Dessa vidriga löss
För en vecka sedan behandlade vi dottern mot huvudlöss för sjätte gången. Hon verkar vara den enda i familjen som får odjuren. Har inte hittat ens ett ägg på mig, pappa eller lillebror.
Efter senaste behandlingen kammade vi ordentligt och jag hittade inga gnetter.
Sedan har hon varit hemma från skolan i en vecka pga feber och öroninflammation så hon har inte haft kontakt med andra barn och därmed heller inte någon huvud-huvudkontakt med någon som har löss.
Ändå har jag idag hittat levande löss och massor med gnetter i håret.
Efter första omgången fick jag ett hysteriskt utbrott då jag tvättade, frös och slängde allt som kunde tänkas innehålla något ägg eller en levande lus. Hennes pappa tyckte att jag var larvig men lössen höll sig iaf borta i 9 veckor innan hon fick igen. Det sägs ju att löss endast kan överföras vid kontakt huvud mot huvud, dvs något helt annat mot när jag var barn då man rekommenderades att tvätta och frysa allt som går. Men jag har svårt att tro på de nya råden. Rimligtvis borde ju gnetter som fastnat på kudden eller i mössan/hårborsten överleva en kort stund. Om vi då behandlar och hon sedan efter behandlingen myser med samma kudde/gosedjur eller använder sin hårborste kan ju äggen fastna i hennes hår igen. Ja, jag är mer rädd för löss än för cancer. Jag får en extrem ångest och rädsla över att själv bli smittad och vill absolut inte dela mössa, hårborste, kudde eller vara nära någon som har löss. Sambon blir arg på mig när jag börjar tvätta allt hon varit i kontakt med och säger att det absolut inte kan smitta så. Men hur har hon fått tillbaka dem igen då? Är det inte bättre att vi tar det säkra före det osäkra om det ens finns en promilles chans att de kan överföras på det sättet? Jag vägrar få löss och jag vill inte ha dem i hemmet.
Skolan vet om problemet men menar att de inte kan göra annat än att informera om att lössen cirkulerar på skolan. Enligt lärare och dottern själv har barnen inte mycket fysisk kontakt men lånar gärna mössor och hårspännen från varandra och kammar/borstar efter gymnastiken.