• Rumpkulla

Hur snabbt återbildas slemproppen?

För 13 dagar sedan var jag inne på förlossningen pga stressad bebis i samband med sammandragningar.

Fick då en större blödning i samband med vaginal undersökning och fick ligga kvar för observation. Förlossningsläkaren bedömde dagen efter att det var slemproppen och en teckningsblödning så efter att allt sett OK ut på UL fick jag åka hem.

Blödningen avtog efter 24 h och sedan dess har det inte varit något annat än jobbiga sammandragningar dygnet runt. De kommer 2-3 st på 10 minuter och så har jag haft det i många veckor nu.

Men så igår kväll började de kännas mer. Fortfarande inte outhärdligt men typ som förlossningen med första barnet. Det blev aldrig värre än stark mensvärk med honom.

Långt in på natten levde bebis rövare i magen. Mer än vanligt. 4 st alvedon tog inte bort obehaget. Inte heller varm dusch. Men jag har haft det så med i flera veckor så det säger mig inget men jag reagerade på hur aktivt det var i magen.

Och i morse kom det färskt blod på pappret när jag torkade mig. Det gör det fortfarande men det rinner liksom slem också. Trevlig blandning :-/

Kan slemproppen ha återbildats på knappt två veckor och släpper igen? Den här blödningen är dock väldigt annorlunda mot hur det var på förlossningen.

Misstänker annars att förlossningen är på G. Typiskt, bara för att jag hade tänkt att knipa över nyår och har bokat in bio med blivande storebror idag.

• Svar på tråden Hur snabbt återbildas slemproppen?
  • Anonym (N)

Oh my god... ditt nick!
    Jag läste fel först. =D

• Anonym (Anna)

4 Alvedon? Du vet att man inte ska överdosera läkemedel?

• Fröken W

Jag skulle ha ringt in till förlossningen. Eftersom bebisen varit stressad tidigare så finns det väl kanske en risk för att h*n är det igen. Så ring och be om att få komma in på en undersökning, hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Tråkigt för blivande storebror men det kommer fler tillfällen så småningom. Blir det så att du blir kvar på sjukhuset och att bebisen kommer så kan ni ju kanske ha filmmys hemma bara du och han. Pappan går på en långpromenad med bebisen när h*n är nyäten så kan du och storebror mysa i soffan med massa gott.

• Rumpkulla

Det blev en bebis av det hela

Fick en tid för kontroll på spec MVC.

CTG visade att jag hade regelbundna värkar vid kl 15 när jag var där. Fast det kändes ju inte mer än de vanliga sammandragningarna.

Vid en vaginal undersökning rann det ut massor med blod och slem så de konstaterade att det var slemproppen. Var på väg att bli hemskickad men de ville ha in mig en sväng på förlossningen för en till kurva och en undersökning av livmodertappen. Det var fullt ös på förlossningen så vi fick vänta till kl 19 innan jag undersöktes. Då var jag öppen knappt 3 cm men CTG visade att jag hade 5 värkar på 10 minuter så då skulle vi plötsligt vara kvar en stund för en till kurva lite senare.

De gjorde en vaginal undersökning vid kl 20.30 igen och då var jag öppen 7 cm. Kl 21.20 var jag öppen 10 cm men kände inte första krystvärken först kl 21.26 och 21.30 föddes en liten tjej på 48 cm och 3150 g.

• Fröken W
    Rumpkulla skrev 2016-12-28 22:11:02 följande:

Det blev en bebis av det hela

Fick en tid för kontroll på spec MVC.

CTG visade att jag hade regelbundna värkar vid kl 15 när jag var där. Fast det kändes ju inte mer än de vanliga sammandragningarna.

Vid en vaginal undersökning rann det ut massor med blod och slem så de konstaterade att det var slemproppen. Var på väg att bli hemskickad men de ville ha in mig en sväng på förlossningen för en till kurva och en undersökning av livmodertappen. Det var fullt ös på förlossningen så vi fick vänta till kl 19 innan jag undersöktes. Då var jag öppen knappt 3 cm men CTG visade att jag hade 5 värkar på 10 minuter så då skulle vi plötsligt vara kvar en stund för en till kurva lite senare.

De gjorde en vaginal undersökning vid kl 20.30 igen och då var jag öppen 7 cm. Kl 21.20 var jag öppen 10 cm men kände inte första krystvärken först kl 21.26 och 21.30 föddes en liten tjej på 48 cm och 3150 g.

Åh, stort grattis! Låter som en härlig förlossning.
Svar på tråden Hur snabbt återbildas slemproppen?