• Anonym (??)

Ni som har arbetstränat, frågor!

Står i väntelista för att börja arbetsträna. Är sjukskriven just nu. 

Ni som gjort det, hur går det till?? Har ni trivts? Har ni fått välja plats själva? Leder det till anställning senare? 

Har ni haft positiva eller negativa erfarenheter av det? Har det hjälpt er i arbetslivet? 

Vad får man för ersättning(för man får väl inte lön??) 

Brukar seriösa företag vilja ta emot arbetstränare eller finns det risk att man blir utnyttjad som billig arbetskraft? 

Tacksam för svar!! Jag har gått som praktikant tidigare(i vuxen ålder) med varierande resultat. Vissa ställen har varit bra medan andra känts som de bara tar in praktikanter för att slippa anställa en till person, med hopp om anställningar som inte blir av. 

• Svar på tråden Ni som har arbetstränat, frågor!
  • Anonym (IH)

Jag har positiva erfarenheter. 

Jag önskade företag som var villiga att ta emot mig. Arbetstränade ett år sedan fick jag en utvecklingsanställning på halvtid. När den tar slut kommer det bli en tillsvidareanställning så länge som företaget får tillräckligt med uppdrag, så klart. 

Min arbetsträning av direkt riktad till min utbildning. 

Ersättningen (aktivitetsstöd) baseras på ens a-kassa. Om inte arbetsträningen är rehabilitering under FK, då får man rehabiliteringsersättning (vilket brukar vara det samma som ens sjukpenning). 
    Jag har haft båda varianterna. 

• Anonym (??)
    Anonym (IH) skrev 2016-12-18 21:18:56 följande:

Jag har positiva erfarenheter. 

Jag önskade företag som var villiga att ta emot mig. Arbetstränade ett år sedan fick jag en utvecklingsanställning på halvtid. När den tar slut kommer det bli en tillsvidareanställning så länge som företaget får tillräckligt med uppdrag, så klart. 

Min arbetsträning av direkt riktad till min utbildning. 

Ersättningen (aktivitetsstöd) baseras på ens a-kassa. Om inte arbetsträningen är rehabilitering under FK, då får man rehabiliteringsersättning (vilket brukar vara det samma som ens sjukpenning). 
    Jag har haft båda varianterna. 

Okej! :) Låter ju bra! 
Svar på tråden Ni som har arbetstränat, frågor!