• risenta

Ultraljud idag * orolig*

Ska på mitt allra första ultraljud idag. Jag bokade ett privat sådant pga att jag är så orolig av mig att nått ska vara fel. Börjar dock tvivla på om det var så smart av mig att boka ett så tidigt ( är bara i vecka 8). Kan man verkligen höra hjärtljud så pass tidigt? ( Hört att en del inte hör förän dom är i vecka 10-11 typ) Det hade ju varit HEMSKT om dom inte hör nått idag, då kommer jag bli megaorolig. Är otroligt rädd att något ska vara fel. Kan man se att fostret lever på annat sätt än just hjärtljud? Hjälp snälla! Kram

• Svar på tråden Ultraljud idag * orolig*
  • Mallemamma

Man hör inte hjärtljudet på ultraljud, det du hört om är kanske när man lyssnar efter hjärtljud med doppler utanpå magen :) det brukar vara svårt att göra så tidigt, men är du verkligen i vecka 8 så bör du se hjärtljud på ett ultraljud om allt står rätt till, hjärtat börjar slå i vecka 6-7 :) men ibland så kan man ju ha räknat fel på vilken vecka man är i och då kan det vara mer orosframkallande att göra ett tidigt ultraljud. Men som sagt, är du verkligen i vecka 8 så kommer du förmodligen se om det är en "frisk" graviditet! Lycka till :)

• GrönaDruvan

Jag såg mina tvillingar i 8+2! Tydligt och bra med hjärtan som slog. Hjärtljud kan man visst höra på ultraljud om de fixar på nåt sätt, men de gör de ju inte alltid.

• risenta
    Mallemamma skrev 2016-12-22 07:33:46 följande:

Man hör inte hjärtljudet på ultraljud, det du hört om är kanske när man lyssnar efter hjärtljud med doppler utanpå magen :) det brukar vara svårt att göra så tidigt, men är du verkligen i vecka 8 så bör du se hjärtljud på ett ultraljud om allt står rätt till, hjärtat börjar slå i vecka 6-7 :) men ibland så kan man ju ha räknat fel på vilken vecka man är i och då kan det vara mer orosframkallande att göra ett tidigt ultraljud. Men som sagt, är du verkligen i vecka 8 så kommer du förmodligen se om det är en "frisk" graviditet! Lycka till :)

Tack så mycket för svaret! Jag menar såklart se hjärtljud och inte höra :) Sa fel :) Ja jag hoppas att det ska gå bra. Det här kanske är en dum fråga men OM dom nu inte kan se hjärtljud ( kanske för att det är för tidigt eller nått annat, om man nu har räknat fel) kan man se på nått annat sätt om det är en normal graviditet ändå?
  • LillaJag06

Du hör inte men ser klart och tydligt att det ligger något där och att hjärtat slår :)
    Förstår att du är orolig men det kommer säkert gå bra.
    De flesta är nog oroliga vid vul/ul.
    Inklusive mig själv.

• Snuttis2

Var på mitt första ultraljud (vul) i tisdags! Är gravid efter ivf och var då i v 7 + 5 dagar. Vi såg inte några detaljer utan mer en klump????, av fostret. Hon visade vad som var foster, hinnsäck o gulesäck. Hon fick peka ut hjärtat o hjärtslagen för jag såg inget. Min förra graviditet slutade i MA v 11 som upptäcktes vid ultraljudet så denna gång tog de in mig tidigare. För att jag var orolig o ganska emotionell när hon sa att hjärtat slog så la hon upp hjärtljuden. Så vi hörde dem alla tre o såg dem som vågor längst ner på skärmen!! Så visst går det att både se o höra i v 8, via vul!

Önskar dig lycka till idag, det kommer gå bra! Ovisshet är värre än kunskap i slutändan! O skulle de ha tycka att något inte stämmer med mått eller svårt att se hjärtat så kanske det enbart är en tveksamhet kring när befruktningen faktiskt ägde rum????!

• Mallemamma
    risenta skrev 2016-12-22 07:56:59 följande:

Tack så mycket för svaret! Jag menar såklart se hjärtljud och inte höra :) Sa fel :) Ja jag hoppas att det ska gå bra. Det här kanske är en dum fråga men OM dom nu inte kan se hjärtljud ( kanske för att det är för tidigt eller nått annat, om man nu har räknat fel) kan man se på nått annat sätt om det är en normal graviditet ändå?

Ja oftast ser de då embryo och gulesäck och mäter embryot så kommer de säga hur långt det är gånget. Detta är av egen erfarenhet :) jag var i vecka 7 men såg inget hjärtslag men läkaren var inte brydd om det utan mätte embryot och sa att allt såg bra ut och sa vilken vecka jag var i, läkaren sa då det med hjärtljud för jag frågade med om jag kunde höra det men han menade på att man bara kan se det isf, men att det var för tidigt då. Han verkade inte ha den nyaste ul-maskinen heller, kanske berodde på det. Nu är jag i vecka 26 och bebis sprattlar fint där inne

Har du bokat privat VUL som du betalar för så tror jag att de har den bättre varianten av ultraljudsmaskin och att de kommer kunna se tillräckligt :)

Lycka till
  • klariis

Hej!

Jag tror jag såg hjärtat och hörde hjärtat i vecka 6+5. Såg att det var något där 5+4 men då kunde man inte se hjärtat ticka om jag minns rätt!

• Anonym SE

Såg hjärta 6+4
    Hur gick det för dig ?

• risenta

Hejsan alla!! :) Jag vill bara säga tack till Er alla som har svarat i tråden och önskat mig lycka till och sagt fina ord. Det gör verkligen mycket när man är orolig.

Jag kom precis hem nu från ultraljudet och det blev ett Vul och jag kunde se det lilla hjärtat slå :))) Känslan var obeskrivlig. Jag hade också räknat fel hur långt gången jag var. Trodde jag var i vecka 8+5 men var visst i 7+5. Bara några dagars skillnad dock :)

• Skrutt 83
    risenta skrev 2016-12-22 17:35:37 följande:

Hejsan alla!! :) Jag vill bara säga tack till Er alla som har svarat i tråden och önskat mig lycka till och sagt fina ord. Det gör verkligen mycket när man är orolig.

Jag kom precis hem nu från ultraljudet och det blev ett Vul och jag kunde se det lilla hjärtat slå :))) Känslan var obeskrivlig. Jag hade också räknat fel hur långt gången jag var. Trodde jag var i vecka 8+5 men var visst i 7+5. Bara några dagars skillnad dock :)

Åhh vad fantastiskt!!! Stort grattis!!! Nu kan du slappna av mitenocj njuta av julen. Bästa julklappen ju!
    Melvin 2009-01-02 & Meya 2012-09-08
Svar på tråden Ultraljud idag * orolig*