• Sandrish87

Ångest

Kan vara hormonerna som spökar men väntar mitt första barn och är livrädd.

Inte rädd för själva graviditeten i sig utan efter.

Får dom här stunderna när jag nästan får panikångest för det som komma skall.

Har alltid älskat barn och längtan efter egna har varit stor. Så när jag och maken bestämde oss för att skaffa och man blev gravid var lyckan total.

Nu får jag dock dom här panikstunderna.

Tankar som har jag haft för bråttom? Klarar jag verkligen moderskap? Allt detta ansvar som kommer med. Det känns så mäktigt. Och ja klart jag är medveten om allt med ansvar etc. Men är det ngn som känner igen sig eller gått igenom samma tankar?

• Svar på tråden Ångest
  • Vickan I

Ja det är jättevanligt. Vi längtade och planerade och fick tillslut kämpa med ivf så vi ville verkligen ha barn, men var läskigt när det närmade sig ändå, haha. Kändes helt sjukt när vi skulle hem från BB med första barnet. Alla bara vinkade hejdå och log och vi tänkte mest "ska de verkligen släppa iväg oss ensamma med detta stackars barn" haha. Vi kan ju inget?! Men det gick bra och det gör det nästan alltid och i de andra få fallen finns jättebra stöd och hjälp att få så det blir bra. Det är sunt att känn oron. Så länge det inte går överstyr helt. Då kanske du behöver prata med någon. Klart det är nervöst med något helt nytt och vad det kommer innebära. Men föräldrar är generellt otroligt bra på att få till det. Det kommer du med!

• Sandrish87
    Vickan I skrev 2016-12-26 16:26:41 följande:

Ja det är jättevanligt. Vi längtade och planerade och fick tillslut kämpa med ivf så vi ville verkligen ha barn, men var läskigt när det närmade sig ändå, haha. Kändes helt sjukt när vi skulle hem från BB med första barnet. Alla bara vinkade hejdå och log och vi tänkte mest "ska de verkligen släppa iväg oss ensamma med detta stackars barn" haha. Vi kan ju inget?! Men det gick bra och det gör det nästan alltid och i de andra få fallen finns jättebra stöd och hjälp att få så det blir bra. Det är sunt att känn oron. Så länge det inte går överstyr helt. Då kanske du behöver prata med någon. Klart det är nervöst med något helt nytt och vad det kommer innebära. Men föräldrar är generellt otroligt bra på att få till det. Det kommer du med!

Tack för stödet!:) Haha tror man också kommer känna så när man lämnar BB. Nä man tycker man pratat så mycket om detta innan vi skaffade men fått dessa stunder då det känns mäktigt.

Skönt och höra att fler går igenom eller kan känna liknande :)
  • Sally8585

Jag kände lika med första barnet. Jag var ensamstående. Minns när jag kom hem från bb och pappa och min syster åkte hem. Då kom alla tårar och jag stod vid sängen och tittade på min fina son och frågade högt vad fan jag gjort! Men sen när jag haft mitt lilla breakdown så ramlade allt på plats och sen gick allt på räls :D det kommer gå så bra så för er :)

• Sandrish87
    Sally8585 skrev 2016-12-26 17:03:52 följande:

Jag kände lika med första barnet. Jag var ensamstående. Minns när jag kom hem från bb och pappa och min syster åkte hem. Då kom alla tårar och jag stod vid sängen och tittade på min fina son och frågade högt vad fan jag gjort! Men sen när jag haft mitt lilla breakdown så ramlade allt på plats och sen gick allt på räls :D det kommer gå så bra så för er :)

Skönt och höra att allt ramlade på plats.

Tror man går in i någon roll att man bara vill ge sitt barn det bästa och vara en sån bra mamma man kan därav oron som kommer ibland. Det och att man känner jag kan ju ingenting hur gör jag. Vad gör jag...men vem visste det med första barnet. Vi lär oss ngt nytt och som du skrev det faller nog på plats :) Ska försöka ta dessa tankar med ro men ja våra hjärnor och tankar spökar gärna med oss ibland :D
Svar på tråden Ångest