• rabbes

    Vilka namn kommer tillbaka igen?

    Populära namn kommer och går. De senaste åren har namn som en gång sågs som tantiga och gubbiga åter blivit populära bland nya föräldrar. Namn så som:

    Lilly, Signe, Ester, Edith, Sigrid, Greta och Svea bland flickorna.

    Och Valter, Harry, Henry, Ivar, Tage och Folke bland pojkarna.

    Jag har spekulerat en del på vilka "tant och gubb-namn" som skulle kunna bli populära igen de närmsta åren.

    Jag tror att följande flicknamn är påväg tillbaka:

    Lilian och Maj. De har ökat en del de senaste åren och ligger lite utanför topp 100 listan.

    Aina, eftersom att det är väldigt populärt i Spanien, och internationella namn går alltid an.

    Dagmar, eftersom att det är väldigt populärt i Danmark. Även Ingeborg och Solveig tror jag på, de är väldigt populära i Norge och de har även ökat en del i popularitet i Danmark de senaste åren.

    Britta, Inga och Siv, eftersom att de liknar andra namn på topp 100 listan, och för att namnen faktiskt ges till ett tiotal flickor varje år.

    Och jag tror att följande pojknamn är påväg tillbaka:

    Arthur, eftersom att det är ett internationellt namn som är väldigt populärt i Danmark, Frankrike och Storbritannien.

    Hos våra nordiska grannar är Bertil, Einar, Harald, Knut och Valdemar ganska populära, och deras popularitet ökar även i Sverige.

    Allan och Tore, eftersom att de har ökat en del i popularitet de senaste åren och ligger lite utanför topp 100 listan.

    Alf, Helge och Sture, eftersom att de alla har ökat litegrann i popularitet de senaste åren och för att de passar in bland andra populära namn idag.

    Även Birger, Bror, Gösta, Ragnar, Rune, Sigvard, Stig och Torsten har alla ökat i popularitet de senaste åren och skulle kunna göra en comeback.

    Jag tror däremot att följande "tant och gubb-namn" kommer att försvinna i framtiden, mest för att det i stort sätt inte finns några föräldrar som ger sina barn dessa namn:

    Berit, Birgit, Britt, Eivor, Gerd, Gertrud, Gudrun, Gun, Gunborg, Gunhild, Gunnel, Gunvor, Ingegerd, Margit, Teresia och Valborg bland flickorna.

    Och Bernt, Börje, Inge, Ingvar, Kjell, Kurt, Roland och Rolf bland pojkarna.

    Men man kan ju aldrig helt och hållet veta sånt, namn som verkar gå upp i popularitet kan snabbt falla ner igen, medan några namn kan skjuta upp som raketer helt oväntat.

    Förresten vad tror ni? Finns det några namn ni gillar och gärna ser kommer tillbaka, eller finns det några som ni menar är gräsliga och aldrig borde ges till ett barn igen?

  • Svar på tråden Vilka namn kommer tillbaka igen?
  • fluu

    Det går i cykler och de flesta namn kommer åter. Även namn som Berit, generationsmässigt är det bara inte dags än.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dixie
    fluu skrev 2016-12-20 16:48:14 följande:

    Det går i cykler och de flesta namn kommer åter. Även namn som Berit, generationsmässigt är det bara inte dags än.


    Jag också läst att namn går i cykler och att det går ca 80 år mellan - men jag funderar på om det stämmer - det stämmer ju nu att tex Ruth, Signe, Edith som var poppis 1930-talet. Men om man går ännu längre tillbaka i tiden famns ju inte dessa cykler - då var det ju oftast samma namn som kom i varje generation!
  • fluu
    Dixie skrev 2016-12-20 16:53:52 följande:

    Jag också läst att namn går i cykler och att det går ca 80 år mellan - men jag funderar på om det stämmer - det stämmer ju nu att tex Ruth, Signe, Edith som var poppis 1930-talet. Men om man går ännu längre tillbaka i tiden famns ju inte dessa cykler - då var det ju oftast samma namn som kom i varje generation!


    Trender fanns även förr, men släktnamn var vanligare och utbudet mindre så det är ju inte som under typ de senaste 150 åren.

    Ser fram emot dubbelnamnen btw!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Annika)

    Jag heter Annika och blev faktiskt rätt förvånad när jag nyligen träffade en liten namne som var tre år. =)

  • Anonym (Annika)
    fluu skrev 2016-12-20 17:06:10 följande:
    Trender fanns även förr, men släktnamn var vanligare och utbudet mindre så det är ju inte som under typ de senaste 150 åren.

    Ser fram emot dubbelnamnen btw!
    Och jag tycker att dubbelnamnen är förfärliga!
    Som 60-talist hade jag flera i klassen med dubbelnamn, Marie-Louise, Lars-Christer, Anna-Lena och Inga-Lisa.
  • Anonym (Matilda)

    Snart är det väl dags för 40-talistnamnen. Däribland dubbelnamnen och namn som Birgitta, Margareta, Lennart och Ove.

  • rabbes
    fluu skrev 2016-12-20 16:48:14 följande:

    Det går i cykler och de flesta namn kommer åter. Även namn som Berit, generationsmässigt är det bara inte dags än.


    Vissa cyklar upprepas dock inte, namn dör ut, och det är sälan att utdöda namn kommer tillbaka igen (bortsett från under nationalromantiken). Till exempel Hildegard var ett av de vanligse namnen i Sverige i slutet av 1800-talet men det kom inte tillbaka under 80-talet. Nya namn introduceras jämt, förr hette ju folk inte saker som Colin och Lykke, vilket många barn gör idag. Så namn faller bort till förmån av andra, medan en del återanvänds ett par generationer senare.

    Det är inte en självklarhet att Berit kommer tillbaka. Precis som Colin och Lykke är nya namn idag, var Berit ett nytt namn under förra sekelskiftet. Jag ser inga tecken på att Berit skulle komma tillbaka eftersom att endast en-två flickor får namnet årligen. Medan namnet Lilan gavs till 6 flickor år 2005 men 42 flickor år 2014, så det är inte långsökt att tro att Lilian åter skulle kunna bli populärt igen.
  • fluu

    Namn dör sällan ut, men var ofta inte tillräckligt vanliga från början för att det ska märkas att de är tillbaka. Som sagt är det inte konstigt att Berit inte är tillbaka än, det är inte riktigt dags än, samma gäller Liliansom var poppis ända en på 60-talet och är därför inte "barnnamn" igen ännu.

    Dessutom är jag väldigt nyfiken på din statistik kring Hildegard....


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Namn dör sällan ut, men var ofta inte tillräckligt vanliga från början för att det ska märkas att de är tillbaka. Som sagt är det inte konstigt att Berit inte är tillbaka än, det är inte riktigt dags än, samma gäller Liliansom var poppis ända en på 60-talet och är därför inte "barnnamn" igen ännu.

    Dessutom är jag väldigt nyfiken på din statistik kring Hildegard....


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vilka namn kommer tillbaka igen?