• bitterkopp

    Pappa som inte hör av sig

    Hej, jag är en tjej på snart 16 som har lite familjeproblem. Hoppas det är ok att jag skriver på forumet ändå. Hursomhelst lämnade min pappa min mamma för en yngre kvinna på ett mycket lögnaktigt och fult vis. Jag tog faktiskt inte så illa upp eftersom jag visste att mina föräldrars relation varit på bristningsgränsen i flera, flera år och var helt ärligt lite glad över att få en ny/till familj. Saker fungerade dock inte mellan min far och hans nya och de gjorde slut. Efter det här började jag bearbeta allt och har nu blivit väldigt irriterad och arg på min pappa men har inte sagt det till honom. Dagarna efter skilsmässan hade han inte sagt att han hade en ny, och ringde då varje dag för att tala med mig. Sedan blev samtalwn mer spridda men han hälsade på lite då och då. Sedan pratade vi ca 2 minuter per vecka och sågs kanske 1 dag i veckan och då samtalar vi knappt pga dålig relation. Nu har han dock inte ringt mig på 10 dagar eller hört av sig, och jag undrar om det är mitt fel. Jag känner helt ärligt att han förstört sin redan innan dåliga relation till mig och han får faktiskt ta initiativet om han vill prata. Han pratar oftare med min mamma än mig. Han har sagt att han tycker det skulle vara kul om jag ringde vilket jag gjort en del (kanske 2/5 gånger). Så nu undrar jag, främst från er som är föräldrar då, är det här mitt fel eller vem har störst ansvar att höra av sig? Tack

  • Svar på tråden Pappa som inte hör av sig
  • Birgitta02

    Absolut har MrsBroderTuck rätt. Det är inte ditt ansvar. MEN - du är stor nog att ta initiativ. Om du verkligen vill ha kontakt med pappa så tycker jag nog du kan ringa då och då. Du kan inte som sextonåring förvänta dig att din pappa ska hänga kvar om han aldrig får respons i form av ett telefonsamtal. En relation bygger på att det är två personer som vill ha kontakt. Inte en. Hade du varit fem år hade jag lagt hela ansvaret på pappan. Men du är sexton och gammal nog att själv ta kontakt. Så jag skulle nog säga att NÄR du vill prata med din far, så ring. Dock ska du inte tycka att det är ditt FEL. Men man är två i en relation - och två som får höra av sig.

Svar på tråden Pappa som inte hör av sig