• Rappström

Förbjuda diesel & gamla bilar?

www.svt.se/nyheter/utrikes/storstader-forbjuder-dieselbilar
    "Även i Sverige har ett förbud för dieseldrivna fordon i stadskärnorna diskuterats.
    I veckan förslog till exempel Transportstyrelsen att nya miljözoner införs i städerna. Detta skulle i sin tur innebära att man kan ställa krav på exakt vilka fordon som får köra in i städerna.  
    Enligt förslaget är det kommunerna som ska bestämma när och var bestämmelserna om miljözoner ska tillämpas och utredningen har nu överlämnats till näringsdepartementet.
    Gamla bilar som inte uppfyller ställda miljökrav kan komma att förbjudas i svenska städer enligt ett nytt förslag från Transportstyrelsen."
    teknikensvarld.se/gamla-bilar-kan-forbjudas-i-svenska-stader-360416/

För länge sedan kom jag på att de som bränns inne i bilar och bilar som brinner (utan det nya med huliganer) handlar om bensindrivna, så jag försökt att köpa dieslar sedan dess. TSV bekräftade.
    De är dessutom snålare.

Påmindes om det nyligen när den fina polisen Elin i 112 åkte på en bilbrand ute på vägen och fasade för att någon satt kvar i bilen, "då kan det vara bråttom".
    Men den hade självantänt under körning och killen hann ut chockad.

I Tyskland tyckte man att nya dieslar är så rena så de skattebefriades.
    Nu är de tydligen smutsiga igen men är snålare och säkrare.

Dessutom vill man förbjuda gamla bilar, trots att de körs väldigt lite.

Galenskaperna att förbjuda dubbdäck på vissa gator är dumt nog.

Ska man förbjuda diesel & gamla bilar?

• Svar på tråden Förbjuda diesel & gamla bilar?
  • volvo142

Ska man förbjuda diesel & gamla bilar? Jag kör på ett kort nej. Debatten kan vi ta när en miljöpartist drar igång ;)

• Tom Araya

Nej, det kan inte beskrivas med annat än idioti.

Miljöpartiets miljöpolitik går ut på två saker:
    1. Förbjud allt som tär på miljön, alternativet är hård beskattning.
    2. Man föreställer sig ett framtida samhälle (utopi) där vi använder mindre energi då det passar deras syften, trots att utvecklingen går i motsatt riktning.

Miljöpartiet är inget vidare på hållbara lösningar som uppstår av punkt 1 och 2 i kombination.

• cb66

Rent krasst måste vi göra åtgärder om vi skall ha en rimlig miljö. När det gäller transporter så är lastbilstrafik, flygtrafik och gamla bilar en stor källa till nedsmutsning.

Idag finns det stora bilar som Audi A8 som drar under 0.7 liter milen och släpper väldigt lite partiklar så det är rimligt att vi har ett incitament för att byta ut bilparken mot nyare bilar, det sätter dessutom fart på konsumtionen. Skrotningspremie, skattebefrielse för nya bilar, fordonsbeskattning efter faktiska utsläpp - det kan få folk att byta bil om de tjänar på det.

Sen är det egentligen väldigt konstigt att flygtrafiken och båttrafiken är helt skattefri jämfört med privatbilismen. Om jag kör till stockholm betalar jag en massa saktt men ingen bränsleskatt om jag flyger. Man borde införa skatt på alla transporter så att vi kan sänka skatten på privatbilismen.

• Tom Araya
    cb66 skrev 2016-12-21 11:16:27 följande:
    Lite justering samt följdfrågor behövs till ditt inlägg...

...gamla bilar en stor källa till nedsmutsning.

Vad som menas med "gamla" bilar kräver här ett förtydligande. I regel sjunker körsträcka per år med bilens ålder och därför har man valt att skattebefria bilar som är 30 år eller äldre.

Idag finns det stora bilar som Audi A8 som drar under 0.7 liter milen och släpper väldigt lite partiklar så det är rimligt att vi har ett incitament för att byta ut bilparken mot nyare bilar, det sätter dessutom fart på konsumtionen. Skrotningspremie, skattebefrielse för nya bilar, fordonsbeskattning efter faktiska utsläpp - det kan få folk att byta bil om de tjänar på det.

Till viss del beskattas fordon efter faktiska utsläpp, dels genom miljöklass, dels genom högre skatt på dieselfordon och dels genom bränsleförbrukning.

Detta med att bara köra nyare bilar och byta ofta är inte helt oproblematiskt. Dels får det samhällskonsekvenser om bil blir så dyrt att ha att det blir en klassfråga, dels måste man även räkna in miljöpåverkan av att tillverka och skrota fordon så att man i den ändan inte lägger på mer i miljöbelastning än vad man sparar in på en nyare fordonspark.

Sen är det egentligen väldigt konstigt att flygtrafiken och båttrafiken är helt skattefri jämfört med privatbilismen. Om jag kör till stockholm betalar jag en massa saktt men ingen bränsleskatt om jag flyger. Man borde införa skatt på alla transporter så att vi kan sänka skatten på privatbilismen.

Skälet till detta är nog att kollektiv transport av gods och människor är mer energi- och miljöpåverkanssnål per transporterad enhet än vad privatbilism är och att man då vill att det finns en tydlig prisskillnad.

• cb66

Att transporter inte beskattas har att göra med att de går över internationellt vatten/luft vilket gör att de kan välja att "tanka i" eller tillhöra rätt land och slippa skatt, sen vill man rent genrellt främja handeln mellan länder och därför beskattar man inte bräsnlet.

Hade vi haft skatt på transporter så hade de inte varit lönsamt att skala räkor i estland eller panera svenska fisk i kina och sen skicka tillbaka den.

• Rappström
    Rent krasst måste vi göra åtgärder om vi skall ha en rimlig miljö. När det gäller transporter så är lastbilstrafik, flygtrafik och gamla bilar en stor källa till nedsmutsning.

Båtbränsle obeskattat här?
  • Rappström
    gahadas skrev 2016-12-21 21:08:59 följande:
    Så om man har en gammal veteranbil så får man inte köra med den?
    I städer framöver, helt galet.
  • kontrollant
    Rappström skrev 2016-12-21 21:35:38 följande:
    I städer framöver, helt galet.
    Kanske dags att du byter ut någon av dina gamla bilar?
  • Rappström
    kontrollant skrev 2016-12-21 21:55:20 följande:
    Kanske dags att du byter ut någon av dina gamla bilar?
    Tror inte  dessa makro-frågor att många inte ska få köra, hör till vad mina privata problem då jag bruka köra en nyare bil. Jag kör aldrig in till stan sedan länge ändå men körde bil till city förut.
Svar på tråden Förbjuda diesel & gamla bilar?