• SweetJune

Ni som sparar i fonder till era barn

Hej!

Ni som sparar i fonder till era barn, vilka fonder har ni?

Jag sparar i följande: Avanza Zero, DNB Global Indeks, SPP Aktiefond USA, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Swedbank Robur Access Asien och AMF Aktiefond Europa.

15% i alla utom DNB (30%) och Asien 10%.

Började spara för drygt 2,5 år sedan och DNB har gått allra bäst tillsammans med Spoltan. Hade ni ändrat ngt, minskat Europa? Lagt till annan fond?

• Svar på tråden Ni som sparar i fonder till era barn
  • Kasperina

Jag har inte tid att sätta mig in i hur marknaden går och hänga med och byta när det behövs, så jag sparar åt mina barn på konton där pengarna inte försvinner.
    Varför spara åt barnen i fonder?

• snedtak
    Kasperina skrev 2017-03-06 13:21:17 följande:
    Jag har inte tid att sätta mig in i hur marknaden går och hänga med och byta när det behövs, så jag sparar åt mina barn på konton där pengarna inte försvinner.
    Varför spara åt barnen i fonder?

För att det är betydligt bättre avkastning på fonder. Sparar du 500 kr/mån på ett sparkonto med 1% ränta (bättre än de flesta konton med insättningsgaranti) så har du fått ihop 115 00 kr varav 7100 kr ränta efter 18 år.

Indexfonder kan mycket väl leverera en genomsnittlig avkastning på 7% trots krascher (se länk nedan, även om den har ett par år på nacken). Sparar du 500 kr/ mån i 18 år så har du fått ihop 171 000 kr varav 63 000 är vinst (efter skatt). Tricket är att inte hålla på och byta utan att spara mindre summor kontinuerligt så att du köper även när fonden står lågt.

Källa: www.svd.se/sa-skulle-du-ha-sparat-for-bast-avkastning

• Kasperina

Jag gick på det i slutet på 90-talet när alla banker tog bort vanliga sparkonton ett tag. Som tur var förlorade jag bara 5-6000 på 12 år.
    Jag vill inte behöva hålla koll på hur olika fonder och börser går när det gäller barnens sparande.

• SweetJune

Jag har sparat i två år och det ligger på +15.000 kr, sparat 115.000 kr och värdet ligger på 130.000 kr.

• Studentpappa

Jag köpte en del fonder i början, men jag slutade med det och köper nu enbart aktier med hög utdelning och återinvesterar utdelningen.

Barn nr 1, 5 år och + ca 30 000:-

Barn nr 2, snart 2 år ligger back ca 1500:-

Får hoppas det vänder och jämnar ut sig över tid annars får vi väl jämna ut det själva.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Ni som sparar i fonder till era barn