• Anonym 12

Flytta till ö-vik

Vi är en familj som ska flytta till ö-vik från Umeå i början av året och jag undrar hur är det och leva där som familj, svårt/lätt att få arbete (undersköterska) min kille har arbete där men jag vill inte gå utan jobb länge efter min mamma ledighet.

Hur är bussförbindelser? (Jag har inget kärkort) hur är förskolor och skolor? Vilka är bra? Jag vill inte ha sonen i någon dålig förskola och skola. Det är små saker som gör mig lite orolig. Är det svårt att hitta nya vänner där?

Hur är stan? Finns det gallerior? Vilka affärer?

Berätta hur det är att leva där och hur staden är ????

• Svar på tråden Flytta till ö-vik
  • Zombisen
    om man kollar på arbetsförmedligen så söker dom många sjuksköterskor o undersköterskor så om du har den utbilningen så ska det nog inte vara några problem att hitta ett jobb :) 

bussarna går bra inne i stan har inte så stor koll på utanför,

i centrum finns det 2 mat affärer 2 galerior med fik, panduro, hm, leksaks butiker, apotek, akademibokhanden, gamestop, teknik magasinet osv

finns en jätte stor godisbutik nära max om man tycker om lösgodis ;)

har ingen koll på skolor då mina barn är för små än (är själv mamma ledig med nr2 älsta går på dagis och han stor trivs där)

• Susidus

Som Öviksbo under gymnasietiden iaf var/är Domsjö patrask och inget ställe man ville bo på osv. Nu vet jag inte om det ff är "ute" att bo i Domsjö.. Däremot så ligger ju fabriken där och viss odör kommer ju från den, oftast ligger vinden på mot Hörnett.

Lugna och fina områden, nära till natur osv: Arnäsvall, Ås, Själevad, Lillbacke, Kroksta.

"Sämre/oroliga" ställen (räknar även in partyungdomar) Valhalla, Sörliden.

Lidl och Kvantum ligger nära varandra vid E4an.

Willys, Rusta, Jysk, Team Sportia, Jula ligger i Arnäsvall och ÖB, Elgiganten, Baazinga ligger i höjd med Arnäsvall vid E4an.

Coop, systembolaget samt Scandic ligger vid Norra Rondellen (E4an)

Inne i stan finns 3 gallerior, Oscar med bla HM, Gina, Polarn å Pyret, Glitter, Haga Hem, MQ, JC, din sko, Stadium, Dressman, BikBok, BR, apotek, bokhandel samt cafén.

Port9 har Leklust, Cervera, panduro, backyard, café, frisör och ngn telefonbutik eller vad det är samt systembolag.

Magasinet har Hemköp, Classes, Kjell å co, nordic wellness, cubus samt åhléns.

Inne i stan finns även en rätt stor lekpark, dock är den i Hörnett lite roligare och finare enligt kidzen.

Efter själva gågatan ligger tex Lindex, Kapp Ahl, Body shop, guldfynd, cafe'r, optiker, kostillskott, apotek.

Intersport, Hemmakväll, hemtex, frisörer, Ica, leksaksaffär osv ligger på tvärgator och smågator.

Cafe UH har barnvagnsvänligt.

Som usk har du jättelätt att få jobb, dock tappar du i lön om du väljer hemtjänsten (?) Har hört att Arnäs hmtj är mkt omtyckt, dock har många valt att söka sig till andra jobb, så hur det är nu vet jag inte. Utöver landsting och HC finns det även 4 servicehem i stadskärnan.

Har ni ordnat med boende?

Vart isf? :)

Är lättare att ge tips på promenad och lekplatser då.

Hur folk är.. som norrländska små/medelstora städer överlag kan jag känna. Norrländsk skeptism och gnäll över att inget händer och när ngt väl händer då gnälls det över det med ;)

Men ni är så välkomna!

• Zombisen

sörliden håller jag med om men valla är mycket bättre är flera barnfamiljer här nu och lekplatser :)

Susidus skrev 2016-12-21 19:05:03 följande:

Som Öviksbo under gymnasietiden iaf var/är Domsjö patrask och inget ställe man ville bo på osv. Nu vet jag inte om det ff är "ute" att bo i Domsjö.. Däremot så ligger ju fabriken där och viss odör kommer ju från den, oftast ligger vinden på mot Hörnett.

Lugna och fina områden, nära till natur osv: Arnäsvall, Ås, Själevad, Lillbacke, Kroksta.

"Sämre/oroliga" ställen (räknar även in partyungdomar) Valhalla, Sörliden.

Lidl och Kvantum ligger nära varandra vid E4an.

Willys, Rusta, Jysk, Team Sportia, Jula ligger i Arnäsvall och ÖB, Elgiganten, Baazinga ligger i höjd med Arnäsvall vid E4an.

Coop, systembolaget samt Scandic ligger vid Norra Rondellen (E4an)

Inne i stan finns 3 gallerior, Oscar med bla HM, Gina, Polarn å Pyret, Glitter, Haga Hem, MQ, JC, din sko, Stadium, Dressman, BikBok, BR, apotek, bokhandel samt cafén.

Port9 har Leklust, Cervera, panduro, backyard, café, frisör och ngn telefonbutik eller vad det är samt systembolag.

Magasinet har Hemköp, Classes, Kjell å co, nordic wellness, cubus samt åhléns.

Inne i stan finns även en rätt stor lekpark, dock är den i Hörnett lite roligare och finare enligt kidzen.

Efter själva gågatan ligger tex Lindex, Kapp Ahl, Body shop, guldfynd, cafe'r, optiker, kostillskott, apotek.

Intersport, Hemmakväll, hemtex, frisörer, Ica, leksaksaffär osv ligger på tvärgator och smågator.

Cafe UH har barnvagnsvänligt.

Som usk har du jättelätt att få jobb, dock tappar du i lön om du väljer hemtjänsten (?) Har hört att Arnäs hmtj är mkt omtyckt, dock har många valt att söka sig till andra jobb, så hur det är nu vet jag inte. Utöver landsting och HC finns det även 4 servicehem i stadskärnan.

Har ni ordnat med boende?

Vart isf? :)

Är lättare att ge tips på promenad och lekplatser då.

Hur folk är.. som norrländska små/medelstora städer överlag kan jag känna. Norrländsk skeptism och gnäll över att inget händer och när ngt väl händer då gnälls det över det med ;)

Men ni är så välkomna!

• Anonym 12

Vi ska flytta till sjölevad (tror att det stavas så) jag är 08:a egentligen och har bott i Umeå i några år, jag kan ibland tycka att umeå är rätt liten stad men ändå så trivs jag här väldigt mycket just för att människorna här är så trevliga jämfört med oss stockholmare.

Finns det öppna förskola? Bebis är bf i februari och tänkte skaffa vänner via öf :) slipper man vara så ensam när mannen är på jobbet

Har varit lite orolig att ö-vik skulle vara lite för liten för mig men det verkar vara bra med butiker där och gallerior :) lekpark kommer jag att hitta eftersom jag hade tänkt och gå lite på upptäcktsfärd när vi flyttar, precis som jag gjorde när jag flyttade till Umeå.

• Själevad

Hejsan! Jag är uppvuxen i Själevad och det är ett bra ställe med barn. Kommer ni bo i lägenhet eller hus? Kyrkan bedriver so. En öppen förskola men det heter något annat. Lilltjärns förskola har jag hört mycket gott om sen finns det även mycket gs förskola som ligger i anslutning till skogen. Mycklingskolan är en lågstadieskola som verkligen är toppen. Lite mindre skola med bra utemiljö.

• Susidus

I själevad har du även 2 mataffärer, Coop och ICA, Frendo, Thairestaurang samt en jättefin blombutik/inredning. Det är "på gång" att de ska fixa cykel och promenadtrottoar mellan Själevad och Ås (finns från Ås till centrum) så om en timmes promenad med barnvagn inte avskräcker dig? Det finns bra med bussförbindelser mellan Själevad och centrum samt Själevad-Sjukhuset/bvc

Själevad har den kända kyrkan som de flesta vill gifta sig i, ligger jättefint.

Övik är ju mindre än Umeå, men jag tycker att Övik är trevligare än Umeå..fast Umeå har ju roligare shopping såklart.

Råder dig att ta körkort, det kommer att gynna din upptäckarlusta :)

• Rödtjärnens Anna

Flyttade från Stockholm till Ö-vik för ett antal år sedan och har bott i stan. Har nu flyttat längre in i landet men inom kommunen.

Jobbar inom äldreomsorgen och där är det väl inte supersvårt att få jobb, speciellt då man har utbildning. I Själevad finns äldreboende, och nu håller man på att bygga ut/bygga nytt.

Kommunikation med buss är okej på vardagar, sådär på helger. Jag saknar körkort (håller på att ta), och har inte haft några problem att ta mig dit jag vill.

Vet inte om öviksborna är speciellt välkomnande. Tyckte att det var svårt att få vänner, trots att jag varit socialt engagerad. Kanske blir det lättare om man har barn (har själv inga nu, bf i juli -17).

Jag trivdes bra i Ö-vik. Men det går inte att jämföra med en större stad.

• Anonym 12

Vi flyttat in till en lägenhet, åh så härligt att det bvc, vårdcentral och öf finns nära :) vad bra att förskolan är bra, det är viktigt tycker jag. Sonen kommer att få gå på fs i lite över 1 år det är därför jag frågar också om skolor :) man vill som inte åka för långt för att lämna pojken.

Att promenera 1 timme avskräcker mig inte alls, det blir en super bra träning :) jo men körkortet planerar jag att ta när mammaledigheten är över och när jag har fått jobb i ö-vik, det kommer att underlätta så mycket.

Är dom inte? Jag som tänkte att dom är som umebona, men jag tror inte att dom är värre än oss stockholmare hahaha. Man kommer säkert bli vän med killens kompisars flickvänner men det är inte samma sak som att ha sina egna vänner, hoppas att ni förstår vad jag menar.

Tack så mycket för era svar :)

Svar på tråden Flytta till ö-vik