• Sol och Måne
    Äldre 21 Dec 19:27
    1652 visningar
    2 svar
    2
    1652

    Tveksam till utredningsresultat angående. AST -second opinion?

    Hej!

    Känner att jag behöver råd från er som kan mer än jag.

    Vår son fyllde 4 år i november. I januari genomgick vi en utredning på hab för att fastställa begåvningsnivå samt för att både vi föräldrar och sonens neurolog (sonen har epilepsi sedan 2 år tillbaka) har starka misstankar om att sonen har en autismspektrumstörning.

    Efter testning stod det klart att han har en mycket ojämn begåvningsnivå samt att skattningsformulären vi och förskolan fyllde i talar tydligt för ast. På föräldraskattningen låg han väl över gränsen för genomsnittet för barn med ast. Vid samtalen med psykologen som genomförde testerna tog hon själv upp saker som hon tyckte pekade på ast. MEN på ADOS-testet som utfördes med henne och ytterligare en psykolog fick sonen 4 poäng, cut off för ast är 7. Därmed fick han ingen diagnos inom ast utan istället sattes diagnosen psykomotorisk utvecklingsförsening. Det jag tycker var konstigast med poängen var att de inte verkar ha lagt någon vikt vid att han på slutet av ADOS hittade en pennvässare som han snurrade frenetiskt på och försökte plocka isär. Psykolog nr 2 menade på att det inte finns några barn med autism som kan rollspela så bra (laga låtsasmat tror jag det var) som vår son. Hon nämnde dock att han måste testas om innan skolstart och att han var ett ESSENCE-barn. Att vi skulle vänta och se om han kanske skulle få en ast-diagnos eller om det lutade mer åt adhd i framtiden.

    Diagnosen som har satts känns SÅ fel. Den förklarar verkligen ingenting och känns inte seriös. Det är nu 3 neurologer, 1 barnläkare samt sköterskan på BVC som har påtalat misstankar om både adhd och ast, utöver vi föräldrar och förskolan. Vi vill vända oss till ett privat företag för en second opinion. Jag skulle därför gärna vilja fråga er erfarna inom ast och även adhd hur ni uppfattar sonens svårigheter.

    Han har alltid haft sömnstörningar. Som 3-månaders bebis kunde han sova 30 min för att sen vara vaken i 7 timmar, sova 20 min, vaken i 3 timmar etc. Han härmade inte tex lipningar som spädbarn, han ammades och jag kände inte att jag fick någon kontakt med blickar eller jollar under de stunderna som jag fick med hans äldre systrar.

    Han var mycket fysiskt utåtagerande när han blev större, rev, nöp, bet både syskon och andra barn. Nöp och rev även vuxna. Har fortfarande väldigt svårt i samspel med andra, uppfattas som burdus och har ingen distanskänsla. Han skriker högljutt rakt ut, har noll impulskontroll, bankar och slår sönder sina leksaker. Har ingen koll på faror, har aldrig sett tillbaka på oss för att känna av läget. När han fick en ny cykel välte han den och satt och snurrade på pedalen för att titta på när hjulet gick runt runt. Han har tydligt stimmande: när han blir glad eller är uttråkad utför han ett slags rörelsemönster med handviftningar och spring på stället. Han har tågång och är överrörlig. Listan kan göras lång på "konstigheter".

    Jag behöver feedback. Visst måste det väl ändå vara på sin plats med en second opinion?

  • Svar på tråden Tveksam till utredningsresultat angående. AST -second opinion?
  • Anonym (Psyko­log)
    Äldre 21 Dec 19:36
    #1

    Jag är inte så bekant med ADOS-testet men tänker att för att kunna sätta AST-diagnos måste han ha problem inom de kategorier som krävs för just AST enligt diagnoskriterierna i DSM-IV/5. Om han har stora problem inom några av kategorierna men inte inom vissa som behövs så blir det ingen diagnos. På vissa kan det dock ta lite tid innan man tydligt ser hur det ligger till och jag tänker att det är därför ni ska testa om senare.

    Samtidigt kan man vara lite olika strikta på olika ställen. Min egen son uppfyllde alla kriterier som behövdes utom ett för AST och fick diagnosen ändå just för att han verkligen behövde den hjälpen som diagnosen öppnade upp för. Det känns som det rätta rent etiskt för honom men egentligen var det ju fel. Så om ni söker en second opinion så kan det bli så så att ni får diagnos på de grunderna.

  • Sol och Måne
    Äldre 21 Dec 19:49
    #2
    Anonym (Psykolog) skrev 2016-12-21 19:36:53 följande:

    Jag är inte så bekant med ADOS-testet men tänker att för att kunna sätta AST-diagnos måste han ha problem inom de kategorier som krävs för just AST enligt diagnoskriterierna i DSM-IV/5. Om han har stora problem inom några av kategorierna men inte inom vissa som behövs så blir det ingen diagnos. På vissa kan det dock ta lite tid innan man tydligt ser hur det ligger till och jag tänker att det är därför ni ska testa om senare.

    Samtidigt kan man vara lite olika strikta på olika ställen. Min egen son uppfyllde alla kriterier som behövdes utom ett för AST och fick diagnosen ändå just för att han verkligen behövde den hjälpen som diagnosen öppnade upp för. Det känns som det rätta rent etiskt för honom men egentligen var det ju fel. Så om ni söker en second opinion så kan det bli så så att ni får diagnos på de grunderna.


    Tack för svar! Angående kriterierna verkade sonen enligt psykolog 1 uppfylla alla för diagnos inom ast. Det enda man tyckte talade emot var att han är duktig verbalt men det påpekade hon också att man kunde vara ändå. Anledningen till att de inte satte diagnos var resultatet på ADOS.
Svar på tråden Tveksam till utredningsresultat angående. AST -second opinion?