• Anonym (?)

Att smiska sina barn?

När jag läser trådar om personer som blivit agade som små under tiden då aga var tillåtet/i början av att aga blev förbjudet, så verkar de flesta av dem blivit smiskade på bar rumpa. Alltså att föräldrar tar av dem byxorna och trosorna/kalsongerna och smiskar på rumpan.

Jag har själv ursprung i Asien och där jag kommer ifrån är det inte ovanligt att barnen blir slagna i uppfostringssyfte. Men har aldrig i hela mitt liv hört att det sker genom att barnet blir smiskat på rumpan naken.

Tycker det låter jättekonstigt att man väljer just rumpan av alla kroppsdelar.. varför är det så? Är det något "kulturellt"? (Menar för dem som agade när det var tillåtet eller de som agar nu när det är förbjudet.. inte att det skulle vara kulturellt för majoriteten av befolkningen idag).

Notera att jag tycker att all barnaga är fel, men förstår inte varför det här i Sverige varit så att man väljer just rumpan att smiska??? Eller så kanske jag är ute och cyklar och att det inte alls varit vanligt.

• Svar på tråden Att smiska sina barn?
  • Anonym (S)

Intressant observation! Funderar på om det är för att rumpan är en relativt tålig kroppsdel så slår man där kan man ta i ordentligt och få ur sig sina aggressioner... Bara en tanke.

• Anonym (C)

Hör till dem som fick smisk på bar rumpa när jag växte upp. Var inte vanligt men vet att flera andra fick det också. Fast några slapp att få byxorna neddragna.

Det är inte bara i Sverige det var så. Det var och är fortfarande utbrett i USA, t.om tillåts i vissa skolor (fast inte på naken rumpa tror jag). I England var det också jättevanligt tidigare. Även i övriga skandinaviska länder , för att inte tala om Östeuropa. Vet inte varför det blev rumpan man började aga barn men den är ju mjukare en resten av kroppen och man riskerar inte skador om man inte tar i för kung och fosterland.

Det var väldigt förnedrande och gjorde jätteont och jag har aldrig smiskat mina barn. Fast vissa gånger var det nog inte oförtjänt.

• Aniiee

Det lilla jag minns från mina antropologistudier.....

Ställena på kroppen man agar barn på är genomgående över hela världen: rumpan och baksidan av låren, händerna, fötterna, och huvudet. Självklart finns variationer och undantag.

Av dessa är rumpan/baksidan av låren (och fötterna) det som är allra mest straffbetonat. "Kom hit, upp med kjolen/kolten/ner med byxorna, böj dig fram, (räkna slagen)". Genomtänkt alltså, och till och med ofta gjort i förebyggande syfte, historiskt. Barnen skulle ha gröt och en risbastu till kvällen, de behövde inte ha gjort något dumt.  Det är också ett uttryck för makt. Tänk själv, är du någonsin så försvarslös som när du står framåtböjd, kanske till och med med byxorna runt knäna/anklarna? Visst finns även aspekten "syns inte - finns inte", baken är tålig och eventuella märken döljs av kläderna.

Händerna (slag på fingrarna) och huvudet (örfilar osv) handla/r/de däremot sällan om utstuderat våld/uppfostran, utan ses mer som ögonblickshandligar till för att göra barn/vuxna uppmärksamma på saker (ex att slå en unge på fingrarna när de är på väg mot den heta spisplattan/in i elden).

Och, ja, självklart är aga fel. Alltid. Men att smälla ett barn på fingrarna för att fingrarna är på väg till fel platser eller fel leksaker är helt klart en gråzon, för där kan det gå jävligt snabbt....

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aileen Allannah

Jag förstår inte varför man smäller ett barn på fingrarna om det är på väg mot en varm spisplatta eller något. Det är ju långt mer effektivt att rycka undan ungen, eller i alla fall handen, MÖJLIGEN att slå undan handen. Slår man till ovanpå handen så riskerar man ju att pressa ner barnets fingrar mot det farliga. Det känns bara som en jäkligt dålig ursäkt. Däremot har jag dragit ett av mina barn i håret en gång när hon var på väg över kanten på bryggan, det var det enda jag fick tag i, och där är det skillnad tycker jag.

• KlunsSmurfen

Det skulle kännas väldigt förnedrande att behöva dra ner sina byxor för att få smisk, tror det har med makt att göra samtidigt som rumpan är väldigt tålig.

Aniiee skrev 2016-12-26 22:25:02 följande:

Det lilla jag minns från mina antropologistudier.....

Ställena på kroppen man agar barn på är genomgående över hela världen: rumpan och baksidan av låren, händerna, fötterna, och huvudet. Självklart finns variationer och undantag.

Av dessa är rumpan/baksidan av låren (och fötterna) det som är allra mest straffbetonat. "Kom hit, upp med kjolen/kolten/ner med byxorna, böj dig fram, (räkna slagen)". Genomtänkt alltså, och till och med ofta gjort i förebyggande syfte, historiskt. Barnen skulle ha gröt och en risbastu till kvällen, de behövde inte ha gjort något dumt.  Det är också ett uttryck för makt. Tänk själv, är du någonsin så försvarslös som när du står framåtböjd, kanske till och med med byxorna runt knäna/anklarna? Visst finns även aspekten "syns inte - finns inte", baken är tålig och eventuella märken döljs av kläderna.

Händerna (slag på fingrarna) och huvudet (örfilar osv) handla/r/de däremot sällan om utstuderat våld/uppfostran, utan ses mer som ögonblickshandligar till för att göra barn/vuxna uppmärksamma på saker (ex att slå en unge på fingrarna när de är på väg mot den heta spisplattan/in i elden).

Och, ja, självklart är aga fel. Alltid. Men att smälla ett barn på fingrarna för att fingrarna är på väg till fel platser eller fel leksaker är helt klart en gråzon, för där kan det gå jävligt snabbt....

Det är ännu mer förnedrande med örfilar, är det istället för smisk är det väldigt utstuderat. Ögonblicks handlingar? Dålig impulskontroll, sadistisk eller både och.

Smäller du ett barn på fingrarna eller någon annan stans så det gör ont är det ingen gråzon speciellt inte om det är för att de är på väg att ta fel leksaker.
    Det finns inga gråzoner i alltid fel.
    Aileen Allannah skrev 2016-12-26 23:15:17 följande:

Jag förstår inte varför man smäller ett barn på fingrarna om det är på väg mot en varm spisplatta eller något. Det är ju långt mer effektivt att rycka undan ungen, eller i alla fall handen, MÖJLIGEN att slå undan handen. Slår man till ovanpå handen så riskerar man ju att pressa ner barnets fingrar mot det farliga. Det känns bara som en jäkligt dålig ursäkt. Däremot har jag dragit ett av mina barn i håret en gång när hon var på väg över kanten på bryggan, det var det enda jag fick tag i, och där är det skillnad tycker jag.

Precis, det är inte för att man måste för att de är på väg att bränna sej, det är för att de ska lära sej att låta bli. Bara en jävligt dålig ursäkt.

• i-o

En gång hörde jag en historia om en som brände rumpan på ett bastuaggregat. Snacka om härdad rumpa man måste få då.

• Anonym (Smiskad som barn)

Det är sannolikt så att förnedringsfaktorn ökar om du drar ner byxan på barnet. Sen är ju rumpan tålig. Du skadar mest för stunden. Och nej, jag tycker inte man ska slå barn.

• i-o

Den här tråden är ett bevis på varför smisk/risterapi är så inpräntat i psyket på ffa. kvinnor.

• Anonym (Kfkfkf)

Det är inte alls ovanligt att man ger barn smisk i Asien. Asien består av 53 olika länder, antar att du knappast växt upp i alla dem. I övrigt är det många Europeiska länder som ger/gett smisk så det är inget svenskt fenomen.

Svar på tråden Att smiska sina barn?