• Kamasjo

Endometrios och graviditet

Hej!

Jag är gravid i vecka 7 (6+4). Fick konstaterat att jag har endometrios vid en titthålsoperation i somras (chokladcysta på ca 7 cm). Efter det blev jag gravid på första försöket i september, det slutade tyvärr i missfall. Efter en mens emellan blev jag gravid igen. Så min fertilitet påverkas tydligen inte av endometriosen. Vid mitt missfall, då man gjorde vul konstaterade läkaren att chokladcystan är ca 6cm stor (ligger vid högra äggledaren).

Till min fråga - har någon här erfarenhet av graviditet med chokladcystor och finns det några eventuella risker för komplikationer p.g.a detta?

• Svar på tråden Endometrios och graviditet
  • Snuttis2

Grattis till graviditeten!

Är själv gravid idag v 8+5 och har endometrios, är inte titthålsoperad men har genomgått ivf o har under behandlingstiden utvecklat en endo cysta på ca 6 cm! (Hö äggstock)

Mina läkare har varit mkt tydliga med att Den ska opereras. Dock har de sagt att inget ska göras innan ivf och ev graviditeter är avklarade! (Alla ingrepp på äggstockarna riskerar ju att förstöra mkt av den äggstockens ägganlag.) Har inte fått några restriktioner förutom de som normalt följer behandlingen. Dock funderar jag lite ex på risken för att den brister ! Så jag är själv lite nyfiken......

• Kamasjo

Grattis till din graviditet!

Vi har mycket liknande "endo-problem" då du och jag :). Jag opererades inte för endon utan för att man trodde jag hade blindtarmsinflammation p.g.a häftiga smärtor i kombination med en infektion med skyhöga crp-värden. Det var då inte blindtarmen, märkte man då man "tittade in". Men tack vara op fick jag ju min diagnos, så det var ju skönt på ett sätt (trots mina egna misstankar var det något läkarna inte trodde på, märkligt nog). Någon op p.g.a endon har aldrig varit aktuell för mig. Hoppas det finns någon annan här som är längre i graviditet eller genomgått en hel graviditet med endo så vi får höra lite erfarenheter från det!

• Snuttis2

Har du haft bra läkarkontakter? Bra stöd i diagnostiseringen?

Min endo problematik började för kanske 4 år sedan när vi slutade med preventivmedlen, fick en eskalerande smärtproblematik med mkt magstrul! Var själv ganska tidigt klar med att jag misstänkte endo då alla bekymmer följde olika skeden i menscykeln. Blev inte trodd utan utredd på VC och remiterad till mag o tarm för diverse mindre häftiga :( undersökningar! Sökte privat till gyn men fick snabbt svar att inga cystor ingen endo!

Sen efter typ 6 mån fick jag tillslut byta läkare och blev då äntligen trodd, remiterad till gyn igen som direkt kopplade mig till rmc. Rmc har varit fantastiska, har på vul sett förändringar i buken, diagnostiserat mig o aldrig ifrågasatt min egen kroppskännedom!

Sen kom cystan för typ ett år sedan så nu för tiden slipper jag bråka!

Har du några känningar nu? Jag lider inte av cystan alls, har aldrig gjort! Min övriga smärtproblematik ligger o lurar o även om jag mår prima nu så undrar jag hur det kommer bli? Bättre-sämre?

• Kamasjo

Nej, verkligen inget bra stöd har jag fått. Hade sådan usel läkarkontakt så jag ringde privat och konsulterade per telefon annan läkare kring mina bekymmer. Kändes bättre men det var ju ändå bara en telefonkontakt. Hade under ca ett års tid innan operationen hemska värkar ungefär vid ägglossning (el åtminstone återkommande varje månad och då inte under mens). Läkare jag då kontaktade menade att det var normalt att känna av ägglossning och jag upplevde det som att jag överdrev mina symptom. Då jag kom in på sjukhus med akuta smärtor som gjorde att jag stundvis svimmade, låg jag fem dagar med otaliga ultraljudsundersökningar, skivröntgen o slutligen magnetröntgen innan man konstaterade blindtarmsinflammation. Chokladcystan var då enligt dem en abcess som orsakats av en inflammerad blindtarm. Mina egna endo-funderingar sköt de bestämt ner (varför kan man ju verkligen undra?). Så sedan vid op fick jag då rätt, hur triumfierande det nu var med en sådan "vinst".

Jag har inte haft ont alls efter min sjukhusvistelse (där jag fick häftig intravenös antibiotika i sex dagar) eller efter min op. Inga bekymmer alls av cystan trots att den alltså ändå är så stor. Men varför ska det vara så svårt att bli hörd eller få rätt diagnos då det gäller endo? Man blir så ledsen och känner sig så ynklig och missförstådd. Har flyttat till ny ort för en månad sedan och har första läkarbesöket inbokat om två veckor. Håller tummarna för ett bättre bemötande!

• Snuttis2

Det är förvånande vilken attityd som finns inom läkarkåren på sina ställen! Mkt prestige .......jag tror ärligt att min första läkare(manlig) valde att flytta mig till kollegan när han inte redde ut mina kroppsliga dam besvär : )?!

Jag tar en dag i taget o hoppas att kroppen får må ganska bra! Alla pratar om att ivf är jobbigt, visst är det på många sätt både för kropp o själ. Men trots mediciner, sprutor, nedreglering och biverkningar har jag mått 100 gånger bättre i behandling än vad jag gör i "normal" kaos cykel!

Min smärta var faktiskt också värst runt ägglossning även om den över tid eskalerade till fler veckor/perioder. Klingade ju inte toppen med behov av konstant smärtstillande på hög nivå i kombination av att sexa o känna lust : ) !!!

Håller tummarna att du får god kontakt med nya läkaren & att graviditeten flyter på fint! Har varit på mvc första gången idag o bokat kub till om några veckor! Lite nervöst minst sagt.....

Svar på tråden Endometrios och graviditet