Bibbidi skrev 2016-12-23 09:04:53 följande:
En del får så, det får man leva med. Är ingenting ovanligt. Jag kan också lite vit beläggning på tungan ibland men mer om jag inte druckit tillräckligt med vatten. Om jag dricker ordentligt brukar det inte bli så farligt. Uttorkning är en av anledningarna till att man kan få vit beläggning på tungan så prova att dricka mer vatten.
En annan orsak till vit tunga är svampinfektion som Tow2mater skrev, en annan är om man har candida och en annan leukoplaki (överdriven tillväxt av celler)
Kurera.se
Men om det inte är någon av de ovan nämnda sjukdomarna så är det antagligen samma som för mig - du får det när du druckit för lite. Drick mer vatten.
Halloj!
Jag har egentligen inga problem att "leva med det". Undantaget att jag får kass andedräkt också. Vilket ju kan vara besvärande - inte minst i jobbsammanhang och andra situationer. Men det går att hålla sig hyfsat fräsch med skrapa och tandborste.
Svamp är det alltså inte enligt vårdcentralen. De sa ungefär som du - "lev med det, har sätt mycket värre". Men varför det såg ut så visste de inte.
Jag ska dricka vatten - men det tycker jag nog jag redan gör.
Tack!