• ExitSong

Får man semester när man varit sjukskriven? (Tillsvidareanställd)

Hej!

Som rubriken lyder: Om man varit sjukskriven några månader på heltid, och är tillsvidareanställd sedan förra våren, hur blir det med sommarsemestern då? Jag har för mig att man faktiskt har rätt till sina 5 veckors sommarsemester ändå, men jag är inte säker. Oroar mig som tusan nu eftersom dagis är stängt då också.

Någon där ute som vet? Jag jobbar inom landstinget.

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Får man semester när man varit sjukskriven? (Tillsvidareanställd)
  • nuharjagbytt

Jag tror också att du har rätt till sommar semester åtminstone 4 veckor. Men du kan väl bara få betalt för de dagar du jobbat in?

Kolla antingen med facket eller personalansvarig vad som gäller hos er. Fast vi kan ju även hoppas på att någon som jobbar på landstinget svarar.

• Lena

Upp till en viss tid är sjukskrivning semestergrundande

• ExitSong

Tack för svaren, jag tror vi är något på spåren :) Jag läste också på Unionens sida (fackförbundet för vårdanställda) och där fick jag intrycket precis som någon sa att sjukskrivning upp till ett år är semesterlönegrundande. Så det verkar ju lovande helt klart :)

• exakt

Hej!

Det brukar vara så när man är sjukskriven att 180 dagar är semesterlönegrundande. Så om du varit sjuk kortare tid än det så är det inga problem. Om du varit sjuk längre så har du fortfarande alla dina semesterdagar men alla är inte betalda.

• Tessa76

I Sverige har man rätt till 5 veckor ledighet per år. Beroende på hur mkt man arbetat (el tid man haft som är som varit semesterlönegrundande) får man betalt därefter.
    Jag vill också minnas att de 180 första dagarna av en sjukskrivning är semesterlönegrundande.

Svar på tråden Får man semester när man varit sjukskriven? (Tillsvidareanställd)