• SweetJune

Kliande hårbotten-tips och vilket schampoo?

Det har kliat i min hårbotten i många år, har inte löss och blir galen. Har provat olika schampoo och för några år sedan var jag hos hudläkare som skrev ut ngt starkt som inte hjälpte och vågade inte fortsätta med det. Någon som har varit med om samma och har tips?

• Svar på tråden Kliande hårbotten-tips och vilket schampoo?
  • Annelie 76

Aco oparfymerat schampo för torr hårbotten och tvätta varannan dag ungefär funkar bäst för mig. Tar inte bort klådan men minskar den iaf.

• Monchichier

soak n float shampoo bar från Lush är överläget bäst tycker jag. Det tillsammans med tvätt max var tredje dag gör underverk för min kliande hårbotten.

• SweetJune

Tack för era tips. Är det bättre alltså att tvätta "oftare", trodde hårbotten torkades ut mer?

• Anonym (Davis)

För mig hjälper det att gå och färga/slinga håret, då blir det bättre några månader.

Misstänker att det är svamp eller bakterier som bor i hårbotten som kliar, och som tar stryk av kemin i hårfärgerna.

Du kan inte bara dämpa klådan med vanliga receptfria antihistaminer några veckor så kanske huden släpper sin kroniska irritation lite?

Jag är också överkänslig och allergisk mot en hel del, kan t ex inte använda schampoo med kanelolja (hexylcinnamal, cinnamaldehyd) eller parabener.

Överhuvudtaget är det en massa skräp i schampoo, min docent i organisk kemi vid universitetet sa på en föreläsning "Om vanligt folk begrep vad där är i schampoo skulle de vägra använda det".

Jag gillar Urtekrams schampoo för det innehåller bara basala ingredienser, men det gör håret riktigt strävt. Ibland fuskar jag med Barnängen utan bättre anledning än att jag verkar tåla det, även om det också innehåller en massa gunk.

Balsam skulle jag aldrig använda då syftet med det är att produkten sitter kvar som ett överdrag på hårstråna och alltså irriterar huden hela tiden.

Generellt tycker jag att bastubad är välgörande för huden, man blir av med gammal hud och förmodligen en del av det som lever på huden då.

• Monstermamman

Body shoppa schampo med ingefära, tror att det egentligen är mot mjäll. Jag har inte mjäll men detta är det enda som fungerar mot klådan.

• Anonym (Davis)
    Monstermamman skrev 2016-12-18 21:14:21 följande:

Body shoppa schampo med ingefära, tror att det egentligen är mot mjäll. Jag har inte mjäll men detta är det enda som fungerar mot klådan.

Lustigt, jag och min mamma kan inte ens gå in på Bodyshop för allt är så överparfymerat så man kan inte ens andas där.
  • Monstermamman
    Anonym (Davis) skrev 2016-12-18 21:39:43 följande:

Lustigt, jag och min mamma kan inte ens gå in på Bodyshop för allt är så överparfymerat så man kan inte ens andas där.

Kan hålla med om dofterna men detta schampo gör att jag klarar dagen. Med annat kliar det redan efter en tvätt
  • hallonpannkaka

Jag smörjer in min hårbotten med inpackning efter tips från en frisör, det tar bort klådan och utslagen för mig.
    Använder Schearzkopf's Rescue-inpackning, vit burk med rött lock.

• Akira Öken

Om det är seborr? (en sorts mjälleksem) skulle jag rekommendera dej att köpa sevorex eller fungoral. Dessa finns att köpa på apotek. Ett annat tips är att besöka en ny läkare.

• Annelie 76

Lustigt, färgning dämpar också min klåda nu när jag tänker efter.
    Samt milt schampo. Mjällschampo är bland de mildaste samt det jag tipsade om ovan. Mitt hår blir fett och kliande om jag tvättar mer sällan än var tredje dag. Blir jag svettig blir det fett och kliande fortare, sommaren är hemsk.

• Anonym (Kliar)

Min hårbotten i nacken kliar och mjällar. Den känns torr och på vintern är der värst :(. Ibland tar jag olja i hårbotten på natten. Det mjukar upp lite. Tycker jag provat alla schampon men ger snart upp.

• Anonym (Eksem)

Den här sidan hjälpte mig efter många år av onödig klåda.

www.medeca.se/eksem/fragor-och-svar/mjaelleksem/434-vilket-mjaellshampoo-vid-seborroiskt-eksem

Testade fungural och när det inte fungerade tänkte jag att det var kört. Men efter att ha läst där så testade jag selsun och nu efter två tvättar är det redan mycket bättre, men inte helt bra.

Använder också dexem head i hårbotten, det är som en lotion som du smörjer in hårbotten med.

• SweetJune

Uppskattar era tips och ska testa alla era tips, står inte ut längre. Jättejobbigt.

• Anonym (PH)

Det viktigaste är att ha rätt PHvärde i shampoot, så använd inte ett schampoo som inte anger PHvärdet. 
    Syntetiska hårvårdsprodukter har troligtvis alldeles för högt PHvärde. 

Det enda shampoot jag hittat som funkar och där PH värdet anges är barnängens oparfymerade barnshampoo, den vita flaskan med lång hals och blå kork. Den finns på ICA ex. 

Jag har provat alla möjliga från frisörerna osv. Men inget hjälpte mot klådan! Men sen jag började använda detta så har det aldrig kommit tillbaka. 

Lycka till!

• Anonym (PH)

ska tillägga: Ett Shampoos PHvärde bör ligga runt 4-7.

• SweetJune
    Anonym (PH) skrev 2016-12-19 23:22:47 följande:

Det viktigaste är att ha rätt PHvärde i shampoot, så använd inte ett schampoo som inte anger PHvärdet. 

Syntetiska hårvårdsprodukter har troligtvis alldeles för högt PHvärde. 

Det enda shampoot jag hittat som funkar och där PH värdet anges är barnängens oparfymerade barnshampoo, den vita flaskan med lång hals och blå kork. Den finns på ICA ex. 

Jag har provat alla möjliga från frisörerna osv. Men inget hjälpte mot klådan! Men sen jag började använda detta så har det aldrig kommit tillbaka. 

Lycka till!

Tack då börjar jag att testa detta. Provade ett mjällschampo från Barnängen men känner att det blev värre. Även ekologiskt från eco cosmetics. Innan dess var det frisörschampon.
  • Anonym (Jossan)

Jag har haft kliande och fjällande hårbotten vintertid så länge jag kan minnas men den här vintern har jag bytt schampo och använder nu Head & Har Hela från Maria Nila. Ingen klåda eller fjällande överhuvudtaget sen jag började använda det, kommer aldrig att byta om det fortsätter så här bra.

Svar på tråden Kliande hårbotten-tips och vilket schampoo?