Biverkningar av vivotif, vaccin mot tyfoid feber
Jag håller just nu på att vaccinera mig med vivotif som är ett vaccin mot tyfoid feber. Jag ska ta tre tabletter varannan dag under fem dagar. Nu har jag tagit två och ska ta den sista imorgon. Jag har fått så ont i magen av de här tabletterna! Den krampar och är jätteöm, tom när jag trycker lätt på den. Båda tabletterna har jag tagit 16.30 på kvällen. Efter första tabletten fick jag jätteont morgonen efter. Under ca tre timmar högg det konstant högt upp i magen, typ som när man är väldigt hungrig men mer konstant och ondare, och jag mådde illa och hulkade. Efter det avtog smärtan till att komma i vågor då och då under dagen och illamåendet gick över. Efter andra tabletten hände samma sak men det började vid 01.30 på natten. Är det någon som tagit det här vaccinet och fått liknande biverkningar? Vet ni isåfall när det går över? Min mage är väldigt känslig som det är från början. Om ni har tagit det här vaccinet, hade ni så här ont efter varje tablett? Vill inte må så här på julafton! :( Jag har försökt googla och vet att buksmärtor är en vanlig biverkning men undrar hur länge det brukar hålla i sig för det hittar jag ingen information om. Tacksam för svar!