• hondendärtjejen

7 åring som säger att han vill dö?

Min 7 åring har flera gånger sagt att han vill dö. Han har träffat en barnläkare som enligt det vi berättat sagt att sonen uppfyller många av kriterierna för adhd och autism men ingen utredning är på gång.

Han fick en lillasyster i mars och har inte reagerat nåt på det förrän den sista tiden med dödsönskan, ilska mot allt och alla, har lätt till gråt. Han tycker det är jobbigt att hon tar så mycket av min tid osv men jag försöker göra saker med honom själv men det är svårt att hinna och räcka till.

Jag och hans pappa är separerade sen 6.5 år tillbaka, träffade min nuvarande sambo för 3 år sen och syrran kom som sagt i mars om det har någon betydelse...

Vart vänder jag mig? Skolsyster? BUP? Låta honom hållas? Ska jag be läraren om att han ska gå igenom en utredning?

//Förvirrad mamma

• Svar på tråden 7 åring som säger att han vill dö?
  • LiaSthlm

Så var min dotter också för några år sen och kan även få såna stunder nu också ibland.

För ett år sen utredde vi henne för adhd och när hon fick den diagnosen och fick mycket förklarat för sig så blev det lättare för henne.

Mitt tips är att prata med lärare och skolsyster och fråga vad de tycker om hans sätt i skolan och gå vidare till skolläkaren sen isf.

• ammela

Väldigt sällan tar BUP en utredning om inte skolan gjort en såkallad basutredning (i alla fall i min kommun). Så gå igenom skolan, vad säger läraren? Finns problemen där också?

Försök att hitta någon tid där du och sonen kan göra något själva och pappan tar hand om dottern, så han får lite tid med bara dig. Träffar han sin pappa något? Fungerar andra saker som läggning, tandborstning, mat, läxor osv?

Ett tips när alla känslorna kommer, varken det är ledsen eller arg, bekräfta det du ser. "Jag ser att du känner såhär nu", "jag förstår att du är arg" och försök att prata igenom det efteråt och ge verktyg till bättre sätt att hantera det jobbiga på!

• hondendärtjejen
    ammela skrev 2016-12-26 22:18:38 följande:

Väldigt sällan tar BUP en utredning om inte skolan gjort en såkallad basutredning (i alla fall i min kommun). Så gå igenom skolan, vad säger läraren? Finns problemen där också?

Försök att hitta någon tid där du och sonen kan göra något själva och pappan tar hand om dottern, så han får lite tid med bara dig. Träffar han sin pappa något? Fungerar andra saker som läggning, tandborstning, mat, läxor osv?

Ett tips när alla känslorna kommer, varken det är ledsen eller arg, bekräfta det du ser. "Jag ser att du känner såhär nu", "jag förstår att du är arg" och försök att prata igenom det efteråt och ge verktyg till bättre sätt att hantera det jobbiga på!

Det mesta funkar, men han blir ofta arg när han ska gå och lägga sig och läxorna är jobbiga ibland för "hans hjärna inte funkar" han har svårt att sitta still och koncentrera sig i skolan också, men det verkar inte vara jätteproblematiskt just nu iallafall.

Han träffar sin pappa 2 eftermiddagar i veckan och sover över varannan helg, min sambo är deprimerad och mår inte alls bra för tillfället så han tycker det är väldigt svårt att ha dottern själv längre stund just nu. Han har börjat äta antidepressiva och förhoppningsvis blir det bättre när han ätit dom ett tag.

Ska prata med skolsyster och läraren efter lovet!
    LiaSthlm skrev 2016-12-26 22:10:15 följande:

Så var min dotter också för några år sen och kan även få såna stunder nu också ibland.

För ett år sen utredde vi henne för adhd och när hon fick den diagnosen och fick mycket förklarat för sig så blev det lättare för henne.

Mitt tips är att prata med lärare och skolsyster och fråga vad de tycker om hans sätt i skolan och gå vidare till skolläkaren sen isf.

Vad skönt att ni fick en utredning då! Och att det hjälpte! Barnläkaren som vi träffat är skolläkaren på skolan så det ör väldigt bra. Så han har vi träffat 3 gånger redan så han känner till sonen lite iallafall, så man inte behöver träffa en helt nu
Svar på tråden 7 åring som säger att han vill dö?