Smör istället för ghee?
Har hittat ett par recept som innehåller ghee. Ska visst vara nyttigt, men så hiskeligt dyrt! Jag vill köra med vanligt smör istället? Någon som vet om man kan använda samma mängd?
Har hittat ett par recept som innehåller ghee. Ska visst vara nyttigt, men så hiskeligt dyrt! Jag vill köra med vanligt smör istället? Någon som vet om man kan använda samma mängd?
blanda ut med en lämplig olja och kör på en mix.
Det är jätteenkelt att göra ghee själv, om det är en typ av mat du lagar ofta. Det är verkligen löjligt dyrt att köpa färdigt.
En fördel med ghee är att det klarar väldigt höga temperaturer utan att bränna, till skillnad från smör. Är det den egenskapen som behövs i maten du ska laga hade jag ersatt med olja. Är det för smakens skull hade jag ersatt med brynt smör.
Som föregående skriver e ghee enkelt göra själv. Om du bestämmer dig för fixa eget ghee ska du veta det e väldigt hållbart så du måste inte göra av med alltihop på en gång. ;)
En sak till: ghee e jävligt gott också. Har en nötaktig, lätt karamelliserad smak så det ger verkligen fin smak i mat lagningen.
Recept på Ghee tack
Ghee är ju inget annat än klarat smör. Smält smöret i en kastrull, låt det stå en stund, dekantera (häll över i ett annat kärl) det därefter försiktigt, så att det vita "grumlet" du ser inte kommer med. Då har du ghee! Det är ren smörolja, inte konstigare än så!