Skäms över att röka
Jag skäms något oerhört mycket över att jag är rökare och det hänger ihop med att jag hållit uppe i nästan åtta år och börjat igen och ingen, inte ens jag själv, identifierar mig med att vara rökare. Det gjorde jag förr, men inte nu.
När jag började inse att jag fastnat i rökningen igen smög jag för de flesta i början, men undan för undan har jag varit tvungen att blotta mig (för att kunna röka). Familjen, jobbarkompisarna, vännerna osv osv. "Va? Röker du?", "Har du börjat röka?", "Har du börjat röka igen?", "Hur kan du vara så dum?". Ja, det är några av kommentarerna jag får. Minns att jag fick så mycket beröm när jag slutade en gång i tiden och jag var så stolt, men nu är jag tillbaka på ruta 1.
Nu ska vi åka till mina föräldrar i jul och de kommer bli så sjukt besvikna. Jag har inte berättat för dem ännu att jag rökt sedan slutet av sommaren.
Jag behöver inga tips om hur man slutar, just nu vill jag röka trots skammen. Har dessutom fixat att sluta tidigare. Däremot undrar jag om det finns fler rökare som verkligen skäms för detta?