• Anonym (Skamsen)

Skäms över att röka

Jag skäms något oerhört mycket över att jag är rökare och det hänger ihop med att jag hållit uppe i nästan åtta år och börjat igen och ingen, inte ens jag själv, identifierar mig med att vara rökare. Det gjorde jag förr, men inte nu.

När jag började inse att jag fastnat i rökningen igen smög jag för de flesta i början, men undan för undan har jag varit tvungen att blotta mig (för att kunna röka). Familjen, jobbarkompisarna, vännerna osv osv. "Va? Röker du?", "Har du börjat röka?", "Har du börjat röka igen?", "Hur kan du vara så dum?". Ja, det är några av kommentarerna jag får. Minns att jag fick så mycket beröm när jag slutade en gång i tiden och jag var så stolt, men nu är jag tillbaka på ruta 1.

Nu ska vi åka till mina föräldrar i jul och de kommer bli så sjukt besvikna. Jag har inte berättat för dem ännu att jag rökt sedan slutet av sommaren.

Jag behöver inga tips om hur man slutar, just nu vill jag röka trots skammen. Har dessutom fixat att sluta tidigare. Däremot undrar jag om det finns fler rökare som verkligen skäms för detta?

• Svar på tråden Skäms över att röka
  • Anonym (Trist)

Nej DU vill inte röka, det är din hjärna som får dig att tro det pga beroendet. Du skäms, du ångrar dig, du smög, du ser dig inte själv som en rökare. Så face it- det är tyvärr inte du som vill utan beroendet som talar igen och jag känner verkligen med dig.. Jag är själv rökare så tro inte att jag menar att vara nedlåtande, jag känner faktiskt sympati för att du lyckats hålla dig undan såpass länge och sen fastnar igen.

Ja, jag skäms. Men jag har valt att inte prioritera att sluta nu då jag är i en alldeles för mörk plats i mitt liv för att klara av den motgången tyvärr..

• Anonym (blää)

Jag förstår att du skäms för det luktar så in i h-e illa och du förpestar luften med din ask-kopps-stinkande andedräkt..... 

• Anonym

Ja, skämmas som en hund ska du, så att du därmed slutar röka.
    Bättre för din hälsa om du börjar kedjegöka istället.

• Anonym (Skamsen)
    Anonym skrev 2016-12-22 22:03:53 följande:

Ja, skämmas som en hund ska du, så att du därmed slutar röka.

Bättre för din hälsa om du börjar kedjegöka istället.

Haha! Definitivt bättre för hälsan...
  • Anonym (Förstår)

Har också varit där. Inte så att jag hållit upp 8 år men jag har börjat röka igen efter båda mina graviditeter. Omgivningen har inte reagerat med superstor förvåning som i ditt fall men jag har känt det som ett misslyckande. Tyckte det var pinsamt att köpa cigg i den lokala ICA-butiken osv.

Förstår din känsla av skam men tycker du ska släppa den. Tids nog hittar du motivation att sluta och vi som röker är inte sämre människor, åtminstone inte om vi visar hänsyn till vår omgivning och mot de som inte röker.

• Anonym

Det är bra om du känner skuld och skam i kroppen, för då släpper du lättare rökningen så du inte ser ut som en böckling till sist. 

• misil

Nej jag skäms inte,brukar röka 3 cigaretter om dagen förutom när jag festar då kan det bli en hel ask på en kväll.
    Kanske är du väldigt duktig och bra på alla andra områden,och då blir rökningen en sorts säkerhetsventil att ventilera ut dåligt beteende genom,dom flesta brukar behöva något sådant.

• Anonym (Fd rökare)

Jag slutade röka vid mina graviditeter, men började igen tyvärr. Då hade jag varit utan cigarretter i ca 3år. Men det tog 10 år innan jag slutade helt igen. Nu har jag varit rökfri i 10 år & det är underbart! Solig

Var inte så hård mot dig själv, det är ett beroende att röka. Byt ut en cigarrett i taget mot nicotugg, hux flux har du slutat att röka! Sen kan du minska ned nicotugg också. Lycka till! Solig

• Anonym (Skamsen)
    Anonym (Fd rökare) skrev 2016-12-23 08:15:14 följande:

Jag slutade röka vid mina graviditeter, men började igen tyvärr. Då hade jag varit utan cigarretter i ca 3år. Men det tog 10 år innan jag slutade helt igen. Nu har jag varit rökfri i 10 år & det är underbart! 

Var inte så hård mot dig själv, det är ett beroende att röka. Byt ut en cigarrett i taget mot nicotugg, hux flux har du slutat att röka! Sen kan du minska ned nicotugg också. Lycka till! 

misil skrev 2016-12-23 01:53:36 följande:

Nej jag skäms inte,brukar röka 3 cigaretter om dagen förutom när jag festar då kan det bli en hel ask på en kväll.

Kanske är du väldigt duktig och bra på alla andra områden,och då blir rökningen en sorts säkerhetsventil att ventilera ut dåligt beteende genom,dom flesta brukar behöva något sådant.

Tack för såna här svar. Jag får försöka släppa lite på skammen.
  • Anonym
    Anonym (Skamsen) skrev 2016-12-23 10:19:39 följande:
    misil skrev 2016-12-23 01:53:36 följande:

Tack för såna här svar. Jag får försöka släppa lite på skammen.
    Fast om du släpper på skammen så blir det svårare att sluta.
    På så sätt är skam något positivt, eftersom den hjälper dig på traven med bot och bättring. Att skämmas är nyttigt och har ett syfte.
Svar på tråden Skäms över att röka