• Flizan30

Jobba som skolkurator, socionom?

Jag undrar om det är någon som jobbar som skolkurator här, vad er lön är och om det är svårt att få som första jobb. Vilka andra jobb kan man få som socionom?

• Svar på tråden Jobba som skolkurator, socionom?
  • Långbenopluto

Det är i princip omöjligt att få jobb som kurator när man är nyexxad socionom. En kurator ska helst ha både livs och arbetserfarenhet.

Som socionom kan du jobba på mååånga ställen, ex inom socialtjänsten, frivården, kriminalvården, AF, FK etc etc.

Lönen är dålig, men det uppvägs av att man älskar sitt arbete.

Jag har arbetat som socionom i 10 år och har aldrig ångrat mitt yrkesval.

• Flizan30

Får man fråga vilken lön du ligger på, eller vad som är rimligt att få som nyutexad och efter kanske 5 år i yrket? Kan tänka mig att det är ett givande arbete.

• Febl
    Tofflans skrev 2016-12-23 09:26:58 följande:

Det är i princip omöjligt att få jobb som kurator när man är nyexxad socionom. En kurator ska helst ha både livs och arbetserfarenhet.

Som socionom kan du jobba på mååånga ställen, ex inom socialtjänsten, frivården, kriminalvården, AF, FK etc etc.

Lönen är dålig, men det uppvägs av att man älskar sitt arbete.

Jag har arbetat som socionom i 10 år och har aldrig ångrat mitt yrkesval.

Skulle väl inte hålla med om att lönen är dålig. Duktiga socionomer är en bristvara idag. Som konsult tjänar jag ca 55 000 i månaden exkl arbetsförmåner.

Som svar på din fråga kräver skolkurator (och även konsult) några års erfarenhet. Lycka till.
Svar på tråden Jobba som skolkurator, socionom?