För mig hjälper det att gå och färga/slinga håret, då blir det bättre några månader.
Misstänker att det är svamp eller bakterier som bor i hårbotten som kliar, och som tar stryk av kemin i hårfärgerna.
Du kan inte bara dämpa klådan med vanliga receptfria antihistaminer några veckor så kanske huden släpper sin kroniska irritation lite?
Jag är också överkänslig och allergisk mot en hel del, kan t ex inte använda schampoo med kanelolja (hexylcinnamal, cinnamaldehyd) eller parabener.
Överhuvudtaget är det en massa skräp i schampoo, min docent i organisk kemi vid universitetet sa på en föreläsning "Om vanligt folk begrep vad där är i schampoo skulle de vägra använda det".
Jag gillar Urtekrams schampoo för det innehåller bara basala ingredienser, men det gör håret riktigt strävt. Ibland fuskar jag med Barnängen utan bättre anledning än att jag verkar tåla det, även om det också innehåller en massa gunk.
Balsam skulle jag aldrig använda då syftet med det är att produkten sitter kvar som ett överdrag på hårstråna och alltså irriterar huden hela tiden.
Generellt tycker jag att bastubad är välgörande för huden, man blir av med gammal hud och förmodligen en del av det som lever på huden då.