• Anonym (nn)

Lön assistentansvarig?

Jag ska på intervju för en tjänst som assistent ansvarig på ett större företag som anordnar personlig assistans. Utöver att samordna assistansen involverar tjänsten personalansvar och arbetsrättsliga frågor. Har för tjänsten relevant utbildning och arbetslivserfarenhet.

Frågan om löneanspråk lär ju komma upp..någon som har en uppfattning om vad som är ett rimligt anspråk för denna typ av tjänst? Jag tjänar i dagsläget precis under 30', om det är relevant i sammanhanget. Hsr inte kunnat få tag på någon på facket som kunnat råda så håller tummarna att någon här sjålv arbetar eller känner någon som arbetar inom detta yrke ;)

• Svar på tråden Lön assistentansvarig?
  • Anonym (Roxi)

Min svärmor har precis en sådan tjänst men kommunalt. Hon tjänar 25' trots att hon närmar sig pensionsålder. Hoppas att du är bättre på att förhandla eller att privata aktörer betalar mer?

• Anonym (nn)
    Anonym (Roxi) skrev 2016-12-27 08:29:53 följande:

Min svärmor har precis en sådan tjänst men kommunalt. Hon tjänar 25' trots att hon närmar sig pensionsålder. Hoppas att du är bättre på att förhandla eller att privata aktörer betalar mer?

Tack för ditt svar! Aj....det hade blivit en kännbar skillnad i ekonomin om lönen är så blygsam :/ Himla bra att vara förvarnad dock!
  • Anonym (Elsa)

Privata företag betalar rätt dåligt för den typen av tjänster (som jag tolkar inte motsvarar t ex enhetschef i kommunal verksamhet, utan snarare någon typ av samordnare). Känner en med motsvarande tjänst på Frösunda, han gick in på 25.000kr.

• Anonym (Elsa)

Kan också berätta att jag hade 38.000kr efter fyra år som enhetschef inom personlig assistans, kommunalt.

• Anonym (Roxi)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-12-27 11:33:59 följande:

Privata företag betalar rätt dåligt för den typen av tjänster (som jag tolkar inte motsvarar t ex enhetschef i kommunal verksamhet, utan snarare någon typ av samordnare). Känner en med motsvarande tjänst på Frösunda, han gick in på 25.000kr.

Ja, min svärmor som jag hänvisade till är inte enhetschef utan samordnare som sitter som "spindeln i nätet" mellan enheterna. Hon sköter schemaläggning, rekrytering och inringning av timmisar, viss löneadministration och liknande.
  • Anonym (nn)

Usch...himla glad att ni delade med er så jag kan skruva ner förväntningarna!

• Anonym (K)

De jag vet som jobbar med liknande har 28

• Anonym (nn)
    Anonym (K) skrev 2016-12-27 14:10:17 följande:

De jag vet som jobbar med liknande har 28

Definitivt bättre än 25'! Tjänsten verkar himla intressant aå en liten lönesänkning hade varit ok men flera tusen hade varit svårt rent ekonomiskt..
Svar på tråden Lön assistentansvarig?