• Anonym (Undrande förälder)

    Ena föräldern flyttar till bättre "område", kan hen kräva mer då?

    Luddig rubrik men visste inte hur jag skulle formulera den kort...

    Mitt dilemma är att jag och mitt barns pappa separerade och är nu skilda i juni. Vi bor båda i ett område i vår stad som anses som ett av det absolut sämst. Vi har båda arbete (han fick precis fast och jag får fast i maj nästa år). Han har nu möjlighet att köpa en bostadsrätt och kommer då flytta närmare stan till ett "bra område". Jag har ingen möjlighet att köpa något och står ganska så långt ner i bostadskön.
    Vårt barn är skrivet hos mig.

    Jag undrar om han på något sätt kan använda det emot mig för att få henne skriven hos sig, typ att hon kommer ha bättre möjligheter till finare förskolor,skolor hos honom än vad hon kan få här. Mina planer är självklart att också flytta härifrån och jag tänker att det kommer jag hinna göra innan vårt barn skall börja skolan. Kan han på något sätt lyckas eller finns det några hinder? 

    Han vill även flytta vårt från hens förskola om han flyttar då han anser att han får för långt att åka från sitt arbete till förskolan om han flyttar. Förskolan ligger cirka 15 min med bil från mitt arbete nu och cirka 25 från hans. Han tänker då inte att jag kommer få längre att ta mig och att det faktiskt påverkar vårt barn också.

  • Svar på tråden Ena föräldern flyttar till bättre "område", kan hen kräva mer då?
  • Anonym (S)
    Anonym (Undrande förälder) skrev 2016-12-25 22:19:05 följande:

    Luddig rubrik men visste inte hur jag skulle formulera den kort...

    Mitt dilemma är att jag och mitt barns pappa separerade och är nu skilda i juni. Vi bor båda i ett område i vår stad som anses som ett av det absolut sämst. Vi har båda arbete (han fick precis fast och jag får fast i maj nästa år). Han har nu möjlighet att köpa en bostadsrätt och kommer då flytta närmare stan till ett "bra område". Jag har ingen möjlighet att köpa något och står ganska så långt ner i bostadskön.

    Vårt barn är skrivet hos mig.

    Jag undrar om han på något sätt kan använda det emot mig för att få henne skriven hos sig, typ att hon kommer ha bättre möjligheter till finare förskolor,skolor hos honom än vad hon kan få här. Mina planer är självklart att också flytta härifrån och jag tänker att det kommer jag hinna göra innan vårt barn skall börja skolan. Kan han på något sätt lyckas eller finns det några hinder? 

    Han vill även flytta vårt från hens förskola om han flyttar då han anser att han får för långt att åka från sitt arbete till förskolan om han flyttar. Förskolan ligger cirka 15 min med bil från mitt arbete nu och cirka 25 från hans. Han tänker då inte att jag kommer få längre att ta mig och att det faktiskt påverkar vårt barn också.


    Hur gammalt är barnet och hur länge har han/hon gått på förskolan? Tänker på det här med om barnet har hunnit skaffa en massa vänner och så på förskolan.

    Om barnet börjar på en annan förskola och du fortfarande har samma avstånd att lämna så förstår jag inte hur det skulle påverka vart barnet ska vara folkbokfört?
  • Anonym (Knivigt läge)

    Hur mycket längre får du om barnet byter förskola? Annars får du väl hota honom med att han får hämta barnet hos dig på mornarna och lämna på kvällarna.

  • Anonym (Orka)

    Tycker du resonerar naivt, precis som Stefan Löfven!!! Visserligen är man inte säker nånstans i landet längre å värre blir det.

    Ska du gnälla över ditt ansvar om ungens skola och att DU måste åka lite längre för att hämta/lämna? Och om du bor i betongen så borde du självmant skriva över ungen på pappan! Inte för din skull, utan för ungens skull... Om du vill ditt barns lite mera säkerhet bör du göra detta... Om inte, så räkna med att ungen blir kulturberikad

  • Anonym (Undrande förälder)
    Anonym (Knivigt läge) skrev 2016-12-25 22:40:52 följande:

    Hur mycket längre får du om barnet byter förskola? Annars får du väl hota honom med att han får hämta barnet hos dig på mornarna och lämna på kvällarna.


    I nuläget oklart då han inte bestämt sig vart han tänker köpa lägenhet, men räknar man med trafik,parkering eller lokaltrafik så säkert 40 minuter längre vilket jag tycker känns mycket då jag redan nu måste väcka vår son tidigt då jag börjar 07.
  • Anonym (Undrande förälder)
    Anonym (Undrande förälder) skrev 2016-12-25 23:08:32 följande:

    I nuläget oklart då han inte bestämt sig vart han tänker köpa lägenhet, men räknar man med trafik,parkering eller lokaltrafik så säkert 40 minuter längre vilket jag tycker känns mycket då jag redan nu måste väcka vår son tidigt då jag börjar 07.


    Varför är du så otrevlig för? Jag har inte klagat eller gnällt! Jag kan köra flera timmar om det skulle vara så men jag tänker på VÅRT barn. Du läste kanske inte heller att jag skrev att jag också kommer flytta men inte precis nu!
  • Anonym (Trevliga Tomas)
    Anonym (Undrande förälder) skrev 2016-12-25 23:08:32 följande:
    I nuläget oklart då han inte bestämt sig vart han tänker köpa lägenhet, men räknar man med trafik,parkering eller lokaltrafik så säkert 40 minuter längre vilket jag tycker känns mycket då jag redan nu måste väcka vår son tidigt då jag börjar 07.
    Hur motiverar du att barnet har det bättre av att vara skriven hos dig? Är det sämre för barnet att börja i sin nya förskola nu än att börja om något/några år när du kan flytta dit?
  • Anonym (X)

    Det viktigaste är väl ändå att barnet ifråga får en bra förskola och sedan skola. Jag hade utgått från det, faktiskt. Vilka förskolor/skolor kan komma ifråga, vilken tycker ni är bäst? Är det svårt att få plats? Hur gammalt är barnet? 

    Vad är det du är emot egentligen? Att barnet byter förskola? Att det blir längre till förskolan från dig? Eller att barnet är skrivet hos sin pappa?

    Jag har en jättebra skola nära mig och det hade varit fantastiskt om mitt barn hade fått gå där, men det hade blivit lång pendling från pappan. Så vi valde en annan skola, lite mer mittemellan, så pendlingstiden från barnet blir rimlig hela tiden, snarare än jättebra (gå på två minuter) varannan vecka och lång varannan.

  • Anonym (Bodil)

    Ni har alltså gemensam vårdnad och barnet är skrivet hos dig och har en förskoleplats nu?

    Då kan han inte flytta barnets boendeadress eller byta förskola utan att du går med på det, lika lite som du kan göra sådana ändringar utan hans godkännande.

  • ventilera mera

    Som (Bodil) säger så kan han inte flytta barnet utan ditt medgivande, och under förskoletiden spelar det faktiskt ingen större roll var man är placerad. Kvalitèn på en förskola hänger mycket på personalen, så innebär en flytt längre dagar så skulle jag säga att det ju faktiskt är en försämring för barnet.

    Om pappan kör bil och du åker kollektivt och en ny förskola gör att du måste åka längre så dagarna förlängs på din tid så är det ju bara pappan som tjänar på en flytt, och det är ju helt galet. Det är BARNET man ska tänka på här.

    Om du har möjlighet att flytta innan barnet ska börja förskoleklass så är ju det jättebra, om det är så att skolorna är bättre på andra håll.

  • Anonym (ja)

    Var i samma sits som dig, det löste sig. 

    Synd att du skall använda ordet "h*n" annars hade jag kunnat hjälpa dig!

    Tänk på det nästa gång...

  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Orka) skrev 2016-12-25 22:51:11 följande:

    Tycker du resonerar naivt, precis som Stefan Löfven!!! Visserligen är man inte säker nånstans i landet längre å värre blir det.

    Ska du gnälla över ditt ansvar om ungens skola och att DU måste åka lite längre för att hämta/lämna? Och om du bor i betongen så borde du självmant skriva över ungen på pappan! Inte för din skull, utan för ungens skull... Om du vill ditt barns lite mera säkerhet bör du göra detta... Om inte, så räkna med att ungen blir kulturberikad


    Jag tycker du låter arg och inte håller dig till ämnet precis som Loa Falkman.
  • John22

    Du kanske skulle tänka på barnets bästa istället för ditt eget? Om nu pappan bor i ett bättre område med bättre förskolor och dylikt, verkar det ligga i allas intresse förutom ditt att barnet är skrivet där.

  • Intresserarmig

    Men vem bestämmer vad som är ett bättre område och varför är det självklart att ge upp sitt barn och den vardagsrelation en har med barnet för att det ska bli en del av den andra förälderns lyxliv på annan ort?

    Jag tänker på pressen jag själv har just nu. Jag arbetar heltid mot en ganska dyster ersättning och har svårt att få saker att gå ihop med hämtningar och lämningar.  Även ekonomiskt är det förstås tufft ibland. 
    Den andra föräldern har valt att flytta utomlands. Hen erbjuder mig nu "en lösning på alla mina problem"! Det gemensamma barnet erbjuds flytta till hennom och bara vara hos mig på loven. I nuläget är det tvärtom- barnet är hos mig under terminerna. Den andra föräldern förminskar mitt sätt att leva och påstår att jag är oansvarig som inte står för certifierade barnvakter, aktiviteter som tennis och golf samt att jag inte vill barnets bästa i form av privatskolor och konstklasser.

    Vad tycker ni i den här tråden? Ska jag sälja barnet till den andra föräldern så att hen får lite guldkant på tillvaron och jag själv får bättre ekonomi, eller ska jag stå på mig när den andra föräldern hotar med advokater, kränker min livsstil och förminskar min person?

    Med vänlig hälsning
    Lidingöförälder

Svar på tråden Ena föräldern flyttar till bättre "område", kan hen kräva mer då?