• FruFilidutt

Avliva "frisk" hund?

Jag har ett problem och jag behöver råd innan jag går sönder.

Jag har en hund på snart 13 år. Utöver att hon är stel och trött är hon fysiskt frisk vad vi vet.

Däremot upplever vi henne inte stabil i psyket längre.

Hon är ständigt uppe i varv och har svårt att slappna av. Hon skäller och springer omkring för ingenting. Enda gången hon kan slappna av och sova är när vi sitter/ligger stilla i soffan/sängen. Reser vi på oss flyger hon skällandes iväg.

När vi har besök och det blir mycket runt henne måste vi passa på henne eftersom hon kan bita ifrån om nån kommer för nära och inte inte är beredd. Hon biter inte så hårt men är rädd att hon rätt vad det är hugger nån.

Är det rätt att avliva henne eller är jag lika vidrig som jag känner mig som ens tänker tanken?

Snälla, ge mig råd!

• Svar på tråden Avliva "frisk" hund?
  • Anna74a

Jag hade en hund som blev helt hispig med åldern till slut avlivade vi honom, dels pga att psyket inte var stabilt och att det kunde påverka omgivningen.
    Men mest för hans skull, måste ha varit väldigt jobbigt att gå runt och må så dåligt hela tiden.

• Linnis92

Tyvärr så tycker inte jag att hunden låter "frisk". En väldigt stressad och lynning hund är det något som är tokigt med. Kan hända att hon har ont någonstans även fast ni inte ser det.

Förstår precis din tanke och jag hade nog också övervägt en avlivning. Lycka till!

• Harvester

Kan väl vara bra med en veterinärkontroll innan du tar beslut, tänk om det är någon lättfixat?

Kanske har ont någonstans eller dylikt?

Hunden kan ju dock ha blivit dement (ja, det kan hundar också bli) och då är det ju bäst att den får somna in. Det viktigaste är ju att hunden mår bra och det verkar den ju inte göra nu..

• John22

Hundar kan drabbas av demens och dylikt precis som människor, och tror ni inte att tillvaron är berikande för den kan det nog vara vettigt att avliva.

• FruFilidutt
    Harvester skrev 2016-12-22 13:43:31 följande:

Kan väl vara bra med en veterinärkontroll innan du tar beslut, tänk om det är någon lättfixat?

Kanske har ont någonstans eller dylikt?

Hunden kan ju dock ha blivit dement (ja, det kan hundar också bli) och då är det ju bäst att den får somna in. Det viktigaste är ju att hunden mår bra och det verkar den ju inte göra nu..

Hon är kollad och allt ser perfekt ut rent fysiskt.

Har funderat på demens eller om det är stress över att höra och se så dåligt som hon gör nu.
  • Dexter dot com

Det är en gammal hund som tydligt visar att den inte mår bra så inte ska du ha dåligt samvete om du låter den somna in.

• Domesticgoddess

Fy vad tungt, känner med dig. Som övriga redan skrivit så finns det nog bara en sak att göra. Du ska ABSOLUT inte ha dåligt samvete!

Utifrån din beskrivning mår hon ju inte bra, veterinären kan inget finna så...utöver att det låter som att det finns risk att hon kan skada någon annan så tror jag det är en välgärning även gentemot henne. Men vedervärdigt tunga beslut att fatta är det, många varma tankar till dig.

• Muffins2017

Om hon beter sig så så är hon ju absolut inte frisk. Antingen dement eller så har hon ngn smärta som stressar henne. Kanske vet besök först för att se om dom hittar ngt?

Livskvalitén är ju avgörande. En hund jan mycket väl klara sig blind och döv och med ngn långsamtväxande canser. Medan en dement och rädd hund kanske bör avlivas.

• Hippofluff

Jag jobbar på djurklinik och jag tycker absolut inte att det i din situation skulle vara fel att låta hunden få somna. Hennes förändrade beteende är ju ett tecken på att något inte står rätt till, hon mår dåligt över något. Hon är kollad av vet, så förmodligen sitter det i huvudet på något sätt, eller som du säger stress över att se och höra dåligt. Oavsett, hon har fått 13 fina år, ofta när tanken börjat växa fram så är det snart dags. Det känner du nog innerst inne.

Bättre att låta avliva sitt husdjur lite "för tidigt" än för sent, enligt mig. Det är enda sättet man kan försäkra sig om att djuret inte behöver lida i slutet.

Stor kram till dig, jag vet hur tufft beslutet är.

Svar på tråden Avliva "frisk" hund?