• Konne

Konstig tunga - vit

Hello!

Jag har läääänge fått en äcklig beläggning på tungan varje dag. Skrapar och borstar morgon och kväll men den kommer alltid tillbaka.

Vårdcentralen säger: jag har sett värre, vissa har det så. Lev med det.
    Tandläkaren: Inte så farligt.

Jag känner mig ofräsch. Är det någon som känner igen det och vet råd. Hur ser era tungor ut?

Jag har provat ALLT jag hittat på nätet. Inget funkar.

Tjong!

/k

• Svar på tråden Konstig tunga - vit
  • Tow2Mater

Kan ju va torsk (engelska 'thruch' om du vill googla) om du inte haft det forr.

Prova en svampmedicin i kombination med att utesluta socker, mjol, brod, pasta, jast etc under nagra veckor.

• monkees
    Konne skrev 2016-12-21 19:30:28 följande:

Hello!

Jag har läääänge fått en äcklig beläggning på tungan varje dag. Skrapar och borstar morgon och kväll men den kommer alltid tillbaka.

Vårdcentralen säger: jag har sett värre, vissa har det så. Lev med det.
    Tandläkaren: Inte så farligt.

Jag känner mig ofräsch. Är det någon som känner igen det och vet råd. Hur ser era tungor ut?

Jag har provat ALLT jag hittat på nätet. Inget funkar.

Tjong!

/k

Du kanske ska hålla tungan rätt i mun? INNE i munnen således.
  • Bibbidi

En del får så, det får man leva med. Är ingenting ovanligt. Jag kan också lite vit beläggning på tungan ibland men mer om jag inte druckit tillräckligt med vatten. Om jag dricker ordentligt brukar det inte bli så farligt. Uttorkning är en av anledningarna till att man kan få vit beläggning på tungan så prova att dricka mer vatten.

En annan orsak till vit tunga är svampinfektion som Tow2mater skrev, en annan är om man har candida och en annan leukoplaki (överdriven tillväxt av celler)

Kurera.se

Men om det inte är någon av de ovan nämnda sjukdomarna så är det antagligen samma som för mig - du får det när du druckit för lite. Drick mer vatten.

• LFF

Vad äter du? Jag får beläggning på tungan periodvis och när jag minskar på sockret så minskar beläggningen. Det härrör (ofta) från en obalans i mage och tarm. Svamp älskar socker. Ofta så är det beläggning i kombination med dålig andedräkt (också beroende på vad och hur jag ätit).

• Konne
    Tow2Mater skrev 2016-12-22 17:18:13 följande:

Kan ju va torsk (engelska 'thruch' om du vill googla) om du inte haft det forr.

Prova en svampmedicin i kombination med att utesluta socker, mjol, brod, pasta, jast etc under nagra veckor.

Hej, och tack för svar. Vårdcentralen sa att det inte var svamp.

Har faktiskt testat att utesluta allt du skrev i två veckor - utan förändring. 
  • Konne
    monkees skrev 2016-12-23 07:51:06 följande:
    Du kanske ska hålla tungan rätt i mun? INNE i munnen således.
    Jajajaja... Såklart. That will do it!
  • Konne
    Bibbidi skrev 2016-12-23 09:04:53 följande:

En del får så, det får man leva med. Är ingenting ovanligt. Jag kan också lite vit beläggning på tungan ibland men mer om jag inte druckit tillräckligt med vatten. Om jag dricker ordentligt brukar det inte bli så farligt. Uttorkning är en av anledningarna till att man kan få vit beläggning på tungan så prova att dricka mer vatten.

En annan orsak till vit tunga är svampinfektion som Tow2mater skrev, en annan är om man har candida och en annan leukoplaki (överdriven tillväxt av celler)

Kurera.se

Men om det inte är någon av de ovan nämnda sjukdomarna så är det antagligen samma som för mig - du får det när du druckit för lite. Drick mer vatten.

Halloj!

Jag har egentligen inga problem att "leva med det". Undantaget att jag får kass andedräkt också. Vilket ju kan vara besvärande - inte minst i jobbsammanhang och andra situationer. Men det går att hålla sig hyfsat fräsch med skrapa och tandborste.
    Svamp är det alltså inte enligt vårdcentralen. De sa ungefär som du - "lev med det, har sätt mycket värre". Men varför det såg ut så visste de inte.

Jag ska dricka vatten - men det tycker jag nog jag redan gör.

Tack!
  • Konne
    LFF skrev 2016-12-23 13:24:01 följande:

Vad äter du? Jag får beläggning på tungan periodvis och när jag minskar på sockret så minskar beläggningen. Det härrör (ofta) från en obalans i mage och tarm. Svamp älskar socker. Ofta så är det beläggning i kombination med dålig andedräkt (också beroende på vad och hur jag ätit).

Hmm... Ja, jag har verkligen försökt hitta ett samband mellan vad jag äter och hur illa det ser ut. Jag misstänker dock att fördröjningen kan vara ganska lång. Alltså från mat till resultat. Vilket gör det knepigt.

Jag har som du skriver testat att helt utesluta socker men även mjölkprodukter i ett halvår utan att jag märker någon egentlig skillnad alls. Problem med andedräkten minskade dock - framförallt vid mindre mängd socker. Så det ska jag fortsatt låta bli.

Ett fullständigt mysterium! Jäkla tunga. 
Svar på tråden Konstig tunga - vit