• Anonym (Orolig)

Verbal misshandel ?

Det känns verkligen som myntet åkt ner.

Min fru och jag har haft det jobbigt under en lång period, jag har känt mig nere och inte glad, har tagit upp det otalt gånger, vi har gått i familjeterapi två omgångar, 10st totalt. Blir inte bättre. Hon har varit "på" mig så mycket att jag tröttnat, jag har fått fruktansvärda utskällningar för skitsaker, att jag kommit 15 min försent tex. Det ligger nu nära skilsmässa på mitt intiativ. Hon är knäckt. Barn inblandat.

Tecken som jag ser det.

Hon är på mig om ALLT, jag kan inte laga mat utan en kommentar, att jag skitar ner, att jag handlat fel mm. Att jag ha handlat för dyrt, att jag inte gjort sås, att inte maten är klar. I bilen är det hela tiden kommentarer som "byt fil, varför ligger du i denna? Byt låt, fn va ryckigt du kör"

Går jag på toa kommer kommentarer om mina toa besök, kommentarer om att vi ska städa huset innan jag åker iväg några dagar för då får det vara rent. Att jag köpt fel presenter, Får höra ofta att hon är trött på att höra om mina intressen, hon är trött på mitt beteende, hon trycker ner genom att jämföra med en närstående till mig. Alltså, det finns hur mycket som helst. Fruktansvärda utskällningar över små saker. Efter ett stor bråk är det sista jag vill göra att kramas, genom det blir allt sådant också lidande. Hon fullständigt exploderar från ingenting och säger att jag måste stoppa henne när hon gör så, men det är omöjligt.

Detta har lett till att jag tappar humöret som jag aldrig gjort, har en enorm press på att göra allt rätt för att inte behöva få kommentarer om vad jag gör fel. Har en stor press på mina axlar, sover dåligt och går upp på nätterna, tankarna bara far..

Nu har jag hittat info om verbal misshandel, otroligt mycket stämmer.

Hon kommer förneka och bli ledsen, säga att jag är känslig som hon alltid gör,

Jag är faktiskt lite chockad då jag inte sett det så allvarligt, men en psykisk misshandel är ju otroligt allvarligt..

På något vis behöver jag lite stöd iom denna tråd, har någon samma erfarenheter? Är det verbal misshandel?

• Svar på tråden Verbal misshandel ?
  • Bougainvillea

Psykisk misshandel är den verbala misshandel som riktar sig mot den andres självkänsla, eller som handlar om att beröva en människa en känsla av trygghet, socialt sammanhang, integritet eller andra mänskliga rättigheter. Upplever du detta så blir du psykiskt misshandlad, punkt slut. Jag upplever att du hade varit mycket lyckligare utan henne. Ibland behöver man faktiskt inte stanna kvar, oavsett situation. Det är viktigt att bevara och ha omsorg om sin egen hälsa också, vare sig den är psykisk eller fysisk.

• Pkb

Jag ser det inte som psykisk misshandel. Jag ser det som en kvinna som inte mår bra, en irriterad och pessimistisk kvinna. Någon utav hennes föräldrar var säkert likadana. Hon har nog inga strategier för att medvetet bryta ner dig, hon är nog inte narcissistisk eller något men jag förstår att det får dig att må dåligt. Hon behöver ett Wake up call, någon som säger till henne vilken negativ människa hon är och hur det får andra att må. Att hon på något sätt måste förstå vart all irritation kommer ifrån och ta itu med den på något sätt.

• Anonym (D)

Ja, att bete sig så och sedan skylla på att det är du som är känslig skulle i alla fall jag kalla för psykisk misshandel. Om hon är så less på dig som hon säger så borde hon ha tagit ut skillsmässa för länge sedan, men förmodligen får hon någon sorts tillfredsställelse av att trycka ner dig. Eller så känner hon att hon sitter fast i äktenskapet på något vis, men i så fall är det ju en befrielse för er båda om du tar initiativet till att gå isär.

• Anonym (PM)
    Pkb skrev 2016-12-27 07:59:48 följande:

Jag ser det inte som psykisk misshandel. Jag ser det som en kvinna som inte mår bra, en irriterad och pessimistisk kvinna. Någon utav hennes föräldrar var säkert likadana. Hon har nog inga strategier för att medvetet bryta ner dig, hon är nog inte narcissistisk eller något men jag förstår att det får dig att må dåligt. Hon behöver ett Wake up call, någon som säger till henne vilken negativ människa hon är och hur det får andra att må. Att hon på något sätt måste förstå vart all irritation kommer ifrån och ta itu med den på något sätt.

Men ingen som håller på med psykisk misshandel mår ju särskilt bra. Bottnar ofta i väldigt dålig självkänsla och en rädsla att bli lämnad. Beteendet är oftast inte medvetet, som misshandlare har man inga medvetna strategier för att bryta ner någon.

Tycker detta är ett solklart fall av psykisk misshandel!
  • Pkb
    Anonym (PM) skrev 2016-12-27 08:48:13 följande:

Men ingen som håller på med psykisk misshandel mår ju särskilt bra. Bottnar ofta i väldigt dålig självkänsla och en rädsla att bli lämnad. Beteendet är oftast inte medvetet, som misshandlare har man inga medvetna strategier för att bryta ner någon.

Tycker detta är ett solklart fall av psykisk misshandel!

Då tycker vi olika
  • Anonym (:/)

Ja verbal eller psykisk misshandel, som du uppenbarligen inte mår bra av. Hon låter manipulativ också, o inte har det blivit bättre av terapin heller. Har erfarenhet av liknande o det kan bli knepigt att ta sig loss.

Vet iofs inte om du vill lämna eller stanna kvar med henne.

• John22

Låter onekligen som ett osunt förhållande. Bryt upp så att du inte fastnar i skiten totalt och helt tappar självkänslan och motivationen.

• Anonym (M)

Håller med:

Bougainvillea skrev 2016-12-27 07:57:29 följande:

Psykisk misshandel är den verbala misshandel som riktar sig mot den andres självkänsla, eller som handlar om att beröva en människa en känsla av trygghet, socialt sammanhang, integritet eller andra mänskliga rättigheter. Upplever du detta så blir du psykiskt misshandlad, punkt slut. Jag upplever att du hade varit mycket lyckligare utan henne. Ibland behöver man faktiskt inte stanna kvar, oavsett situation. Det är viktigt att bevara och ha omsorg om sin egen hälsa också, vare sig den är psykisk eller fysisk.

Vill även tillägga att hon vet vad hon håller på med. Detta eftersom hon reagerar så som hon gör när du försöker påpeka hennes beteende, som du inte ens vågar längre eftersom hon har brutit ner det ganska ordentligt. Hon saknar empati och jag kommer aldrig att köpa resonemanget att "såna vet inte att de sårar, det är inte medvetet". Klart de vet, hur vet de att de blir sårade när man, med all rätt, försöker säga ifrån.
  • Anonym (ord)

Blev jävligt "glad" när jag läste din ts.

Borde kanske starta en egen tråd men vill dock vill jag komma med min input och tankar runt detta eftersom jag kan relatera till båda sidorna i detta, det har varit en del av mig under hela mitt liv.

Jag har hela min barndom och uppväxt varit offer för både den verbala och även den fysiska misshandeln och det av min mamma.
    Idag lever jag samboliv med min man och våran dotter och jag märker ofta och mer och mer hur jag upprepar detta beteende, dock utan de fysiska våldet.

Jag är väldigt medveten om mitt hemska beteende men märker att jag även tenderar hitta ursäkter som rättfärdigar mitt beteende.
    Detta gör det inte mer acceptabelt och jag Måste helt enkelt få bukt på det.

Jag kan hålla med Pkb till en viss gräns är jag Vet att mitt beteende mycket beror på min rastlöshet mitt missnöje med så mycket.... men jag måste ändå säga att Ingen ska behöva utsättas för denna typ av misshandel och det ÄR definitivt den som använder sig av (i detta fall) verbalt misshandel som är skyldig att ta sitt ansvar för sitt beteende och se till att det blir en förändring.

Jag mår piss av mitt sätt att behandla min partner, mycket så som du beskriver hur du blir behandlad men ändå väldigt långt ifrån. Tror mina skuldkänslor och medvetenhet i det hela gör att jag förtvivlat försöker lösa och bätra mig själv dagligen men verkar ändå misslyckas.

För grejen är att om jag tänker efter så har jag egentligen ingen som helst anledning att bete mig på detta vis, jag har en fantastisk sambo som är precis som han är, som gör saker på sitt sätt och som jag älskar och är kär i.. men om han Skulle va allt det jag anklagar honom att vara så har jag även den frihteten att göra slut och leva mitt liv på ett annat sätt, vilket ger mig svaret att mitt beteende är inte befogat!!

För i slutändan är det faktiskt jag som har ansvar för mig och mina ord, mina handlingar. Ett förhållande krävs att man jobbar på, man ska kunna kritisera varandra, man ska kunna stoppa den andra när den svajar till eller mår dåligt en dag men man ska inte gå runt och må konstant dåligt för hur ens partner behandlar än.

Om jag fortsätter som jag gör så kommer jag förstöra det finaste jag har samtidigt som jag förgör mannen som älskar mig och som är fantastisk precis som han är, när jag egentligen borde uppmuntra honom, och....ja..jag är så blind nu bara av allt jag sagt och gjort och känner inte att jag hittar ut från allt. Sjukt rädd att denna sida av mig ska vinna och att de loppor min mamma gav mig ska föröka sig och förgöra mig i bitterhet och ensamhet...

Till dig ts.. du förtjänar IKKE denna behandling på någon plan för den är inte human eller normal. Det Är normalt med nåt tjafs någon gång, tom bråk men i Alla lägen i ett förhållande borde man i slutändan vara jämlika.Frågan är väl om hon är kapabel till att erkänna och ta full ansvar här, gå hard core terapi för sin egna skull och för eran och frågan du bör ställa dig isf är om hon och ert liv tillsammans är värd att stanna kvar ock kämpa för.
    Det är dock Dig själv du måste tänka på i första hand.

Hoppas denna trådhåller sig vid liv men om inte så tackar jag iaf för möjligheten att skriva av mig om detta.Jag sitter och försöker få bukt om detta, vill inte starta det nya året på samma sätt som jag lämnade min sambo med i morse.

• Anonym (Orolig)
    @ORD

Har detta med din respekt till din man att göra? Har du tappat respekten? Det är min teori varför jag blir behandlat såhär, att hon helt enkelt har noll respekt för mig, i mina ögon är det väldigt svårt, i princip omöjligt,  att bygga upp respekt igen.

Det är såklart en stor chock detta för min fru, har tagit upp det nu. Omedvetet säger hon, bara hoppas annars är det väldigt illa.

Problemet för mig är att skadan är skedd, känslorna svalnat och frågan är om det går att reda upp det.. just nu känns det omöjligt, men med tid kanske.. Det är verkligen inte kul att trampas på, dock slog blixten ner från rejält säger hon. Väldigt oförberedd, men ja... det kom som en käftsmäll för mig också, bägaren rann över helt enkelt.. tunga saker. I mina ögon är hon inte psykopat, utan detta är något våra roller i relationen skapat - men vem vet?
Svar på tråden Verbal misshandel ?