte ska behöva ta ansvar för barnet får han acceptera att barnet ofta behöver vara med. Det går inte att leva ett liv som om man var barnlös när man lever med ett barn. Inte om han vill att ni ska göra saker tillsammans..

• Anonym (Lisa)

Håller med övriga.

Ta ut barnet och låt det klättra upp och ner för en snöhög några timmar. Låt TVn vara avstängd under dagen.

• Brumma
    Anonym (Lisa) skrev 2016-12-18 15:28:44 följande:

Håller med övriga.

Ta ut barnet och låt det klättra upp och ner för en snöhög några timmar. Låt TVn vara avstängd under dagen.

Tror du hamnade i fel tråd :)
  • Anonym (H)

Fast jag förstår inte problemet. Har du inget nätverk så att din son kan vara hos mormor t.ex. när ni gör saker med hans vänner?

Jag är också ensamstående på heltid men jag förstår att en man i första hand vill ha en relation med mig och göra saker tillsammans som ett par. Jag skulle inte kunna leva med en man som ser mitt barn som ett problem men det är inget orimligt önskemål från din killes sida, särskilt inte när ni ska träffa hans vänner.

Om mannen aldrig ville träffa mitt barn eller göra saker tillsammans alla tre så skulle det inte fungera för mig men så är det inte om jag förstår det rätt?

Mitt barn tycker om att vara hos min mamma och mina syskon ibland, det är bara bra för barn att ha flera trygga vuxna omkring sig, och då passar jag på att träffa vänner eller kanske dejta.

När man är så tajt med sitt barn som du och jag kan det ibland vara svårt att släppa taget. När mitt barn var litet ville jag inte vara ifrån honom alls men det är inte heller bra för barnet när det blir äldre. Jag tror att du också behöver komma ut och vara en person och inte "bara" en mamma ibland.

Fem månader är inte lång tid egentligen. Att han vill ha dig för sig själv när ni fortfarande lär känna varandra är inte alls konstigt. Med tiden lär han vänja sig vid att vara en person i ditt barns liv men det går inte så fort.   

• Miss Skywalker

Vad märkligt förstående alla är för ts kille. Hade det varit en kvinna som inte ville ha ansvar för bonus hade det skrikits i kör att - Du visste minsann att han hade barn!!!

• Söder73
    Miss Skywalker skrev 2016-12-18 23:13:03 följande:

Vad märkligt förstående alla är för ts kille. Hade det varit en kvinna som inte ville ha ansvar för bonus hade det skrikits i kör att - Du visste minsann att han hade barn!!!

Haha, så tänkte jag också!
    Din kille tänker för mycket. Herregud, det har bara gått 5 månader liksom! Du är väldigt tydlig med att du tar allt ansvar, vad gör det då honom om barnet följer med på aktiviteter??
  • Anonym (H)

Nej, det hade jag definitivt inte gjort. Jag anser snarare att många involverar en ny partner för fort i barnens liv. Jag är alltså ensamstående på heltid själv och väldigt försiktig med att introducera män jag dejtar för mitt barn. Det är fullt möjligt att separera de två delarna av sitt liv tills man är säker på att det känns seriöst.

Sedan är det faktiskt upp till den nya partnern att avgöra hur mycket han/hon är beredd att bli en del av barnets liv. Barnet kommer alltid att vara förälderns ansvar i första hand. Om allt klickar och utvecklas till en jättefin bonusföräldrarelation är det ju fantastiskt men det kan man inte tvinga eller kräva fram,  

Sedan är det stor skillnad på personer som närmast avskyr sin nya partners barn och vill ha dem ur vägen konstant och på en kille som vill träffa sina vänner ensam med TS efter fem månader. Han tycker uppenbarligen om sonen och verkar inte ha några problem att vara med honom. 
  • Anonym (--)
    Söder73 skrev 2016-12-18 23:21:35 följande:

Haha, så tänkte jag också!

Din kille tänker för mycket. Herregud, det har bara gått 5 månader liksom! Du är väldigt tydlig med att du tar allt ansvar, vad gör det då honom om barnet följer med på aktiviteter??

Jag vill inte ha med min sambos dotter när vi umgås med mina vänner. Hon blir som ett plåster på honom och är skitjobbig, viskar i örat, går iväg och ropar på honom. Går hon ut och leker med en kompis kan hon ringa honom upp till fem gånger på en timme bara för att fråga vad han gör. Både hon och min partner som tillåter hennes beteende, är hopplösa ihop med mina vänner. Träffar som hellre själv.

Vill inte TS partner ha med ungen ihop med sina vänner finns det säkert en anledning och TS borde respektera det. Dom har dessutom bara varit ihop en kvart. Tagga ner lite lixom.
  • Brumma

Vi är inte så många som svarat..

Så anledningen till det kanske snarare är att vi som svarat hade - och har - svarat likadant om det gällt en kvinna. Men lite "kul" att du efter fyra inlägg tar för givet att de fyra personerna är inkonsekventa.
  • Miss Skywalker
    Brumma skrev 2016-12-19 08:13:55 följande:
    Vi är inte så många som svarat..

Så anledningen till det kanske snarare är att vi som svarat hade - och har - svarat likadant om det gällt en kvinna. Men lite "kul" att du efter fyra inlägg tar för givet att de fyra personerna är inkonsekventa.
    Menade snarare att det förutom de som svarat förstående hade rasat in 50 till fördömande svar på några timmar, men nu var de tysta..
  • Brumma
    Miss Skywalker skrev 2016-12-19 12:57:52 följande:

Menade snarare att det förutom de som svarat förstående hade rasat in 50 till fördömande svar på några timmar, men nu var de tysta..

Ja, det är ju normalfallet..

De kanske julhandlar :D
Svar på tråden Att älska någon som har barn utan att vilja leva familjeliv...