• Herr För ståndig

    Flytt av barnet utan samtycke

    Mitt ex har registrerat sig och vårt barn i Danmark fast att vi var bosatta i Sverige tidigare. Detta har skett utan mitt tillstånd eller samtycke. Tyvärr verkar danska regler om folkbokföring vara otroligt pragmatiska. De kollar bara på var barnet är inte om det samtycke finns. Fick brevet från skatteverket att de följt de danska myndigheternas beslut. Vi skulle gå på försoningssamtal så jag var helt inställd på att vi skulle diskutera fram en lösning. Vad gör man nu ? Det som ligger mig i fatet enligt advokaten är 1. jag är man 2. mamman har haft lite mer än 50 % av vårdnaden 3. barnet är folkbokfört hos mamman. Det som talar för mig att barnet bör bo hos mig huvudsakligen är 1. jag undanhåller inte viktig och relevant information om barnet för modern. 2. jag är psykiskt mer stabil 3. förskolan är i Sverige så modern rycker upp vårt barn från hemmiljön, staden, förskolan och det mesta hon är van vid. Ska jag bara acceptera att hon nu bor i Danmark och gjort detta utan mitt samtycke och satsa på att bra umgänge men då riskera att hon senare flyttar vidare. (hon har ett år kvar på studierna och har skaffat en svindyr hyreslägenhet som jag inte är säker på att hon kan betala i längden) eller ska jag stämma henne på att få interimistiskt beslut om enskild vårdnad och boende hos mig.

  • Svar på tråden Flytt av barnet utan samtycke
  • Anonym (fghsw)

    Helvetes vidriga mammor som gör sådär!

    Stäm henne och polisanmäla henne! NU!

  • Anonym (öoiuy)

    Stäm NU för interimistiskt beslut om boende. Om du drar på det kommer barnet troligen anses ha rotat sig på det nya stället och får boendet där även fast mamman gjort fel. Barnet bästa. att slippa flytta hit och dit kommer först.

  • Anonym (erfaren)

    Agerar man inte blixtsnabbt är det i princip kört. Domstolen tittar framåt from nu. Ju yngre barn ju snabbare action krävs. Samla bevis och var extremt misstänksam och förberedd på allt. Mamman kan mkt väl ha en advokat som flipprar bort er med tricks.

    Som ovan - stäm o få interim boende. Har du gått med på interim boende hos mamman en gång är det mkt svårt. Var säker på att din advokat är 100%på din sida och kan vara obekväm för din skull och inte blåögt övertalar dig att gå på mammans grejer.

    Absolut viner fördomarna mot pappor kring öronen överallt. Vänta dig inget stöd från familjerätten men ignorera dem inte. Du måste hara 500% förberedd, för de kommer lita på mamman utan bevis men inte på dig utan bevis (kanske orkar de inte ens titta på dina bevis).

    /bonusmamma till kämpande pappa i ett fall som borde varit självklart. Lycka till

  • bulram

    Jag befinner mig i samma problem med dig.Min fru hotar med att flytta med sonen till Danmark.Jag pratade med en jurist som säger att de går inte att flytta hyr som helst.När jag läste din problem så blev jag rädd faktiskt.Hur har du nu.Har ni löst problemet eller de fortsätter leva i Danmark?hoppas att jag får svar så snabbt som möjligt.Tack på förhand

  • Anonym (G)
    Anonym (erfaren) skrev 2017-01-04 19:23:21 följande:
    Agerar man inte blixtsnabbt är det i princip kört. Domstolen tittar framåt from nu. Ju yngre barn ju snabbare action krävs. Samla bevis och var extremt misstänksam och förberedd på allt. Mamman kan mkt väl ha en advokat som flipprar bort er med tricks.
    Som ovan - stäm o få interim boende. Har du gått med på interim boende hos mamman en gång är det mkt svårt. Var säker på att din advokat är 100%på din sida och kan vara obekväm för din skull och inte blåögt övertalar dig att gå på mammans grejer.
    Absolut viner fördomarna mot pappor kring öronen överallt. Vänta dig inget stöd från familjerätten men ignorera dem inte. Du måste hara 500% förberedd, för de kommer lita på mamman utan bevis men inte på dig utan bevis (kanske orkar de inte ens titta på dina bevis).

    /bonusmamma till kämpande pappa i ett fall som borde varit självklart. Lycka till
    Håller med
Svar på tråden Flytt av barnet utan samtycke