• GundeB

Erfarenheter av Laktulos?

Vi är inne på tredje dygnet med Laktulos efter barnläkaren konstaterade troligen förstoppning, trots helamning. Min fru är fri från mjölk, ägg, lök och all annan "stökmat" för att lindra vår pojkes mage. Han har haft problem med magen sedan han var två veckor och vi trodde att det skulle bli bättre, han blir tre månader nästa vecka. Vi har testat akupunktur, alla droppar som finns tillgängliga och rekommenderas och kan snart titulera oss barnmassörer. :)

Men det har knappt blivit bättre och i förra veckan fick vi nog och träffade en barnläkare. 1 ml Laktulos i samband med varje amning, ca nio amningar per dygn. Han bajsar mer frekvent men det verkar ändå vara mer stök med knip, kräkningar och allmänt missnöje. Biverkningar är magknip, illamående och gasbildning, men som ska gå över efter ett par dagar. Någon som har erfarenhet av detta? Hittar inga trådar som passar in. Vill gärna höra om det är fler som märkte av att besvären ökade i början för att sedan resultera i något bra? Tacksam för alla svar. Det känns som hans mage aldrig kommer bli bra, så lite positiva erfarenheter hade varit fantastiskt!

• Svar på tråden Erfarenheter av Laktulos?
  • Gina43

Hur kom ni fram till att det är förstoppning, till att börja med? Det är ju vanligt att så små barn inte bajsar regelbundet (alltså varje dag). Min yngste veckobajsade, utan att vara förstoppad - ibland kunde det gå tio dagar mellan bajsandet. Han helammades. Han blev däremot förstoppad (alltså på riktigt) en gång vid sjukdom och sjukhusinläggning, men det var kanske inte så konstigt eftersom inget var som det brukade då och då drack/åt han inte som vanligt.

Jag tycker att det låter som omogen tarm.

Jo, vi ger Laktulos till samma barn nu när han äter mat (gröt/puré) eftersom han blir hård i magen. Han får dagsdos ca 4 ml/dag. Vi har inte märkt några bekymmer. Funkar bra tycker vi.

• Gina43

Mitt första barn hade omogen tarm. Han hade magknip, särskilt om kvällarna och det skreks en del då. Mycket gaser och körig mage, lös avföring. Vi höll också på med olika magdroppar, massage, ändrade min kost m m, dock inte Laktulos eftersom han inte var förstoppad - han hade bara ont i magen. Inget hjälpte egentligen (vissa saker lindrade något), däremot så mognade det bort vid ca fem månaders ålder. Inga magproblem efter det och vi har en mycket glad och framåt pojke!

Om ert barn inte reagerar bra på Laktulos och inte är hård i magen tycker jag att ni bör prata med läkaren igen och sluta ge det.

En annan sak: Jag vet hur kämpigt det är! Men de här problemen komer ni sannolikt att kunna lägga bakom er (och glömma!) lite längre fram.

• Trillian80

Vi ger laktulos till våra äldre barn (5 & 7 år), tror inte vi började ge det förrän de slutade med blöja (kan minnas fel dock). Om vi ger för stor dos kan de få ont i magen/bli väldigt gasiga.

Jag håller dock med övriga här, det är väl väldigt ovanligt att helammade barn blir förstoppade? Dock hade båda mina pojkar problem med magknip när de var så små, en av dem hade kolik och ingenting hjälpte. Laktulos kan som sagt ge ont i magen så det känns lite dumt att ge det om han ändå bajsar regelbundet och inte hårda små pluttar vid de tillfällena. 

Magont kan tyvärr (precis som utslag) bero på så många saker som man aldrig kan få svar på, utan ibland är det bara att försöka härda ut. Har det inte vänt vid 5-6 månader kanske det börjar bli dags för utredning kring allergi, för det är väl då (har jag för mig) som de mesta magknipen brukar gå över av sig själva. 

Svar på tråden Erfarenheter av Laktulos?