• Anonym (Oroad)

Anmälda av BVC pga missförstånd!

Vi fick idag veta att BVC anmält oss till soc på grund av vår alkoholkonsumtion. Jag fattade först ingenting. Visst tar vi oss nåt glas vin eller en drink ibland, men det är verkligen ingen större konsumtion det rör sig om. Dessutom fattade jag inte hur BVC blivit varse detta.

Då slog det mig att det måste bygga på ett missförstånd. Vi hade mammagrupp strax innan jul och en av mammorna och jag talade om boende. Vi bor nämligen i en nyproducerad fastighet där något är fel med värmen. Vi har lätt 25-26 grader inomhus stora delar av året. Ibland högre. Därtill har vi också väldigt torrt. Det gör att vi vaknar varje morgon och känner oss bakfulla. Mitt i vår diskussion kom vår sköterska för att dra igång gruppen.

Istället för att kolla med mig vad vi pratade om har hon alltså anmält oss. Och nu undrar jag så klart vad som händer? Intellektuellt förstår jag att det borde lösa sig utan större problem, men med en fyramånaders hemma är det svårt att tänka klart. Hur löser vi det här på bästa sätt? Hur bevisar vi att vi inte dricker oss fulla i tid och otid liksom? Vi har ett snyggt vinställ på väggen med flaskor i och min man samlar på viner som han har låtit lagra på ett ställe här i stan. Det är ju svårt att bevisa att vi inte dricker menar jag?

• Svar på tråden Anmälda av BVC pga missförstånd!
  • Skkfll

Enkelt: prata med bvc och förklara samma som här. Om det krävs kan de väl prata med någon av de som var med på träffen. Så är saken utagerad.

Soc lär höra av sig hur eller hur tror jag, men om anmälaren kan höra av sig och söga att det blivit ett missförstånd bör allt gå klart lättare.

Det kan bli sådär. Vi tog kontakt med skolinspektionen som läste helt fel i anmälan och anmälde oss till soc. De var dock inte så pass snälla att de hörde av sig och rättade till misstaget utan det blev utredning som landade i att allt var lugnt och inga problem. Men hade gärna varit utan det stressmomentet.

• Anonym (ddd)

Jag blir tveksam till att det skulle kunna vara den händelsen som ligger till grund för anmälan. Hade det varit en privatperson som anmält hane det kunnat stämma (det finns folk till allt), men att BVC orosanmäler för att någon hört luddigt prat om att "vakna bakfull" låter inte rimligt. Att du skulle stå ledigt på mammagruppen och prata om alkoholproblem med en annan mamma är inte heller rimligt att anta.

Du tror inte att det kan vara något annat som ligger till grund här? Ingen professionell anmäler i övrigt välfungerande föräldrar för någon lösryckt mening ur en konversation.

Fundera ett varv till, jag tror inte att det kan hänga ihop som du säger.

• elyse

VET du att det är BVC-sköterskan som anmält?

• Anonym (Cdt)

I värsta fall får ni väl lämna blodprov. Då syns konsumtion de senaste 6 veckorna!

• Anonym (ddd)
    Anonym (Cdt) skrev 2016-12-27 16:45:56 följande:

I värsta fall får ni väl lämna blodprov. Då syns konsumtion de senaste 6 veckorna!

Nja, det krävs en ganska hög konsumtion för att det ska visa sig på ett test. Man kan ha problem även om det inte syns. Ger testerna utslag vet man att personen dricker för mycket, inget utslag säger ingenting. Man blir med andra ord inte "bevisat oskyldig" av läkartester.
  • Anonym (Cdt)
    Anonym (ddd) skrev 2016-12-27 16:49:37 följande:
    Nja, det krävs en ganska hög konsumtion för att det ska visa sig på ett test. Man kan ha problem även om det inte syns. Ger testerna utslag vet man att personen dricker för mycket, inget utslag säger ingenting. Man blir med andra ord inte "bevisat oskyldig" av läkartester.
    På mig funkar testerna. Behöver inte dricka mycket alls för utslag. Finns ju både Cdt och peth test som är ännu mer tillförlitligt!
  • Smajley

Hur vet du att det är BVC som anmält? Varför ringer du inte BVC och reder ut vad orsaken till anmälan är?

• Anonym (Oroad)

Jag ska försöka sammanfatta lite. Jo, det är BVC, det har sköterskan bekräftat. När jag ifrågasatte ville hon inte prata med mig mer utan hänvisade till sin chef. Hon i sin tur hänvisade till att de har anmälningsplikt om de misstänker att barn far illa. Sen ville inte heller hon prata mer.

Sköterskan har varit lite knasig från början. En gång kom jag dit direkt efter besök hos ögonläkaren. Jag bad om ursäkt för mina stora pupiller och förklarade att jag varit hos läkaren. När hon undrade varför svarade jag som det är, jag har en skada på gula fläcken som kollas två gånger per år. Då ville hon veta hur den uppkommit, men det är inte något varken läkaren eller jag vet. Det tyckte hon var väldigt märkligt och ifrågasatte det. Vidare har min man tagit ett bvc-besök själv. Det fann hon mycket märkligt och förhörde sig noga om vad jag gjorde istället för att vara med på mätning och vägning. Hon konstaterade också att hon tyckte det var lämpligt om jag var med på nästa besök. När jag var där själv utan maken undrade hon ingenting...

Ska jag ringa socialen imorgon? Jag hade missat deras telefontid idag.

• Anonym (Oroad)

Och leverprover lämnar jag för övrigt en gång i månaden redan, på grund av medicinering. Även om jag dricker två glas vin kvällen innan provet syns ingenting, förutom en möjlig förhöjning som fortfarande ligger inom normalspannet.

• Anonym (Cdt)
    Anonym (Oroad) skrev 2016-12-27 19:31:54 följande:

Och leverprover lämnar jag för övrigt en gång i månaden redan, på grund av medicinering. Även om jag dricker två glas vin kvällen innan provet syns ingenting, förutom en möjlig förhöjning som fortfarande ligger inom normalspannet.

Leverprover har alltid varit perfekta för mig!
    Det är de andra två proverna som kan ge utslag.
Svar på tråden Anmälda av BVC pga missförstånd!