• Anonym (Anna)

Dessa vidriga löss

För en vecka sedan behandlade vi dottern mot huvudlöss för sjätte gången. Hon verkar vara den enda i familjen som får odjuren. Har inte hittat ens ett ägg på mig, pappa eller lillebror.

Efter senaste behandlingen kammade vi ordentligt och jag hittade inga gnetter.

Sedan har hon varit hemma från skolan i en vecka pga feber och öroninflammation så hon har inte haft kontakt med andra barn och därmed heller inte någon huvud-huvudkontakt med någon som har löss.

Ändå har jag idag hittat levande löss och massor med gnetter i håret.

Efter första omgången fick jag ett hysteriskt utbrott då jag tvättade, frös och slängde allt som kunde tänkas innehålla något ägg eller en levande lus. Hennes pappa tyckte att jag var larvig men lössen höll sig iaf borta i 9 veckor innan hon fick igen. Det sägs ju att löss endast kan överföras vid kontakt huvud mot huvud, dvs något helt annat mot när jag var barn då man rekommenderades att tvätta och frysa allt som går. Men jag har svårt att tro på de nya råden. Rimligtvis borde ju gnetter som fastnat på kudden eller i mössan/hårborsten överleva en kort stund. Om vi då behandlar och hon sedan efter behandlingen myser med samma kudde/gosedjur eller använder sin hårborste kan ju äggen fastna i hennes hår igen. Ja, jag är mer rädd för löss än för cancer. Jag får en extrem ångest och rädsla över att själv bli smittad och vill absolut inte dela mössa, hårborste, kudde eller vara nära någon som har löss. Sambon blir arg på mig när jag börjar tvätta allt hon varit i kontakt med och säger att det absolut inte kan smitta så. Men hur har hon fått tillbaka dem igen då? Är det inte bättre att vi tar det säkra före det osäkra om det ens finns en promilles chans att de kan överföras på det sättet? Jag vägrar få löss och jag vill inte ha dem i hemmet.

Skolan vet om problemet men menar att de inte kan göra annat än att informera om att lössen cirkulerar på skolan. Enligt lärare och dottern själv har barnen inte mycket fysisk kontakt men lånar gärna mössor och hårspännen från varandra och kammar/borstar efter gymnastiken.

• Svar på tråden Dessa vidriga löss
  • Anonym (xxx)

Troligen har hon varit nära någon på skola, suttit väldigt nära en kompis ex.vis. Lånat mössa. Kanske legat i samma säng och kommit nära på det viset? Finns massor av sätt. Hur är det med bästa kompisen?

Din sambo har rätt. Du är lätt hysterisk i din städiver.

Nu vet jag inte riktigt hur lusmedlen fungerar idag. Men på 90-talet, då min dotter var i skolåldern, så drabbades hon fem gånger på en enda termin. Men det berodde på att bästisen inte blev lusbehandlad. Vilket jag tagit för självklart. Då skulle man behandla håret återigen efter en vecka (eller om det var 14 dagar). Äggen försvann nämligen inte, utan de måste behandlas när de var nykläckta.

• Anonym (Anna)

Fast den senaste veckan har hon varit hemma pga sjukdom och inte haft kontakt med någon.

Hittade löss och gnetter för 8 dagar sedan. Behandlade och kammade igenom efteråt för att få bort det döda. Hon har tunt och fint hår så det är väldigt lättkammat.

Upprepade kamningen lördag, söndag och måndag. På måndagen fanns inga ägg eller löss. Kammade inget på tisdagen eller onsdagen då det var jättejobbigt med öronen. Torsdag, fredag, lördag och söndag kammade jag igen utan att hitta något. Igår såg jag att det var något men Apoteket hade redan stängt så i morse åkte jag in och köpte medel. Har behandlat och det var verkligen massor med gnetter plus några löss som levde rövare och har bitit så att hela hårbotten är full med röda prickar.

Varit hemma hela förra veckan med feber och har mest legat i sängen och soffan. Ville gärna ha sin mössa på då det känns bättre med öronen då. Och nu är lössen tillbaka. Känner tom med fingrarna nära hårbotten att det sitter massor med gnetter och det syns så tydligt när jag lyfter lite på håret.

Hon har inte haft närkontakt alls med andra barn. Ingen av oss andra har löss eller gnetter så det måste ju överföras från mössa, borste eller kudde trots att det nu sägs att det är omöjligt.

Vi har behandlat i flera omgångar sedan skolstart men sedan oktober har det varit väldigt ofta då de kommer tillbaka så snabbt. Man ska behandla med en veckas mellanrum. Har även köpt NitFree, en särskild luskam som ska ta bort lössen och äggen direkt vid kamning men pga dotterns tunna hårstrån tycker jag inte att det funkar jättebra så vi har alltid kompletterat med behandling när vi hittat något.

I skolan är hon ganska ny och är inte jättenära någon annan. Umgås med ett par andra tjejer endast under skoltid och enligt läraren byter de mössor, hårborstar och hårspännen med varandra. Borde därför överföras på det sättet eftersom hon får det igen och igen men det ska ju vara omöjligt?

Jag har inte själv gått igenom håret på de hon umgås med i skolan men enligt ena tjejens föräldrar har hon haft löss precis vid skolstarten men inget nu. Den andra tjejens föräldrar säger att de inte har löss i familjen för ingen kliar sig.

Det må vara löjligt att städa men hellre det än att själv drabbas. Har svårt att tro att det absolut inte kan överföras via föremål med tanke på hur ofta hon får dem plus att de kom tillbaka nu trots att hon inte haft kontakt med omvärlden på över en vecka. Första gången när jag gick all in med att tvätta och frysa allt var hon lusfri i 9 veckor. Sedan har jag fått lov att tona ner det lite då sambon blir så ilsk och hävdar att det absolut inte smittar så men då kommer de ju tillbaka gång på gång. Är det då så himla fel att vidta särskilda åtgärder för att få bukt med problemet?

• Anonym (xxx)

Det är ju en känd överföring av löss genom att byta mössor med varandra! Vet inte var du fått det ifrån att det inte smittar så? Mössor och borstar överför. Lössen överlever upp till ett dygn i en borste och i en mössa. Så säg till din dotter att hon absolut inte får låna andras mössor eller låna ut sin egen! Inte heller bör de byta hårborstar med varandra!

• Merrin

Har tre ungar och bara dottern har haft löss en gång trots otaliga larm på dagis och skolan.

Undrar vad ni använder för att ta bort dem med. Kemikalier är ju superdyrt.

Köpte Nitfree luskam som även ska ta bort äggen. Annars kläcks de ju nya hela tiden

• Anonym (Anna)
    Anonym (xxx) skrev 2016-12-19 13:18:16 följande:

Det är ju en känd överföring av löss genom att byta mössor med varandra! Vet inte var du fått det ifrån att det inte smittar så? Mössor och borstar överför. Lössen överlever upp till ett dygn i en borste och i en mössa. Så säg till din dotter att hon absolut inte får låna andras mössor eller låna ut sin egen! Inte heller bör de byta hårborstar med varandra!

Det är min sambo som säger det när han läser högt från allt han hittar om löss på google. Han är så säker på att löss endast överförs vid längre kontakt huvud mot huvud för att han läst det. Därför blir han arg och tycker att jag överdriver när jag vill tvätta mössor, sängkläder, kuddar och handdukar samt frysa hårborsten.

I helgen sa jag till honom för att han borstade hennes hår med min borste och när han satte på henne min mössa. Han blir sur och tycket att jag överdriver för att han läst på internet att det inte kan överföras så eftersom äggen dör sekunden de kommer utanför hårbotten.

Och samma när hon ligger i vår säng på våra kuddar. Då vill jag ju gärna byta och tvätta för att inte själv få lössen men det är totalt onödigt enligt honom för det kan inte smitta så.

I morgon är det dags för ridskola och jag har köpt en egen hjälm till henne så att hon inte överför lössen till någon annan genom hjälmen. Då var jag tydligen helt hysterisk eftersom han läst att man inte kan få löss den vägen. Bortkastade pengar etc.

Jag vill inte heller att hon lånar mössor, borstar och spännen av andra med tanke på risken att sprida och själv få men pappa säger ju att man visst får det så då gör man det...
  • Anonym (Anna)
    Merrin skrev 2016-12-19 13:29:54 följande:

Har tre ungar och bara dottern har haft löss en gång trots otaliga larm på dagis och skolan.

Undrar vad ni använder för att ta bort dem med. Kemikalier är ju superdyrt.

Köpte Nitfree luskam som även ska ta bort äggen. Annars kläcks de ju nya hela tiden

Vi har testat Linicin, Hedrin och Paranix. Har även NitFree luskam men den tar ju inte bort äggen från hennes tunna hårstrån så vi har hela tiden fått komplettera med medel. Svindyrt är det men vi har ju inte så mycket att välja på.

Hon har haft 6 omgångar med löss och varje behandlingsomgång har följts av minst en underhållningsschamponering så det är minst 12 förpackningar bara på henne. Varje gång hon haft har vi behandlat hela familjen även om vi inte hittat något på oss andra så man kan säga att det är otrevliga husdjur som inte är billiga i drift.
  • karet

Vad har du för luskam? Jag kan rekommendera nitfree :)

• Aikido
    Anonym (Anna) skrev 2016-12-19 12:59:35 följande:
    Den andra tjejens föräldrar säger att de inte har löss i familjen för ingen kliar sig.
    Alla får inte klåda av huvudlöss.
  • cupcakemom

Jag höll på att bli knäpp för jag hade det likadant med dottern.. Men där berodde det delvis på att pappans familj inte skötte sin kamning

Tillsut började jag göra behandling och kamning två dagar irad.. Efter två sådana omgångar har det varit lungt i flera månader nu. Tvättade och bytte också alla sängkläder frös in mössor och borstar.. Hur din sambo kan säga att du är fjantig begriper jag inte... Han märker väl själv att det kommer tillbaka hela tiden så varför inte vara extra noga liksom

• Anonym (Lus-mia)

Har också problem med löss på barnen. De har haft konstant sedan skolan böjade i höstas! Jag behandlar och dagen efter hittar jag stora levande löss som alltså har överlevt behandlingen eller ditkommit senare. På förskolan och skolan säger de att inga andra barn har löss och vägrar informera andra föräldrar! Tacka sjutton för att vi inte blir av med dem!
    Vet inte vad jag ska ta mig till mer än att kamma dagligen och hittar oftast 2-3 stycken per dag!
    Så trött och ledsen

• Anonym (Ej läkare)

Som redan skrivits kan lössen leva ca ett dygn utanför hårbotten, t.ex i en mössa.
    Man kan alltså få hårlöss genom att använda någon annans mössa.

För att det ska smitta direkt mellan människor krävs nära kontakt, men det behövs inte någon lång tid. Lössen kan inte hoppa eller flyga, de kryper bara. Har man kontakt hår mot hår kan man i princip en lus råka få tag i "fel" hårstrå direkt.

När du luskammar är det inte superviktigt att få bort alla gnetter. Det viktiga är att man kammar bort alla levande löss tillräckligt ofta. Det räcker med 2 gånger per vecka. Då bryter man lössens livskedja så att de inte kan föröka sig. När man inte hittat någon lus på två veckor är man lusfri. Hittar man löss senare så har man blivit "smittad" igen.

Om din dotter varit lusfri i 9 veckor och sedan för löss igen så har hon 100% säkert fått nya löss av någon annan.

Att ett ägg skulle hamna på kudden och sedan "smitta " någon annan bör vara extremt osannolikt. Framför allt sitter de så hårt att de inte kommer lossna. Lossnar de så kommer de inte fastna igen. Det är levande löss man ska se upp med.

• Anonym (Been there done that)

Att låna hårspännen,snoddar, borstar och mössor är absolut nej nej nej sen får din sambo säga vad han vill och dottern borde väl vara stror nog att inse att nej nu får hon sluta med detta så hon slipper dessa löss..

Mina barn har flätor i skolan när det är lustider för att minimera risken för överföring när håret inte flyger fritt.

I England har man haft stora problem med löss och förutom att införa luskamningsdagar i skolan så uppmanade man att endast tvätta håret på fredag så det inte var nytvättat i skolan då löss fastnar sämre i skitigt/fett hår och lusangrrooen minskade kraftigt..

Så tvätta inte håret så ofta under veckorna.. Använd förebyggande spray som gör håret glatt och ha uppsatt hår.. Funderar kar inte nitfree så kanske en elektrisk luskamningsdagar är bättre... Annars är ju nitfree bäst och borde inte spela någon roll på hårkvaliten men man måste kamma rätt.. Samma hårslinga från alla fyra håll.... Det tar tid att ordentligt luskamma ett hår.

• Lusknep

Vi hade också löss i mååånader. Vi köpte lusmedel för över tusen kronor och vi kammade och behandlade om och om igen men alltid var det något litet ägg nånstans som överlevde.

Vi höll på jättelänge med lusmedel. Sen dränkte jag dotterns hår i olivolja och äppelcidervinäger, på med plastpåse över huvudet, handduk på kudden och så fick hon sova i det. Morgonen efter tvättade jag och kammade ur hennes hår och SEN DEN DAGEN har vi inte haft löss igen.

Oljan kväver alla levande löss och äppelcidervinägern gör att "limmet" som äggen sitter fast med lossnar, så man får bort både löss och äggen.

• Anonym (Diane)

För mig tog det nästan 3 månader att bli av med lössen!Fick göra flera behandlingar och ibland dog lössen ändå och det kliade.Tog använde jag samma kam som en familjemedlem innan jag visste att jag har det,och hon fick INTE det.Det smittar mest och enklast hår-mot hår kontakt.

Svar på tråden Dessa vidriga löss