• Anonym (Trött­)
    Äldre 21 Dec 14:10
    11686 visningar
    14 svar
    14
    11686

    Subfebril över ett år och mår inte bra men alla prover är ok

    I november förra året blev jag sjuk i feber. Jag hade inga andra symtom utan badade i svett blandat med att jag frös djupt in i märgen. Jag fick varva Alvedon och Iprén var 3:e timma för att orka existera. När inte febern gett vika  efter nästan en vecka gav jag mig iväg till jouren en kväll och där konstaterade läkaren genom att lyssna på lungorna att jag hade lunginflammation, troligen en tyst sådan. Jag fick bredspektrumantibiotika (är allergisk mot penicillin) och sjukskrivning. Inga prover togs. Efter ytterligare några dagar kände jag mig inte bättre och tyckte att antibiotikan borde ha hjälpt mer så jag tog kontakt med vårdcentralen. Där säger läkaren att jag inte har någon lunginflammation och proverna visade inte heller på någon infektion. Vad som var fel kunde läkaren inte heller svara på. Kontrollröntgen 3 månader senare visade inte några spår av lunginflammation.

    Efter detta har jag aldrig blivit helt bra. Jag har  sökt på vårdcentralen och känner mig som en hypokondriker. Alla prover man tagit är normala, frånsett lite lågt järnvärde men inget som förklarar mitt mående.

    Min temperatur varierar från normal runt 37 men jag har ofta 37,8. Det brukar fungera men ofta känner jag mig sjuk, särskilt om jag gör något ansträngande. Det räcker att jag skrattar mycket så känner jag mig sjuk och febrig. Jag vet att man inte klassar 37,8 som feber men jag har inte legat så högt normalt sett tidigare och det som avgör måste ju vara hur man känner sig? Jag hade inte brytt mig om jag låg på 37,8 och mådde bra men jag känner mig aldrig i form. Jag har slutat träna helt för jag orkar helt enkelt inte. Innan min feberepisod förra året tränade jag ändå regelbundet men sedan dess har jag aldrig kommit tillbaka.

    Min läkare på vårdcentralen har pratat om att remittera mig till en mottagning som utreder för allvarliga sjukdomar och jag antar att jag får begära en remiss dit nu. Jag vet att cancer kan orsaka låggradig feber men jag utgår inte ifrån att det finns någon sådan bakomliggande orsak, jag vill bara vara på det säkra med att det inte gör det. Jag har haft ett stressigt år och kan köpa att det är psykosomatiskt också, bara jag får konstaterat att det INTE ligger någon annan skit och spökar i bakgrunden.

    Någon annan som haft liknande symtombild eller känner någon som haft det? Jag tror inte det är kronsikt trötthetssyndrom, jag känner mig inte utmattad på det sättet riktigt. Är energilös men inte i den utsträckningen som jag tolkar att man har när man lider av kroniskt trötthetssyndrom. Jag kan känna mig rätt normal till och från, aldrig tillräckligt mycket energi för att träna men jag jobbar i alla fall. Men sedan kommer det dagar då jag verkligen är ur form och då jag känner mig sjuk, men ingenting mer än sjukdomskänsla och subfebrilitet.

    Gaaaah vad trött jag är på detta. Tips?

  • Svar på tråden Subfebril över ett år och mår inte bra men alla prover är ok
  • Äldre 21 Dec 14:58
    #1

    Jag hade så i nästan 1,5 år. Blev utredd på alla diverse kliniker, min feber låg på 37,9 till 38,5 varje dag...

    Helt plötsligt försvann det lika fort som det kom.

    Men det tog ytterligare några månader innan jag var återställd.

  • Äldre 21 Dec 16:27
    #2

    Borrelia?

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Äldre 21 Dec 16:51
    #3
    Tofflans skrev 2016-12-21 14:58:12 följande:

    Jag hade så i nästan 1,5 år. Blev utredd på alla diverse kliniker, min feber låg på 37,9 till 38,5 varje dag...

    Helt plötsligt försvann det lika fort som det kom.

    Men det tog ytterligare några månader innan jag var återställd.


    Ok.. vad märkligt. Men sedan var du helt bra då?
    glutten skrev 2016-12-21 16:27:34 följande:

    Borrelia?


    Var förvisso och plockade svamp hösten förra året och fick ett par små fästingar på mig som jag upptäckte men vad jag vet var det ingen som bet sig fast ordentligt och inga rodnader eller så.  Vad jag läst brukar man få lite neurologiska åkommor etc? Men något prov har man inte tagit på mig gällande det.

    Det tråkiga är att när jag mår ok, dvs inte känner mig febersjuk så tror jag själv att jag inbillar mig bara och så tycker jag att jag bara är lat som inte orkar träna eller göra en massa hemma, saker man borde orka med att göra. Men sen blir jag sådär igen och då känns det som att det är något fel. Funderar även på hormonell förklaring. Är visserligen bara 41 år så det är lite tidigt för klimakteriet, sen brukar man ju inte få förhöjd temp av det heller. Kan inte avgöra på mensen då jag inte har någon pga hysterektomi.

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Äldre 16 Jan 10:12
    #4

    Har mått lite bättre i någon vecka så jag började misstro mig själv igen, tänker att jag nog bara är lite hypokondrisk och lat (och att det är orsaken till att jag inte kommit igång med träningen). Så jag har tagit tag i träningen och tränat varannan dag, även om jag börjat lite mer försiktigt. Det har känts bra. Jag har planerat att ta tempen en dag när jag känner mig bra för att se vad jag ligger på då och kunna jämföra med när jag inte känt mig bra. Så igår tog jag tempen på kvällen. Hade visserligen känt mig trött igår och hängde mest i soffan och råkade somna en stund vid 20-tiden. Tog tempen kl 22 och då hade jag 38. Blev förvånad faktiskt. Visst att jag känt mig trött men jag hade inte den där sjukdomskänslan under hela förra veckan. Idag känner jag mig dock rätt slut. Hade tänkt träna idag och hoppas jag ska kunna det. Vet inte riktigt vad jag ska tro.Tempen är ju högre än normalt och den är definitivt högre än vad jag legat normalt tidigare i livet. Jag har nog upplevt mig själv ha lite lägre temp än 37 och faktiskt ganska sällan fått feber så när jag haft feber har jag blivit ganska påverkad av den. 

    Jag har en bokad tid på vårdcentralen nästa måndag och under förra veckan var jag i valet och kvalet om jag skulle avboka den då jag kände mig rätt så bra, fast jag tog aldrig tempen då. Jag känner mig inte helt bekväm med att fortsätta springa på vårdcentralen när alla prover varit normala. Jag känner mig hypokondrisk. Samtidigt vill jag ju veta att det inte finns något farligt som ligger och spökar någonstans. Jag är ju 41 år och känner att jag vill leva några år till.

    Ingen annan som haft liknande symtom som mig?

  • Anonym (Ellie­)
    Äldre 16 Jan 10:18
    #5

    Vad brukar tempen ligga på på morgonen? Du vet att man bara ska mäta temp i vila? Tempen är alltid högre under dagen när man är igång.

  • Anonym (Ellie­)
    Äldre 16 Jan 10:22
    #6

    www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Feber/

    Här står att normal kroppstemperatur ligger mellan ca 36 och 37,8

    Tror inte dina besvär orsakas av den diskret förhöjda tempen. Försök tänka bortom det så kanske man kan hitta orsaken på riktigt?

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 09:41
    #7
    Anonym (Ellie) skrev 2017-01-16 10:18:47 följande:

    Vad brukar tempen ligga på på morgonen? Du vet att man bara ska mäta temp i vila? Tempen är alltid högre under dagen när man är igång.


    37,2 idag på morgonen.
  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 09:48
    #8
    Anonym (Ellie) skrev 2017-01-16 10:22:02 följande:

    www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Feber/

    Här står att normal kroppstemperatur ligger mellan ca 36 och 37,8

    Tror inte dina besvär orsakas av den diskret förhöjda tempen. Försök tänka bortom det så kanske man kan hitta orsaken på riktigt?


    Min temp räknas som subfebrilitet och 38 anses ändå vara feber (vilket jag då hade i söndags) och för min del är det mest avgörande känslan att känna mig sjuk.

    Vet inte riktigt vad du menar med att tänka bortom och att hitta orsaken på riktigt? Menar du att hitta någon psykosomatisk orsak? Jag har definitivt gått igenom även de aspekterna och är öppen för att en stressig livssituation skulle kunna orsaka detta men vill vara på den säkra sidan. Har dock inte hittat så mycket information om att man skulle insjukna i jättehög feber av stress, vilket jag gjorde för ett år sedan och därefter inte riktigt återhämtat mig. Tycker på något sätt att min mentala hälsa borde varit sämre om kroppen reagerat på det sättet.
  • M1rell­a
    Äldre 20 Jan 01:12
    #9

    Utbrändhet? Stress? Hur har ditt järnvärde varit?

  • Äldre 20 Jan 01:43
    #10

    Har man kollat upp ditt hjärta och uteslutit endokardit?

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Äldre 20 Jan 10:11
    #11
    M1rella skrev 2017-01-20 01:12:44 följande:

    Utbrändhet? Stress? Hur har ditt järnvärde varit?


    Järnvärdet var lite lågt men bättre efter järnsubstitution - dock ingen förändring i mitt mående.
    annha44 skrev 2017-01-20 01:43:48 följande:

    Har man kollat upp ditt hjärta och uteslutit endokardit?


    VC har bara tagit basala prover och skickat mig på en mammografi. Dock kanske blodprover borde visat en endokardit...? Jag har själv ombesörjt gyn-koll och koloskopi (var ändå dags för kontr efter borttagen polyp) men allt ok där. Dock inga andra undersökningar. VC var nog mer intresserade av att remittera mig vidare för att själva inte behöva bekosta några utredningar.

    Idag mår jag riktigt bra. Idag skulle jag kunnat träna känns det som, men ska på AW så det funkar inte praktiskt. Men idag har jag energi och känner mig frisk vilket är en jätteskön känsla, och genast får det mig att tro att jag bara inbillat mig de andra dagarna.

  • Anonym (Milla­)
    Äldre 20 Jan 12:15
    #12

    Har du skrivit dagbok över tex mat, motion/rörelse, symptom? Ibland är det de konstigaste saker som orsakar sjukdomskänsla. Med några veckors loggning av allt så kan man lättare lägga pussel.

    Själv får jag feber och sjukdomskänsla när jag har kraftig smärta. Och smärtan kommer när jag utsatt kroppen för en förändring i rörelser dagen innan. Om jag tex satt upp gardiner en dag så har jag fruktansvärt ont i axlar och nacke dagen efter. Om jag har suttit still på utbildning en hel dag så får jag också jätteont dagen efter eftersom jag i vanliga fall har ett rörligt arbete.

  • Äldre 23 Jan 22:16
    #13

    Läs på om sjukdomen ME/CFS! Eller kolla endokrina sjukdomar (sköldkörteln)

  • Anonym (Fm)
    Thu 7 Dec 2023 12:25
    #14

    Vet inte hur gammal denna tråden ät.

    men hör är en till med konstant förhöjd temp och öm i kroppen.

    Kom det fram till vad som orsakade det för dig?

Svar på tråden Subfebril över ett år och mår inte bra men alla prover är ok