• Maddi

höstblåsor, svin- eller vattkoppor?

På förskolan får det både höstblåsor och vattkoppor och jag försöker läsa mig till vad det kan vara för prickar.

Jag upptäckte en illröd prick på handen och ansiktet. Därefter har det blivit flera prickar under dygnet. 

Vid munnen har det gått in i varandra lite och det ser lite ut som om det skulle kunna vara höstblåsor. Men hon har inget i munnen eller under fötterna. Hon har prickar ovanpå foten och på hela kroppen, rumpa och in mot snippan, Hon har några fåtal prickar ovanpå på handen, hon har många prickar främst på benen, armarna och även rumpan och lite in mot snippan. 

Jag har inte kunnat utskilja någon blåsa, utan en del har blivit en skorpa. 

• Svar på tråden höstblåsor, svin- eller vattkoppor?
  • FruNyfiken

Det ser ut som svinkoppor, tycker jag. De brukar komma runt munnen. De får en gul fyllning, eller vad jag ska säga, om någon dag om det är svinkoppor.
    Vattkoppor kommer över hela kroppen och blir vätskefyllda efter någon dag.
    Höstblåsor har mina bara haft i munnen, så jag vet inte om de kan ha dem på kroppen också?

• Maddi
    FruNyfiken skrev 2016-12-21 15:42:15 följande:

Det ser ut som svinkoppor, tycker jag. De brukar komma runt munnen. De får en gul fyllning, eller vad jag ska säga, om någon dag om det är svinkoppor.
    Vattkoppor kommer över hela kroppen och blir vätskefyllda efter någon dag.
    Höstblåsor har mina bara haft i munnen, så jag vet inte om de kan ha dem på kroppen också?

Tack för svaret De är så svårt att tyda alla dessa prickar. 
Svar på tråden höstblåsor, svin- eller vattkoppor?