• Längtar88

Livmodern minskar?!

Hej.

Lilla nojig att jag här.

Det är så att jag hade många "sammandragningar" förra veckan i ca en vecka och efter sex kunde jag känna exakt hur stor livmodern var och roade mig med att mäta hur den växte. Tog upp det med sjukgymnasten när jag pratade om mina jobbiga foglossningar och om det hade nått samband och fick direkt prata med en kvinna (som var på besök där) från förlossningen och lämna urinprov och fick info när jag hörde till gyn respektive förlossningen osv. Blev nojig att kroppen försökte stöta ut ett dött foster (haft både ma och mf tätt innan) och bad om att få lyssna på hjärtat vilket vi hörde plus en spark mot dopplern :p

Nu har jag inga sammandragningar längre, foglossningen är mindre besvärande/klarar mer på dagarna och nu efter sex känns livmodern mindre.

Har jag känt fel innan? Känner jag fel nu? Kan livmodern krympa utan att nått är fel? Borde jag ha den paniken jag har?

Är sjukt onödigt rädd denna gång *äcen innan detta) och känner mig hysterisk. Har trots allt varit på 2 vul, ett kub och lyssnat på hjärtat vid 2 olika tillfällen. Är i v 16 + 5 idag.

Någon som varit i liknande situation? Någon som arbetar inom dessa områden? Hjälp?

• Svar på tråden Livmodern minskar?!
  • Joo3221414

För mig känns livmodern bara om jag är lite kissnödig. På morgonen är livmodern stor, men sen när jag kissat så sjunker livmodern ner igen och typ "försvinner." Är i vecka 27..

• Längtar88
    Joo3221414 skrev 2016-12-27 01:57:31 följande:

För mig känns livmodern bara om jag är lite kissnödig. På morgonen är livmodern stor, men sen när jag kissat så sjunker livmodern ner igen och typ "försvinner." Är i vecka 27..

Kanske är så då, att den gömms lite nu jämfört med tidigare? Annars alltid efter sex har jag kunnat känna den så tydligt, men de kanske inte blir lika tydligt nu om sammandragningarna lättar? Förr var den halvvägs upp till naveln men nu känns den nån cm lägre...
  • Aquita

Ni har gjort flera ultraljud och nu även lyssnat på hjärtat och hört sparkar, var inte orolig! Du är så tidig i graviditeten ännu. Livmodern är inte så stor än och kan absolut kännas olika beroende på tid på dygnet, om du är kissnödig osv. Det är ingen idé att direkt mäta en livmoder så tidigt eftersom den är så pass liten.

Förstår att det finns en oro med tanke på det du gått igenom innan, men försök släppa den. Bara några veckor kvar till RUL, var snäll mot dig själv och stressa inte upp över det här. Kom ihåg att det inte finns något du kan göra för att påverka hur graviditeten går. Ta hand om dig så gör kroppen resten. Lycka till! /barnmorskan

• Aquita

Förresten, det är också helt normalt och ofarligt med sammandragningar efter sex, påverkar inte livmodern eller bebisen. Även en liten helt ofarlig blödning kan komma efteråt eftersom livmodertappen är extra känslig. Så länge det är en normal graviditet utan komplikationer, så fortsätt ha sex och njut av det!

• Längtar88
    Aquita skrev 2016-12-27 09:49:52 följande:

Ni har gjort flera ultraljud och nu även lyssnat på hjärtat och hört sparkar, var inte orolig! Du är så tidig i graviditeten ännu. Livmodern är inte så stor än och kan absolut kännas olika beroende på tid på dygnet, om du är kissnödig osv. Det är ingen idé att direkt mäta en livmoder så tidigt eftersom den är så pass liten.

Förstår att det finns en oro med tanke på det du gått igenom innan, men försök släppa den. Bara några veckor kvar till RUL, var snäll mot dig själv och stressa inte upp över det här. Kom ihåg att det inte finns något du kan göra för att påverka hur graviditeten går. Ta hand om dig så gör kroppen resten. Lycka till! /barnmorskan

Tack för svar! Logiskt och fakta jag egentligen VET men inte får in i mitt huvud...

Jag förstår inte varför jag inte kan sluta oroa mig den här gången. Känns som att de är nått jag inte kommer kunna sluta med alls denna graviditet. Hoppas bara att nojan slutar när bebis är född för det här är lite ohälsosamt känner jag och väldigt olikt mig som person.
  • Längtar88
    Aquita skrev 2016-12-27 10:25:09 följande:

Förresten, det är också helt normalt och ofarligt med sammandragningar efter sex, påverkar inte livmodern eller bebisen. Även en liten helt ofarlig blödning kan komma efteråt eftersom livmodertappen är extra känslig. Så länge det är en normal graviditet utan komplikationer, så fortsätt ha sex och njut av det!

Jo den vet jag och har ända sen jag bara kunnat känna sammandragningen inne i kroppen och alla sagt att det är för tidigt att känna, men de är mer att jag haft fler sammandragningar under dagen oavsett vad jag gjort som gjorde sjukhuset fundersamma och mig panikslagen när jag märkte deras reaktion och tills jag hörde hjärtat. Sen blev jag lugn fram tills igår. Knäpp hjärna jag har som bråkar med mig :p
  • Beräknadmaj

Bara en så enkel sak som fostrets position i livmodern kan göra skillnad för hur högt upp du känner din livmoder vid en sammandragning. Mitt bästa tips till dig är att sluta mäta på egen hand och lita på de kontroller ni hittills gjort ;)

Mvh/ läkare på KK

Svar på tråden Livmodern minskar?!