• Äldre 18 Dec 23:14
    1542 visningar
    4 svar
    4
    1542

    Mådde skit första graviditeten, är det värt att gå igenom det igen?

    Hej! Jag och min man har ett barn på drygt 2 år. Min graviditet med det barnet var en fullkomligt fruktansvärd upplevelse. Jag mådde ashelvetesdåligt både fysiskt och psykiskt under nästan hela graviditeten och hade nog alla gravrelterade problem man kan ha förutom möjligen graviditetsklåda. Hade dessutom kvarstående ångest även efter förlossningen och det tog en bra tid innan min kropp och mitt psyke hade återhämtat sig.

    Jag vill så väldigt gärna att vårt barn ska få ett syskon men jag vet inte om det är värt att riskera att gå igenom samma sak igen. Ni som har fler än ett barn (eller är gravida med tvåan) och har mått dåligt på olika sätt under första graviditeten (foglossning/illamående/ångest/havandeskapsförgiftning/graviditetsdiabetes etc.), vad var det som fick er att vilja bli gravida på nytt och hur har ni upplevt efterföljande graviditeter? Har ni mått lika dåligt, mått dåligt på andra sätt eller kunnat hantera problemen annorlunda?

  • Svar på tråden Mådde skit första graviditeten, är det värt att gå igenom det igen?
  • Äldre 18 Dec 23:28
    #1

    Hej! Jag hade nog inte lika jobbig graviditet som dig, men den var ändå helt utan rosa fluff! Kräktes frekvent till typ vecka 19, började känna av foglossningen redan i vecka 15, blev sjukskriven på halvtid i v 21 o hade nog blivit heltidssjukskriven kring v 27 om jag inte tjurade o verkligen ville jobba.. ångesten var hemsk och jag fick någon sorts (självdiagnostiserad) graviditetsdepression. Förlossningen höll på i fyra dygn från första värkarna började göra ont och barnet andades inte när han väl kom ut. Allt gick visserligen bra, även om allt var extremt omtumlande.

    Jag är gravid igen, vecka 26 imorgon. Har kräkts tror jag 3 gånger på hela graviditeten och bara mått illa vid lätträknade tillfällen. Fogarna är visserligen inte att leka med nu heller, men är hemma med ettan ännu, så kommer inte bli sjukskriven om jag inte skulle bli typ sängliggande av den. Känslan inför förlossningen är noll skräck utan bara en längtan efter revansch! Jag ska minsann ha en bättre förlossning!

    Vad jag vill ha sagt? Jag vet inte, mer än att ingen graviditet är den andra lik. Kämpa!!

  • Äldre 19 Dec 19:05
    #2

    Tack för svar! Vilken hemsk förlossning du verkar ha haft! Min förlossning var tack och lov lätt och snabb. Den var som semester i jämförelse med själva graviditeten. Eftersom du mår annorlunda nu verkar det i alla fall som att det kan finnas hopp även för mig.

  • Äldre 20 Dec 21:20
    #3

    För mig var det det iaf! Med första fick jag foglossningen från helvetet (blev sjukskriven från v 22) och mådde så illa att jag las in flera ggr och fick dropp. Med andra graviditeten så hjälpte tabletterna man får ut mot illamåendet så det slapp jag nästan helt. Ingen foglossning alls! Däremot fick jag hepatos, klådan, men tabletterna jag hjälpte. Med första blev det ett akutsnitt med andra en lugn förlossning där jag inte ens behövde smärtstillande. Det är med andra ord så otroligt olika..

    Tror du mer måste fokusera på om du vill ha ett till barn och inte om du vill gå igenom en till graviditet.. Det är jobbigt med två men syskonkärleken värmer mammahjärtat!

    Lycka till med vad du än bestämmer dig för!

  • Äldre 8 Jan 14:14
    #4

    Jo, jag vill ju hemskt gärna ha fler barn. Både för min egen skull men också för barnet jag redan har. Men förra gången höll mitt dåliga mående dessutom på att kosta mig mitt förhållande (pappan klarade inte av att se mig må så dåligt, hantera all extra press som lades på honom plus att bli förälder för första gången och gick in i en depression) och mitt barns första år (tog så lång tid att återhämta mig). Men å andra sidan är vi mycket bättre förberedda nu och har betydligt bättre hjälp samt att både jag och pappan har bearbetat det som hände och kommit ut starkare både i oss själva och i vårt förhållande. Också skönt att höra att andra graviditeten kan bli helt annorlunda!

Svar på tråden Mådde skit första graviditeten, är det värt att gå igenom det igen?